ايجاد توسعه و تنوع منابع در ایستگاه‌های مطالعه در سیستان و بلوچستان ضروري است

معاون استاندار سیستان و بلوچستان:
ايجاد توسعه و تنوع منابع در ایستگاه‌های مطالعه در سیستان و بلوچستان ضروري است

معاون سیاسی امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: طرح ایستگاه‌های مطالعه به عنوان یک طرح مهم و تاثیرگذار بوده و توسعه و ایجاد تنوع در منابع ایستگاه‌های مطالعه لازم است.

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان به نقل از استانداری سیستان و بلوچستان، رجبعلی شیخ‌زاده در مراسم اختتامیه دوره آموزشی کارکنان و کتابداران کتابخانه‌های عمومی سراسر استان اظهار داشت: دشمنان اسلام و بدخواهان نظام وقتی متوجه شدند نمی‌توانند اهداف شوم خود را در قالب جنگ سخت در ایران اسلامی دنبال کنند، درصدد برآمدند تا با جنگ نرم اهداف خود را در کشورهای اسلامی به ویژه ایران دنبال کنند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان افزود: کتابداران سربازان جبهه جنگ نرم هستند و برگزاری این دوره‌های آموزشی سبب می‌شود تا سطح آگاهی‌های کتابداران افزایش یابد.

شیخ‌زاده تصریح کرد: توسعه منابع انسانی اساس توسعه است و با کشف استعدادها و تقویت نقاط قوت می‌توانیم زمینه‌های توسعه یک دستگاه را فراهم کنیم.

وی از طرح ایستگاه‌های مطالعه به عنوان یک طرح مهم و تاثیرگذار در جامعه نام برد و خواستار توسعه و ایجاد تنوع در منابع ایستگاه‌های مطالعه شد.

اسفندیار زیدآبادی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی سیستان و بلوچستان نیز در این مراسم اذعان داشت: دوره آموزشی کارکنان و کتابداران کتابخانه‌های عمومی سیستان و بلوچستان به مدت سه روز برگزار و کتابداران و کارکنان ادارات کل کتابخانه‌های عمومی مباحث جذب فراگیری مخاطب، مخاطبان کتاب نخوان با خلاقیت کتابدار، روخوانی، روان خوانی و تجوید قرآن، استان شناسی و کودکان و نوجوانان و کتابخانه‌های عمومی را به مدت 18 ساعت آموزش دیدند.

انتهای پیام/75004/ن/پو3002

92/07/30 - 12:08
شماره: 13920730000693

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920730000693

 

تمام دامهاي بومي سيستان وبلوچستان پلاك گذاري مي شوند

زاهدان - معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار سيستان و بلوچستان گفت: به منظور جلوگيري از قاچاق دام و تشخيص دام هاي بومي از غير بومي، تمامي دام هاي موجود در استان پلاك گذاري مي شوند.

به گزارش ايرنا، رجبعلي شيخ زاده روز يكشنبه در كارگروه دام و تنظيم بازار سيستان و بلوچستان ويژه عيد قربان افزود: پلاك گذاري دام هاي بومي استان براي نخسيتن بار از ۱۴ مهرماه امسال همزمان با آغاز هفته دامپزشكي آغاز مي شود.
وي اظهار داشت: با توجه به نزديكي عيد قربان و رونق بازار خريد و فروش دام به منظور حفظ سلامت شهروندان بايد تمام دام هاي وارداتي از طريق مرزها و ساير استان هاي كشور دوره قرنطينه را در مكان هاي در نظر گرفته شده دامپزشكي بگذرانند.
وي گفت: گروه هايي از دامپزشكي در روز قبل و بعد از عيد قربان به منظور ارائه خدمات دامپزشكي در تمام شهرستان هاي سيستان و بلوچستان مستقر خواهند بود.
معاون استاندار سيستان و بلوچستان افزود: تمام فرمانداران استان موظف هستند مكان هاي مشخصي را براي خريد و فروش دام در آستانه عيد قربان در حوزه شهرستان هاي خود تعيين كنند.
وي تصريح كرد: واردات دام به سيستان و بلوچستان محدوديت ندارد و مردم ساير استان ها نيز مي توانند دام هاي خود را براي فروش به اين استان انتقال دهند.
شيخ زاده با بيان اينكه امكان خروج دام زنده از سيستان و بلوچستان به ساير استان ها وجود ندارد گفت: دام هاي وارد شده به استان بعد از ذبح به صورت لاشه به شهرهاي سراسر كشور انتقال مي يابند.
وي افزود: عشاير و دامداران سيستان و بلوچستان آماده ارائه دام مورد نياز مردم استان به مناسبت عيد سعيد قربان هستند.
معاون استاندار سيستان و بلوچستان با اشاره به برخورد جدي با هر گونه قاچاق دام گفت: حمل هر گونه دام بدون مجوز اداره كل دامپزشكي استان قاچاق محسوب مي شود و با متخلفان برخورد خواهد شد. ك/۲ 



کدخبر : 80837762(3560945)
تاریخ مخابره : ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
زمان مخابره :
۱۷:۵۱
http://zahedan.irna.ir/html/1392/13920707/80837762.htm

تکذیب شایعه برکناری استاندار سیستان و بلوچستان

معاون استاندار سیستان و بلوچستان:

تکذیب شایعه برکناری استاندار سیستان و بلوچستان 

خبرگزاری تسنیم: معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: شایعات برکناری استاندار سیستان و بلوچستان و ابلاغ حکم سرپرستی استانداری برای من تکذیب می‌شود.

دكتر رجبعلی شیخ زاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زاهدان اظهار کرد: مدتی است در فضای رسانه‌ای استان، شایعاتی مبنی بر برکناری و عزل استاندار سیستان و بلوچستان و ابلاغ حکم سرپرستی برای اینجانب منتشر می‌شود.

وی افزود: با تکذیب موضوع به اطلاع می‌رساند تاکنون هیچگونه ابلاغ رسمی به اینجانب نرسیده و هرگونه عزل و نصب یک فرآیند قانونی دارد که اگر مقرر باشد چنین موضوعی اتفاق بیفتد مسیر قانونی خود را طی خواهد کرد بنابراین، این موضوع اکیدا تکذیب می‌شود.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: شایعاتی از این قبیل نتیجه‌ای جز ایجاد اختلاف بین مدیران، ایجاد التهاب در فضای سیاسی استان، بی‌انگیزگی و کاهش انگیزه مدیران و ایجاد فضای بی‌اعتمادی بین مدیران را در برنخواهد داشت.

شیخ‌زاده از مدیران فضای رسانه‌ای درخواست کرد قبل از نقل قول این قبیل شایعات و انتشار آن قبلا با مراجع قانونی آن ارتباط برقرار کرده و صحت و سقم موضوع را جویا شوند.

سرویس: استانها ، تاریخ: ۲۴/شهریور/۱۳۹۲ - ۱۰:۳۸ ، شناسه خبر: ۱۴۰۷۹۷

http://khabarfarsi.com/ext/6524947

2836تن برنج و مرغ در سیستان و بلوچستان توزیع شد

2836تن برنج و مرغ در سیستان و بلوچستان توزیع شد

زاهدان - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: افزون بر دو هزار و 100 تن برنج و 736 تن مرغ منجمد وارداتی و تولید داخل در استان توزیع شده است.

به گزارش ایرنا، دکتر ˈرجبعلی شیخ زادهˈ در درکارگروه ساماندهی وضعیت بازار کالا و ارز استان افزود: هیچ محدودیتی برای تهیه کالاهای اساسی در استان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه پیش بینی های لازم برای تهیه و توزیع کالاهای اساسی مورد نیاز مردم در ایام پایانی سال درسراسر استان انجام شده است، بیان کرد: شهروندان هیچ گونه نگرانی برای تهیه کالاهای اساسی خود نداشته باشند.

وی گفت: برای تنظیم بازار و تامین کالاهای مورد نیاز مردم 400 نمایشگاه عرضه مستقیم کالا درکشور برپا می شود که از این تعداد هشت نمایشگاه در استان سیستان وبلوچستان در حال برپایی است.

رییس کارگروه ساماندهی وضعیت بازار کالا و ارز استان از ذخیره سازی بیش از 1000 تن سیب و پرتقال با قیمت سراسری برای توزیع در ایام پایانی سال خبر داد.

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان صنعت معدن و تجارت استان سیستان و بلوچستان نیز در این نشست قیمت گوشت قرمز بدون استخوان را 18 هزارو 500 تومان گوشت مرغ تازه شش هزار و 760 تومان، گوشت مرغ منجمد شش هزارو 500 و گوشت مرغ منجمد حمایتی را پنج هزار و 100 تومان ذکرکرد.

محمد رفیع سلطان زاده همچنین زمان برپایی نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در زاهدان را 15 تا 23 اسفند ماه به مدت 9 روز عنوان کرد.

وی با بیان اینکه در این نمایشگاه حدود 340 غرفه در سه سالن برای توزیع انواع کالا درنظر گرفته شده است، تصریح کرد: به منظور رفاه حال شهروندان بیش از 200 تن برنج در محوطه این نمایشگاه توزیع می شود. ک/2

7437 / 653

کد خبر: 80570595 (3189090) | تاریخ خبر: 15/12/1391 | ساعت: 9:3

http://www3.sb.irna.ir/fa/News/80570595/اقتصادی/2836تن_برنج_و_مرغ_در_سیستان_و_بلوچستان_توزیع_شد

سهمیه ویژه کالاهای اساسی به استان سیستان و بلوچستان اختصاص یافت

سهمیه ویژه کالاهای اساسی به استان سیستان و بلوچستان اختصاص یافت

زاهدان - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: به منظور تنظیم بازار در روزهای پایانی سال جاری، سهمیه ویژه کالاهای اساسی به این استان اختصاص یافته است.


به گزارش ارسالی روز سه شنبه روابط عمومی استانداری سیستان و بلوچستان به ایرنا، ˈرجبعلی شیخ زادهˈ در کارگاه ساماندهی وضعیت بازار، افزود: 300 تن سهمیه گوشت قرمز منجمد، 696 تن گوشت مرغ منجمد و هزار و 44 تن شکر به این استان اختصاص داده شده است.

وی همچنین از اجرای طرح ویژه نظارتی نوروز 92 خبر داد و گفت: به منظور جلوگیری از هر گونه کمبود و افزایش غیر منطقی قیمت کالاها برنامه ای تدارک شده تا بلافاصله کالاها و خدمات مورد نظر تامین و در بازار توزیع شود.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار همچنین از افزایش بازرسی های محسوس و غیر محسوس در استان خبر داد و بر نظارت عملکرد واحدهای تولیدی خدماتی توزیعی و برخورد با متخلفان و رسیدگی به شکایات مردمی تاکید کرد. ک/1

7437 / 653

کد خبر: 80560534 (3175114) | تاریخ خبر: 08/12/1391 | ساعت: 10:47

http://www5.sb.irna.ir/fa/News/80560534/%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%DB%8C/%D8%B3%D9%87%D9%85%DB%8C%D9%87_%D9%88%DB%8C%DA%98%D9%87_%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%87%D8%A7%DB%8C_%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%B3%DB%8C_%D8%A8%D9%87_%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86_%D8%B3%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86_%D9%88_%D8%A8%D9%84%D9%88%DA%86%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86_%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%B5_%DB%8C%D8%A7%D9%81%D8%AA


برگزاری نخستین کنگره ملی شهدای سرباز در سیستان و بلوچستان

همزمان با سراسر کشور صورت می‌گیرد
برگزاری نخستین کنگره ملی شهدای سرباز در سیستان و بلوچستان

خبرگزاری فارس: معاون استاندار سیستان و بلوچستان گفت: همزمان با سراسر کشور، نخستین کنگره ملی شهدای سرباز سیستان و بلوچستان در سه منطقه از این استان برگزار می‌شود.

خبرگزاری فارس: برگزاری نخستین کنگره ملی شهدای سرباز در سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، رجبعلی شیخ‌زاده ظهر امروز در ستاد برگزاری نخستین کنگره ملی شهدای سرباز استان که در محل استانداری سیستان و بلوچستان برگزار شد، اظهار داشت: تعداد شهدای سرباز استان 455 شهید هستند.

وی ادامه داد: این کنگره با هدف تکریم مقام و منزلت شهدای سربازی که برای اعتلای ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس در عرصه‌های مختلف به درجه رفیع شهادت نائل آمده‌اند، به‌طور همزمان با سراسر کشور در سه منطقه از استان برگزار می‌شود.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان بیان داشت: این مراسم در منطقه سیستان و بلوچستان برای شهرستان‌های زابل، زهک و هیرمند، در زاهدان برای شهرستان‌های زاهدان، خاش، سراوان، مهرستان و سیب و سوران و در ایرانشهر برای شهرستان‌های ایرانشهر، دلگان، چابهار، کنارک، نیکشهر و سرباز به‌طور همزمان در 18 دی‌ماه سال‌جاری برگزار می‌شود.

شیخ‌زاده با اشاره به اینکه شهدا به تبعیت از حضرت ابا عبدالله‌الحسین (ع) و قیام کربلا برای حفظ اسلام و انقلاب جانفشانی کردند، بر برگزاری هرچه باشکوه‌تر این کنگره در استان تأکید کرد.

91/10/02 - 15:26
شماره: 13911002001053

9 دی روز بصیرت امت اسلامی در مقابل فتنه گران شناخته می شود

معاون استاندار سیستان و بلوچستان:

9 دی روز بصیرت امت اسلامی در مقابل فتنه گران شناخته می شود

زاهدان - معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: جریان 9 دی ماه به عنوان روز بصیرت امت اسلامی و در مقابل فتنه گرانُ جنگ احزابی دیگر شناخته می شود.

به گزارش روز پنجشنبه دفتر معاونت سیاسی، امنیتی، اجتماعی استانداری سیستان و بلوچستان، ˈرجبعلی شیخ زادهˈ در نشست ستاد ساماندهی شئونات فرهنگی در مناسبتهای مذهبی استان با اشاره به واقعه 9 دی افزود: حرکت خودجوش مردمی در 9 دی و شعارهایی که ملت ایران در این روز سردادند نظام را در مقابل فتنه گران بیمه کرد.

وی اظهار داشت: سخنرانی رهبر معظم رهبری در آیین نماز جمعه مردم را برای دفاع از ارزش های انقلاب اسلامی به خیابان ها کشاند که نتیجه این حضور میلیونی اثبات مصونیت، اقتدار نظام و ثبت واقعه 9 دی بعنوان یک رویداد ملی است.

وی گفت: در این روز مردم نشان دادند که دشمنان خود را می شناسند و با نه گفتن به سران فتنه با آرمانهای والای امام راحل (ره) و رهبر فرزانه انقلاب تجدید بیعت کردند.

شیخ زاده افزود: در واقع انتخابات بهانه ای برای براندازی نظام و از بین بردن آن بود که واکنش پرخروش و حماسی مردم در نهم دی ماه را بدنبال داشت که در آن ملت ایران به صورت متحد و یکپارچه در برابر فتنه گران به صحنه آمده و آنان را منزوی کردند.

معاون استاندار با تاکید بر برگزاری هر چه باشکوهتر مراسم گرامیداشت واقعه 9 دی در سیستان و بلوچستان، بررسی مصادر و ریشه های پیدایش 9 دی، پرهیز از سطحی نگری، توجه به پیامدهای داخلی و خارجی، تبیین ابعاد مختلف فتنه، تبیین شیوه های براندازی جنگ نرم دشمن، جایگاه 9 دی به عنوان حوزه اقتدار نظام اسلامی، تثبیت 9 دی ماه به عنوان یک رویداد ملی را خاطر نشان ساخت.

شیخ زاده گفت: توجه به نقش رهبری انقلاب اسلامی در حرکت کلی انقلاب و شکل گیری 9 دی، توجه به مردم به عنوان اصلی ترین محور قدرت و سرمایه نظام، نقش اساسی مردم در مصون سازی نظام از سارش با دشمنان، ایجاد انگیزه برای مشارکت همه اقشار مختلف مردم از سویز دستاندرکاران برگزاری مراسم گرامیداشت این روز تاریخی ضروری است.

وی همچنین با اشاره به وقایع تاریخی روزهای 27 و 28 آذرماه گفت: 27 آذرماه به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه جزو مناسبت هایی است که در سیستان و بلوچستان جایگاه ویژه ای دارد زیرا این استان با 90 هزار دانشجو به عنوان قطب دانشگاهی کشور شناخته می شود.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان اظهار داشت: برای گرامیداشت سالروز وحدت حوزه و دانشگاه باید برنامه های متنوع و قابل توجهی بویژه برپایی کرسی های هم اندیشی بین دانشگاهیان و اصحاب حوزه در تبیین ابعاد این وحدت و آسیب شناسی این موضوع برگزار شود.

شیخ زاده افزود: وحدت حوزه و دانشگاه به جهش علمی کشور کمک می کند و الگوی ایرانی - اسلامی جز با وحدت میسر نخواهد شد.

وی بیان کرد: وحدت حوزه و دانشگاه همبستگی این دو مرکز در هدف نهایی که همان تعالی انسانی است، می باشد که این موضوع باید با پژوهش های مشترک نخبگان هر دو واحد محقق خواهد شد.

معاون استاندار با گرامیداشت 28 آذرماه به عنوان سالروز اقامت اجباری رهبر معظم انقلاب در ایرانشهر گفت: این روز بزرگ باید به عنوان یک روز ملی برای سیستان و بلوچستان در سالنامه جمهوری اسلامی ایران ثبت شود.

وی افزود: اقامت و حضور رهبری در سیستان و بلوچستان در آن روزگار موجب همراه شدن مردم با جریان انقلاب و ایجاد وحدت بیشتر بین مردم و علما در این استان شد./

کد خبر:80464738 (3044958)|تاریخ خبر:30/09/1391|ساعت:12:18

http://www3.sb.irna.ir/fa/News/80464738/اجتماعی/9_دی_روز_بصیرت_امت_اسلامی_در_مقابل_فتنه_گران_شناخته_می_شود

شیخ زاده: رسانه ها و مطبوعات استان سیستان و بلوچستان نیاز به حمایت ویژه دارند  

معاون استاندار سیستان و بلوچستان:

رسانه ها و مطبوعات این استان نیاز به حمایت ویژه دارند

زاهدان - معاون سیاسی - امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با در نظر گرفتن موقعیت راهبردی و مشکلات این استان رسانه ها و مطبوعات منطقه برای ایفای نقش واقعی خود نیاز به حمایت ویژه دارند.

دکتر ˈرجب علی شیخ زادهˈ سه شنبه شب در شورای فرهنگ عمومی سیستان و بلوچستان با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، افزود: مطبوعات این استان با مشکلات زیادی مواجهند و اگر حمایت نشوند تعطیل خواهند شد.

وی اضافه کرد: لازم است با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد، مطبوعات سیستان و بلوچستان به لحاظ کمی و کیفی توسعه یابند.

وی اظهار داشت: با وجود پهناور بودن سیستان و بلوچستان صدا و سیمای مرکز این استان فاقد دستگاه رپرتاژ سیار است، خبرگزاریهای منطقه حتی خبرگزاری رسمی استان به لحاظ نیرو و امکانات وضعیت خوبی ندارند و لازم است به آنها کمک شود.

وی بیان داشت: سیستان و بلوچستان نیازمند توجه و سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه فرهنگ است اما به سبب ناکافی بودن زیرساخت ها جا دارد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت های بیشتری به عمل آورد.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان با تقدیر از دیدگاه وزیر و رویکرد وزارت ارشاد در رابطه با مسائل این استان، ابراز امیدواری کرد: شاهد تحول و جهش خوبی در حوزه های فرهنگ، هنر و رسانه منطقه باشیم.

شیخ زاده ادامه داد: برنامه ریزی فرهنگی برای سیستان و بلوچستان نیازمند توجه به ویژگیهای منحصر به فرد استان است چرا که باید با ویژگیهای فرهنگی خاص خودمان توسعه پیدا کنیم.

وی بیان داشت: استانهای مختلف پازل هایی از یک تصویر زیبا برای مجموعه فرهنگ و تمدن ایران اسلامی هستند که هر یک در جایگاه خود منجر به زیباتر شدن این تصویر می شوند لذا در برنامه ریزی فرهنگی باید به این ویژگیها توجه کنیم.

معاون استاندار یکی از آسیب های وارده به سیستان و بلوچستان را اظهار نظرهای غیر کارشناسی در خارج از استان بدون شناخت کافی و در نظر گرفتن شرایط منطقه عنوان و خاطرنشان کرد: در این رابطه باید دیدگاه و نظرات مسوولان محلی لحاظ شود تا از ایجاد مشکل و یا بحران جلوگیری شود.

شیخ زاده با گرامیداشت سالروز تبعید رهبر معظم انقلاب به سیستان و بلوچستان گفت: اکنون وحدت تاریخی شیعه و سنی، استان را به قلب تپنده امت اسلامی تبدیل کرده است .

وی افزود: ارتقای شاخص های امنیتی بستر کار فرهنگی را در سیستان و بلوچستان فراهم کرده است لذا باید با فراهم کردن سازو کار، توسعه دانشگاهها و فضای فرهنگی به جهش استان در همه بخشها شتاب بخشید.

در این نشست که برخی دیگر از مسوولان سیستان و بلوچستان نیز با ایراد سخن به بیان نیازهای استان پرداختند، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قولهایی برای رفع آنها داد.

کد خبر:80462742 (3042491)|تاریخ خبر:29/09/1391|ساعت:8:55

http://www3.sb.irna.ir/fa/News/80462742/اجتماعی/رسانه_ها_و_مطبوعات_این_استان_نیاز_به_حمایت_ویژه_دارند

طرحهایی از جنس مهر كه در سیستان و بلوچستان ماندگار می شوند

 

طرحهایی از جنس مهر كه در سیستان و بلوچستان ماندگار می شوند

زاهدان - دولتی كه پرچم دار مهروزی و عدالت است در آخرین سال خدمت بی منت خویش عزم جزم كرده تا با اتمام طرحهای زیربنایی در استانها مهرش را ماندگار سازد كه در این میان سهم مردم سیستان و بلوچستان 49 طرح از جنس مهر بوده كه برای همیشه در یادها خواهد ماند.

به گزارش ایرنا، از هفت سال پیش تاكنون برای نخستین بار رییس دولتی اعضای كابینه را با خود همراه ساخت و وجب به وجب این سرزمین پهناور را زیر پاگذاشت، با مردم فقیر و غنی استانهای مختلف دیدار و طرحهایی را برای عمران و آبادانی مناطق مصوب كرد و اینك پس از 100 سفر استانی در آخرین ماههای خدمتگزاری خود برای تكمیل دستاورد سفرهایش برنامه ای به نام مهر ماندگار را به اجرا گذاشته است.

دولتی كه با شعار عدالت محوری و مهرورزی در سال 84 روی كار آمد اینك قصد دارد با اجرای كامل طرح مهر ماندگار و تكمیل همه طرحهای مهم اما نیمه تمام تا سال 92 حجت بر مردم تمام كرده و مهرورزی را به منصه ظهور رساند.

دولت با تشكیل كارگروه مهر ماندگار و مامور كردن 'علی اكبر محرابیان' به عنوان دستیار ویژه رئیس جمهوری و مسوول رسیدگی به این طرح ها ضمن شناسایی حدود 800 پروژه كلان در اقصی نقاط كشور و تخصیص اعتبارات مورد نیاز به آنها درصدد است با رفع موانع كاری و تكمیل این طرحها در كمترین زمان ممكن آنها را به مرحله بهره برداری رساند.

به گفته معاون برنامه ریزی استاندار و دبیر ستاد طرح مهر ماندگار سیستان و بلوچستان طی سه سفر استانی هیات دولت و چهار سفر پروژه ای رئیس جمهوری به استان 690 مصوبه در زمینه های مختلف برای رفع كمبودها و نیازها و تامین زیرساخت های اساسی مصوب شد كه اجرای 362 مصوبه به اتمام رسید و بقیه آنها بیش از 53 درصد پیشرفت اجرایی دارند.

دكتر 'رجبعلی شیخ زاده' به خبرنگار ایرنا گفت: سهم سیستان و بلوچستان از طرح مهر ماندگار در ابتدا 36 طرح بود كه با پیگیری های زیاد و با توجه به ظرفیت و توان بالای استان برای تكمیل طرحها این تعداد به 49 طرح در بخشهای فرهنگی، عمرانی، درمان، حمل و نقل، راه سازی و صنعتی افزایش یافت كه زمینه اشتغال، رفاه، عمران و آبادانی، رونق بازرگانی و تجارت در استان را فراهم می كند.

وی افزود: حجم اعتبارات و سرمایه گذاری دولت در طرحهای مهر ماندگار سیستان و بلوچستان بیش از 55 هزار میلیارد ریال است كه این میزان گردش پول در استان تاثیرات مطلوبی بر جای خواهد گذاشت.

وی بیان كرد: طی هفت سال گذشته در سیستان و بلوچستان به میزان 10 سال قبل از دولت نهم اقدامات متعددی برای توسعه زیرساخت ها انجام شد كه غبار محرومیت را پاك و مسیر توسعه استان را هموار كرد.

وی اظهار داشت: موقعیت راهبردی و ژئوپلتیكی سیستان و بلوچستان، دسترسی استان به آبهای آزاد و برخورداری از هزار و 500 كیلومتر مرز آبی و خاكی، خواه ناخواه این منطقه را از سایر استانهای كشور متمایز ساخته و توجه خاص دولت را نیز با خود به همراه داشته است.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان گفت: در دولت نهم و دهم برای توسعه زیرساخت های استان از جمله راه دسترسی ریلی و جاده ای، بنادر و مبادلات تجاری از طریق دریا، تكمیل زیرساخت های بخش صنعت با ایجاد 15 ناحیه و شهرك صنعتی و دو منطقه ویژه اقتصادی گام بلندی در این زمینه برداشته شد.

شیخ زاده افزود: اینك با اتمام 49 طرح كلیدی سیستان و بلوچستان در قالب طرحهای مهر ماندگار كه از مصوبات سه سفر رییس جمهوری به استان بوده و با سرعت قابل توجهی در حال انجام است، زیرساخت های توسعه منطقه تا پایان دولت دهم كامل خواهد شد و استان به یكی از مناطق برخوردار كشور تبدیل می شود.

به گفته وی آنچه از اجرا و اتمام طرحهای سفر دولت و مهر ماندگار مهم تر است، اثرات مستقیم فرهنگی و اجتماعی این طرحها بر زندگی روزانه و معیشت مردم بویژه در استان سیستان و بلوچستان كه پیش از این غیر برخوردار نامیده می شد، است.

شیخ زاده گفت: مثلا آن دسته روستاهایی كه پیش از این به دلیل نداشتن جاده، ارتباطشان با شهرها تقریبا قطع بود اكنون نه تنها از این امكان برخوردار شده اند بلكه احداث مجتمع های آموزشی و بهداشتی زندگی آنها را مستقیما تحت تاثیر قرار داده است.

وی افزود: همچنین بكارگیری نیروهای بومی در طرحهای بزرگ عمرانی بر معیشت این افراد و خانوارهای روستایی تاثیر مثبتی گذاشته است .

معاون استاندار بیان داشت: اكنون در برخی روستاهای دورافتاده سیستان و بلوچستان به دلیل احداث مجتمع های آموزشی شبانه روزی دختران امكان تحصیل حتی تا سطوح بالا و عالی را دارند و اخیرا در چند روستای استان دختران برای نخستین بار موفق به اخذ دیپلم شدند و در این رابطه مردم جشن گرفتند.

نگاهی به طرح های مهر ماندگار در سیستان و بلوچستان كه به گفته مسوولان با پیشرفت فیزیكی قابل توجهی در حال اجراست می تواند اثربخشی نتایج را در بهبود وضعیت استان بهتر آشكار كند.

*حوزه راه و شهرسازی:

سهم حوزه راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان از طرح مهر ماندگار 12 پروژه شامل توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، تكمیل بیمارستان های برخی شهرها، تكمیل بزرگراههای زاهدان – زابل و ایرانشهر – بمپور، حذف و اصلاح نقاط حادثه خیز محورها و آسفالت راههای روستایی بالای 50 خانوار در جنوب استان، بهسازی محور كنارك – جاسك، توسعه ناوگان حمل و نقل روستایی و اتصال راه آهن چابهار به شبكه ریلی كشور است.

مدیر ساخت و توسعه راههای سیستان و بلوچستان در این باره به ایرنا گفت: عملیات اجرایی بزرگراه زاهدان – زابل با اعتبار یك‌ هزار و 919 میلیارد ریال كه از طرحهای مهر ماندگار استان است 65 درصد پیشرفت اجرایی دارد.

'منصور ملاشاهی' افزود: این بزرگراه 215 كیلومتر طول دارد كه از سمت زاهدان 28 كیلومتر و از سمت زابل 32 كیلومتر آن ساخته شده است.

وی مطالعه و احداث بیمارستان هیرمند با 64 درصد پیشرفت اجرایی، بیمارستان زهك با 47 درصد پیشرفت اجرایی، بیمارستان سراوان با هشت درصد پیشرفت اجرایی و بیمارستان راسك با 55 درصد پیشرفت اجرایی را از دیگر طرحهای مهر ماندگار اداره كل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان برشمرد.

مدیر كل راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان نیز در این زمینه به ایرنا گفت: چهار طرح بهسازی محور كنارك - زرآباد - جاسك، آسفالت راههای روستایی بالای 50 خانوار، احداث بزرگراه ایرانشهر – بمپور، حذف و اصلاح نقاط حادثه خیز جاده ها در حوزه استحفاظی این اداره كل از طرحهای مهر ماندگار است.

'ایوب كرد' افزود: دو هزار و 300 میلیارد ریال اعتبار برای تكمیل بازسازی محور ترانزیتی جاسك - زرآباد - كنارك و 300 میلیارد ریال اعتبار برای تكمیل ساخت بزرگراه ایرانشهر- بمپور اختصاص یافته است.

وی بیان كرد: احداث بزرگراه ایرانشهر ـ بمپور به طول 20 كیلومتر كه 60 درصد پیشرفت اجرایی دارد در روانسازی ترافیك ورودی به شهرهای مذكور و كاهش 100 درصدی تصادفات بسیار موثر است.

وی اظهار داشت: بازسازی محور ترانزیتی كنارك - زرآباد - جاسك به طول 165 كیلومتر از پروژه های مهم دولت است كه از هفت دستگاه پل مصوب در این محور، تاكنون سه دستگاه در منطقه 'سركان، بیردف و كهیر' به بهره‌ برداری رسیده و ساخت چهار دستگاه پل دیگر در این محور بیش از 65 درصد پیشرفت اجرایی دارد.

او یادآور شد: طغیان رودخانه های فصلی در زمستان همواره موجب مسدود شدن جاده ترانزیتی كنارك - جاسك و اختلال در كار تجارت سیستان و بلوچستان می شد كه با بهسازی این جاده و بهره برداری از هفت دستگاه پل تردد این مسیر هموار و بر اقتصاد منطقه تاثیرات مطلوبی خواهد گذاشت.

مدیر كل راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان گفت: اعتبار لازم برای آسفالت راههای روستایی بالای 50 خانوار و رفع و اصلاح نقاط حادثه خیز جاده ها در حوزه استحفاظی این اداره كل اختصاص یافته و این پروژه ها بیش از 50 درصد پیشرفت اجرایی دارند.

مدیر كل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار از جمله طرح های مهر ماندگار استان است كه باید فاز نخست آن تا پایان دولت دهم آماده بهره برداری شود.

'سیاوش رضوانی' افزود: اجرای طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی كشور از طرحهای مهم زیربنایی در مسیر توسعه محور شرق است كه نقش حایز اهمیتی در اقتصاد ایران و كشورهای همسایه به جهت افزایش ترانزیت كالا با پهلوگیری كشتی های غول پیكر در این بندر دارد.

وی ادامه داد: سازمان بنادر و دریانوردی به منظور توسعه محور شرق مطالعاتی را برای افزایش ظرفیت بندر چابهار از 5/2 میلیون كنونی به 20 میلیون تن تا سال 2020 میلادی انجام داد و در این راستا طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در پنج فاز با اعتبار 341 میلیون دلار از سال 86 آغاز شد.

وی اظهار داشت: فاز نخست توسعه بندر شهید بهشتی چابهار شامل ساخت موج شكن به طول یك هزار و 650 متر، احداث ترمینال كانتینری شامل دو پست اسكله به طول 640 متر، احداث سه پست اسكله چند منظوره به طول 580 متر، لایروبی به میزان 17 میلیون مترمكعب تا عمق منهای 16 متر و احیای اراضی به میزان 195 هكتار است كه باید تا پایان سال 2012 به اتمام برسد.

وی بیان كرد: هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار برای اتمام فاز نخست توسعه بندر شهید بهشتی چابهار از سوی نهاد ریاست جمهوری اختصاص یافته و سازمان بنادر و دریانوردی كشور نیز تاكنون یك هزار و 100 میلیارد ریال از منابع داخلی خود برای پیشبرد این طرح مهر ماندگار هزینه كرده است.

وی اظهار داشت: با بهره برداری از این طرح كه عملیات اجرایی آن از سال 1386 آغاز شده است ظرفیت تخلیه بار كشتی ها از 5/2 میلیون تن كالای كنونی به شش میلیون تن افزایش می یابد.

رضوانی گفت: توسعه بندر شهید بهشتی چابهار نقش بسزایی در اقتصاد كشور دارد و غفلت و تعلل در توسعه آن باعث از دست دادن بازارهای هدف می شود لذا با همت دولت فاز نخست این طرح تا پایان امسال آماده بهره برداری خواهد شد.

مدیر كل راه آهن جنوب شرق كشور نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اجرای بخش قابل توجهی از راه آهن چابهار - زاهدان - مشهد را از طرحهای مهر ماندگار سیستان و بلوچستان عنوان كرد.

'مصطفی داودی' راه اندازی راه آهن بم – زاهدان و تردد قطار مسافری و باری در این مسیر و آغاز ساخت راه آهن چابهار - زاهدان – مشهد را از اقدامات مهم دولت در توسعه زیربناها و راههای دسترسی سیستان و بلوچستان عنوان و بیان كرد: تا اردیبهشت ماه سال آینده 50 درصد از پروژه راه آهن چابهار- زاهدان به بهره برداری می رسد.

وی بیان كرد: پروژه راه آهن چابهار - زاهدان - مشهد در مجموع یك هزار و 350 كیلومتر طول دارد و بیش از سه هزار میلیارد تومان اعتبار برای آن پیش بینی شده است.

او افزود: عملیات اجرایی این پروژه از چابهار تا ایرانشهر به طول 300 كیلومتر در چهار قطعه در حال اجراست كه تاكنون بیش از 100 كیلومتر آن ساخته شده است.

مدیر كل راه آهن جنوب شرق كشور گفت: توسعه خطوط ریلی سیستان و بلوچستان این استان را به آسیا و اروپا متصل می كند و در اقتصاد و معیشت مردم نقش بسزایی دارد بطوریكه موجب اشتغال و توسعه زیرساخت های جنوب شرق كشور می شود.

مدیر كل حمل و نقل و پایانه های سیستان و بلوچستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا توسعه ناوگان حمل و نقل روستایی در استان را از طرحهای مهر ماندگار دولت عنوان كرد.

'علیرضا مجرد' گفت: برای اجرای این طرح تاكنون استقرار 32 دفاتر نمایندگی حمل و نقل روستایی، شناسایی و ساماندهی 123محور فرعی و یك هزار و 152 دستگاه انواع ناوگان مسافری فعال در حوزه حمل و نقل مسافر روستایی در سیستان و بلوچستان انجام گرفته است.

وی افزود: اكنون ثبت‌ نام از رانندگان و ناوگان فعال حمل و نقل روستایی سیستان و بلوچستان از طریق سامانه پیشخوان دولت در حال انجام است.

*حوزه صنعت، معدن و تجارت:

در حوزه صنعت، معدن و تجارت هشت طرح صنعتی و معدنی در مجموعه پروژه های طرح مهر ماندگار سیستان و بلوچستان گنجانده شده كه مهمترین آنها بهره برداری از معدن مس چهل كوره واقع در بخش 'نصرت آباد' زاهدان است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان در این زمینه به ایرنا گفت: با بهره برداری از هشت طرح صنعتی و معدنی كه جزو طرحهای مهر ماندگار استان است زمینه اشتغال 671 نفر در سال 92 فراهم می شود.

'نادر میرشكار' افزود: اكنون طرحهای یاد شده بین 30 تا 90 درصد پیشرفت اجرایی دارند كه برای بهره برداری از آنها یك هزار و 600 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است.

وی بیان كرد: فرآوری مس معدن چهل كوره از مهمترین طرحهای مهر ماندگار سیستان و بلوچستان است كه تاكنون برای آن بیش از 210 میلیارد و 401 میلیون ریال سرمایه گذاری ریالی و هفت میلیون و 626 هزار یورو سرمایه گذاری ارزی شده است.

وی اظهار داشت: ذخیره قابل برداشت این معدن 10 میلیون تن مس با عیار متوسط یك و سه دهم درصد، تولید آن به طور سالانه 300 هزار تن و ظرفیت فرآوری كارخانه آن نیز 17 هزار تن كنسانتره مس با عیار 20 درصد است.

وی گفت: معدن مس چهل كوره زاهدان از مصوبات دور سوم سفر هیات دولت به سیستان و بلوچستان است كه عملیات اجرایی آن با اعتبار یك هزار و دو میلیارد ریال در دست اجراست و با بهره برداری از آن برای 225 نفر به طور مستقیم شغل ایجاد می شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان بهره برداری از واحدهای تولیدی روغن كشی از دانه های روغنی، صنایع تبدیلی شیر، تولید كیسه پروپیلن، بسته بندی آب آشامیدنی، سردخانه و بسته بندی خرما و كشتارگاه دام در نقاط مختلف استان را از دیگر طرحهای مهر ماندگار استان برشمرد.

حوزه نیرو و انرژی:

سهم وزارت نیرو از طرح مهر ماندگار سیستان و بلوچستان شامل بهره برداری از خط هفتم انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان و گاز رسانی به شهرها و روستاها، آبرسانی زابل به زاهدان و آبرسانی به شهرهای سیستان، سد ماشكید علیا، شبكه آبیاری و زه كشی پایین دست سدهای زیردان و كهیر، تاسیسات فاضلاب شهرهای چابهار و زابل و فاز نخست نیروگاه ایرانشهر با ظرفیت 324 مگاوات است.

مدیر شركت آب منطقه ای سیستان و بلوچستان در این باره به ایرنا گفت: سهم این شركت از طرحهای مهر ماندگار كه قرار است تا پایان دولت دهم به بهره برداری برسند، یك سد و دو پروژه آبیاری و زهكشی است.

'حمید رضا قزوینی' افزود' سد مخزنی 'ماشكید علیا' شهرستان سیب و سوران كه ساخت آن در دولت نهم آغاز شد از جمله پروژه های مهر ماندگار و آماده بهره برداری است.

وی بیان كرد: این سد از نوع خاكی با 67 میلیون مترمكعب حجم ذخیره سازی و دو هزار و 145 متر طول دارد كه برای ساخت آن 400 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده و قرار است آب آشامیدنی شهرهای هیدوج، سیب و سوران، مهرستان و روستاهای مسیر را تامین كند.

مدیر شركت آب منطقه ای سیستان و بلوچستان گفت: احداث دو هزار هكتار شبكه آبیاری و زهكشی به طول 42 كیلومتر زیر سد 'زیردان' در منطقه 'پیرسهراب' چابهار از جمله طرحهای مهر ماندگار در استان است كه عملیات اجرایی آن با اعتبار هزار و 200 میلیارد ریال در دولت دهم آغاز شده است.

قزوینی افزود: عملیات اجرایی شبكه آبیاری و زهكشی زیر سد زیردان 45 درصد پیشرفت داشته و اتمام این طرح تا پایان دولت دهم نیازمند تخصیص كامل اعتبارات است.

وی ادامه داد: احداث دو هزار و 300 هكتار شبكه آبیاری و زهكشی به طول هفت كیلومتر زیر سد كهیر در شهرستان كنارك از دیگر طرحهای مهر ماندگار سیستان و بلوچستان است كه عملیات اجرایی آن با اعتبار 800 میلیارد ریال در دولت دهم آغاز شد.

وی گفت: عملیات اجرایی شبكه آبیاری و زهكشی منطقه كهیر در بندر كنارك 15 درصد پیشرفت دارد كه با تخصیص كامل اعتبارات این پروژه تا پایان دولت دهم آماده بهره برداری خواهد شد.

مدیر شركت آب و فاضلاب شهری سیستان و بلوچستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: پروژه آبرسانی به شهرهای منطقه سیستان از جمله طرحهای مهر ماندگار آماده بهره برداری شده و با افتتاح آن مشكل كمبود آب در شهرهای شمال استان برطرف خواهد شد.

'محمد رضا كرمی نژاد' افزود: اجرای پروژه آبرسانی به شهرهای سیستان شامل آبگیر، تصفیه خانه آب با ظرفیت تصفیه دو هزار و 50 لیتر آب در ثانیه، ایستگاه پمپاژ و هفت مخزن ذخیره به حجم كلی 50 هزار متر مكعب با اعتبار هزار میلیارد ریال در مراحل پایانی است.

وی اظهار داشت: با بهره برداری از پروژه آبرسانی به شهرهای سیستان مشكل تأمین آب شهرهای زابل، زهك، دوست محمد، بنجار، ادیمی و محمد آباد در یك مقطع زمانی 25 ساله برطرف می شود.

مدیر شركت آبفای شهری سیستان و بلوچستان گفت: خط دوم انتقال آب از زابل به زاهدان از طرحهای مهر ماندگار استان است كه با بهره برداری از آن شبكه آب شور زاهدان شیرین می شود.

كرمی نژاد افزود: عملیات اجرایی خط دوم انتقال آب از زابل به زاهدان به طول 200 كیلومتر شامل پنج ایستگاه پمپاژ و یك تصفیه خانه است كه احداث آن از اردیبهشت ماه سال گذشته آغاز شد و تاكنون بیش از 120 كیلومتر از این مسیر لوله گذاری و مكان های تلمبه خانه و تصفیه خانه علاوه بر جانمایی، تسطیح و آماده اجرا شده است.

وی اعتبار لازم برای اجرای كل پروژه مذكور را سه هزار و 220 میلیارد ریال عنوان و بیان كرد: احداث خط دوم انتقال آب از زابل به زاهدان توسط قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) و با نظارت مهندسین مشاور بندآب و پیگیری های این شركت بدون وقفه در حال اجراست و بهره برداری از آن تا سال 92 قطعی است.

وی درباره ساخت تصفیه خانه فاضلاب در شهرهای چابهار و زابل گفت: تصفیه خانه فاضلاب شهر چابهار با ظرفیت تصفیه 12 هزار متر مكعب در شبانه روز و تصفیه خانه فاضلاب شهر زابل با ظرفیت تصفیه 14 هزار مترمكعب در شبانه روز از طرحهای مهر ماندگار است كه احداث آنها بیش از 70 درصد پیشرفت اجرایی دارد.

او افزود: با بهره برداری از تصفیه خانه فاضلاب زابل بیش از 78 هزار نفر و با راه اندازی تصفیه خانه فاضلاب چابهار 197 هزار نفر از مزایای آن بهره مند می شوند و اتمام ساخت آنها تا پایان دولت دهم قطعی است.

مدیر شركت برق منطقه ای سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بهره برداری از فاز نخست نیروگاه برق ایرانشهر با ظرفیت 324 مگاوات را از طرحهای مهر ماندگار استان برشمرد.

'محبعلی قزاق جاهد' گفت: احداث 650 مگاوات نیروگاه برق در ایرانشهر به صورت سیكل تركیبی از طرحهای مهم دولت در سیستان و بلوچستان است كه عملیات اجرایی آن با اعتبار چهار هزار میلیارد ریال از سال 89 آغاز شد و فاز نخست آن با ظرفیت 324 مگاوات تا پایان دولت دهم به بهره برداری می رسد.

مدیر شركت گاز سیستان و بلوچستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، بهره برداری از خط هفتم انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان را از طرحهای مهر ماندگار استان برشمرد.

'حمید میرزایی' گفت: گازرسانی در سیستان و بلوچستان كه از بركات دولت نهم بود با اجرای خط هفتم سراسری موسوم به خط صلح به طول 907 كیلومتر با اعتبار هزار و 730 میلیارد تومان از عسلویه به ایرانشهر از سه سال قبل آغاز شد.

وی بیان كرد: عملیات اجرایی پروژه گازرسانی به سمت چابهار تا مرز پاكستان و عملیات اجرایی گازرسانی از ایرانشهر به زاهدان و شهرهایی كه در مسیر این دو نقطه قرار دارند از سال گذشته آغاز شده است.

او با بیان اینكه گازرسانی به شهر بمپور و دلگان در سیستان و بلوچستان تا اوایل سال آینده به بهره برداری می رسد، افزود: اكنون عملیات گازرسانی به شهرهای خاش، زاهدان و زابل نیز در دست اجراست.

وی از پیشرفت 70 درصدی خط تغذیه 24 اینچ زاهدان خبر داد و گفت: گازرسانی به این شهر به هزار و 200 كیلومتر شبكه نیاز دارد كه تاكنون بخش اعظمی از لوله گذاری آن شده است.

مدیر شركت گاز سیستان و بلوچستان گفت: سه شهر ایرانشهر، بمپور و دلگان تا اوایل سال آینده و شهر زاهدان تا پایان دولت دهم از نعمت گاز طبیعی برخوردار می شوند و تا افق چشم انداز 1404 نیز تمامی شهرهای این استان به شبكه سراسری گاز طبیعی متصل خواهند شد.

میرزایی افزود: تاكنون برای اجرای لوله گذاری گاز در شهرهای سیستان و بلوچستان 800 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است كه این مهم در كنار 17 هزار میلیارد ریال هزینه دولت برای انتقال گاز به استان نشان دهنده نگاه عدالت محور به این منطقه است.

وی پیش بینی كرد برای اجرای كلیه خطوط انتقال گاز درون شهری در سیستان و بلوچستان بیش از 13 هزار میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز باشد.

*حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشكی:

ساخت و تجهیز بیمارستان در شهرهای نیكشهر و میرجاوه، تكمیل بخش سوختگی بیمارستان حضرت علی ابن ابیطالب (ع) زاهدان، احداث مركز شبانه روزی 10 تختخوابی در شهرهای 'زابلی ، فنوج و گلمورتی'، پردیس دانشكده علوم پزشكی ایرانشهر، راه اندازی خوابگاه 500 نفری دانشگاه علوم پزشكی زاهدان و بهره برداری از مركز بهداشتی- درمانی شبانه روزی شهرستان سیب سوران جزو پروژه های طرح مهر ماندگار در حوزه بهداشت و درمان سیستان و بلوچستان است.

رییس دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی- درمانی زاهدان در این باره به ایرنا گفت: بخش سوختگی بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) زاهدان، خوابگاه 500 نفره دانشجویی، دو بیمارستان 32 تختخوابی در سیب و سوران و میرجاوه، بیمارستان 64 تختخوابی نیكشهر، دانشكده پرستاری و مامایی ایرانشهر، سه مركز درمانی شبانه روزی در 'مهرستان، گلمورتی و فنوج' ، 9 طرح مهر ماندگار استان را شامل می شوند كه تلاش می كنیم تا اردیبهشت ماه 1392 به بهره برداری برسند.

'منصور شكیبا' افزود: طرحهای مهر ماندگار حوزه بهداشت و درمان سیستان و بلوچستان پیشرفت اجرایی قابل قبولی داشته و نتیجه مصوبات سه دور سفر هیات دولت به استان است.

وی افزود : برای احداث و بهره برداری از این طرح ها 392 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده كه تاكنون 240 میلیارد ریال از آن اختصاص یافته است.

او با اشاره به ساخت دو بیمارستان در شهرهای میرجاوه و سیب و سوران گفت: با توجه به اینكه برای احداث و بهره برداری از این دو طرح به 34 ماه زمان نیاز است، تلاش خواهیم كرد تا پایان دولت دهم مراحل ساخت و ساز اصلی آن به اتمام برسد.

* ورزش

به گفته مدیر كل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان احداث ورزشگاه دو هزار نفری چابهار نیز از دیگر طرحهای مهر ماندگار استان است كه به احتمال زیاد تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.

'دادخدا شاهوزهی' در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: سرسرای ورزشی دو هزار نفری چابهار بیش از 60 درصد پیشرفت اجرایی دارد و تا پایان اسفند ماه امسال به بهره برداری می رسد.

وی افزود: عملیات اجرایی این ورزشگاه با اعتبار 10 میلیارد ریال در سال 85 آغاز شد و امسال برای تكمیل آن 45 میلیارد ریال اختصاص یافت.

به طور قطع با تكمیل و مورد استفاده قرار گرفتن طرحهای مهر ماندگار، بخش عظیمی از نیازها و زیرساخت های سیستان و بلوچستان مهیا شده و حلاوت خدمات و اقدامات ماندگار دولت در كام مردم صبور استان خواهد ماند و با توسعه و بالندگی منطقه در ابعاد مختلف زمینه رفاه و آسایش عمومی فراهم می شود./4

کد خبر: 80284498          (2800268)            تاريخ انتشار : 30/05/1391 - 16:44

http://www.irna.ir/News/80284498/طرحهایی-از-جنس-مهر-كه-در-سیستان-و-بلوچستان-ماندگار-می-شوند/اقتصادي/

معاون استاندار سیستان و بلوچستان: روایت حقیقت، آگاهی بخشی و بصیرت افزایی شاخص اصلی خبرنگاران است

معاون استاندار سیستان و بلوچستان:

روایت حقیقت، آگاهی بخشی و بصیرت افزایی شاخص اصلی خبرنگاران است

زاهدان - معاون برنامه ریزی استاندار سیستان و بلوچستان با گرامیداشت روز خبرنگار، اظهار داشت: روایت حقیقت، آگاهی بخشی و بصیرت افزایی شاخصه اصلی و معرف خبرنگاران است .

دكتر 'رجب علی شیخ زاده' با ارسال پیامی به خبرگزاری جمهوری اسلامی، ابراز داشت: روز خبرنگار یادآور مجاهدت های مردان و زنانی است كه با هدف روایت حقیقت و آگاهی بخشی خالصانه و بی ادعا وجود خویش را چراغ راه جامعه اسلامی قرار داده اند.

همچنین در پیام معاون استاندار سیستان و بلوچستان آمده است، اینك در فضایی كه بیداری اسلامی سراسر كشور های مسلمان را فرا گرفته و امت محمد (ص) بیش از پیش نیازمند بصیرت و شناخت فتنه های جهانی استكبار می باشد، باید از خبرنگاران به عنوان افسران عرصه جنگ نرم تقدیر كرد.

شیخ زاده ابراز امیدواری كرده است، با استعانت از درگاه باری تعالی و تلاش همه جانبه خبرنگاران رسانه های ارتباط جمعی و همراهی مردم و مسوولان، سهم سیستان و بلوچستان از عرصه رسانه ای كشور در خور شان و شایسته مردم شریف و ولایت مدار این استان باشد.

کد خبر: 80269020          (2780220)            تاريخ انتشار : 19/05/1391 - 16:16

http://www.irna.ir/News/80269020/روایت-حقیقت،-آگاهی-بخشی-و-بصیرت-افزایی-شاخص-اصلی-خبرنگاران-است/اجتماعي/

معاون استاندار سیستان و بلوچستان: تفرقه بین مسلمانان عامل اصلی پیدایش وقایعی مثل میانمار و سوریه اس

معاون استاندار سیستان و بلوچستان:

تفرقه بین مسلمانان عامل اصلی پیدایش وقایعی مثل میانمار و سوریه است

زاهدان - معاون برنامه ریزی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: وجود تفرقه و انشقاق بین مسلمانان مهم ترین عامل پیدایش رخدادهای كشورهای میانمار و سوریه است.

 خبرگزاری فارس: فاجعه نسل کشی میانمار متعلق به همه انسان‌های حق طلب است

رجبعلی شیخ‌زاده در حاشیه راهپیمایی مردم زاهدان در حمایت از مردم میانمار اظهار داشت: وجود تفرقه و انشقاق بین مسلمانان، مهم‌ترین عامل در پیدایش وقایعی مثل میانمار و سوریه است و اینجاست که نقش راهبردی عامل وحدت مشخص می‌شود.

وی بیان كرد: امام راحل همواره انسجام و وحدت امت اسلامی را مهمترین مولفه در احیای نقش جهان شمولی اسلام و اثرگذاری مسلمانان بر افكار جهانیان می دانستند.

معاون استاندار گفت: سوریه خط مقدم مقاومت اسلامی در برابر صهیونیسم جهانی است و این مساله باعث شده است كه مورد هجوم كشورهای غربی و عربی قرار گیرد.

شیخ زاده افزود: از آنجا كه دشمنان به دنبال شكست مقاومت اسلامی هستند، به سوریه اكتفا نخواهند كرد، لذا امت اسلامی باید با هوشیاری و بصیرت كامل اخبار مربوط به مسلمانان را پیگیری و حضور پررنگی در صحنه مقاومت داشته باشند.

وی بیان كرد: كوچكترین اشتباه در جبهه مقاومت اسلامی باعث می شود كه به نفع دشمن عمل شود لذا برای پیروزی در این میدان باید منویات رهبر معظم انقلاب را سرلوحه امور قرار داد.

وی اظهار داشت: بیداری اسلامی كه امروز كشورهای عربی را فراگرفته باعث شده است كه دشمن راهكاری برای انحراف افكار عمومی بیابد لذا در هر كشور كه جمعیتی از مسلمانان حضور داشتند به مسایلی دامن زد تا ظلم و ستم به آنان را روا بدانند.

معاون استاندار گفت: كشورهایی كه داعیه دار حمایت از حقوق بشر و حتی حیوانات هستند امروز در فاجعه نسل كشی مسلمانان میانمار سكوت كرده و كشورهای عربی نیز با خرج دلارهای نفتی برای تغییر افكار عمومی و تجهیز عوامل تفرقه و تروریست در سوریه، این كشور اسلامی را به بحران دچار كرده اند.

شیخ زاده اظهار داشت: در زمان فتنه باید هوشیارانه عمل كرد كه تحقق این مساله نیازمند ارتقای بصیرت جامعه نسبت به مسایل مربوط به مسلمانان و همچنین تعامل برای ایجاد انسجام در بین امت اسلامی است تا بتوان از این ظرفیت بزرگ برای مقابله با تهدیدات امت اسلامی بهره گرفت./3

کد خبر: 80249835          (2754617)            تاريخ انتشار : 07/05/1391 - 12:35

http://www.irna.ir/News/80249835/تفرقه-بین-مسلمانان-عامل-اصلی-پیدایش-وقایع-میانمار-است/سياسي/

 http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13910506000740

 

طرح های مهر ماندگار ، زمینه ساز توسعه در سیستان و بلوچستان

 

طرح های مهر ماندگار ، زمینه ساز توسعه در سیستان و بلوچستان
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: طرح های مهر ماندگار زمینه ساز توسعه و پاک شدن واژه محرومیت از این استان خواهد شد.
  

به گزارش اداره روابط عمومی و امور بین الملل استانداری سیستان و بلوچستان ، علی محمد آزاد در این باره اظهار داشت: سهم استان در ابتدا 36 طرح بود که در سفر دستیار ویژه رئیس جمهور و بازدید از طرح ها و نیاز استان این تعداد به 49 طرح با اعتبار بیش از 55 هزار میلیارد ریال افزایش یافت.
وی افزود: این طرح ها با تخصیص اعتبارات تحرک ویژه به خود گرفته است و امیدواریم مطابق زمان به سرانجام برسند.
او ادامه داد: تدبیر ویژه دولت این بوده که طرح های دولت نهم و دهم تا پایان همین دولت و با کمک مدیران دستگاه های اجرایی به سرانجام برسد.
آزاد تاکید کرد: تدابیر ویژه تر برای طرح های مهر ماندگار اندیشیده شده است و تحقق اهداف مهر ماندگار به همدلی و وفاق بیشتر و اراده مطلوب تر دستگاه های اجرایی نیاز دارد.
وی در ادامه با اشاره به طرح های ارزنده مهر ماندگار در سیستان و بلوچستان بیان کرد: سهم این استان از طرح های مهر ماندگار قابل قبول است و باید مدیران در زمینه تکمیل این طرح ها نهایت تلاش را داشته باشند تا طرح ها به سرعت و در موعد مقرر اجرا شود.
نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان بیان کرد: هدف دولت این است که طرح هایی که دردولت نهم آغاز شده و شرایط برای اتمام آنها فراهم است ، تکمیل کند و به انجام رساند.
او با اشاره به نقش سفرهای استانی در توسعه بزرگترین استان کشور اظهار داشت: دولت مهرورز با شتابی تحسین برانگیز و اختصاص هزاران میلیارد ریال اعتبار به استان زیر ساخت های لازم برای توسعه همه جانبه را فراهم کرد.
نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان افزود: از 690 مصوبه سفرهای استانی دولت تاکنون 318 مصوبه اجرا و به بهره برداری رسیده ، 556 مورد نیز در حال اجرا و باقی آنها در حال اجرا است.
وی توسعه بنادر چابهار ، کنارک و احداث اسکله های صید و صیادی ، خط آهن چابهار - زاهدان - سرخس، راه آهن زاهدان - بم، جاده های ترانزیتی چابهار - میلک زابل و میرجاوه - زاهدان - بم، جاده ترانزیتی ساحلی کنارک - جاسک - بندرعباس را از پروژه های بزرگ سفرهای استانی هیات دولت عنوان کرد.
آزاد گفت: تاسیس و توسعه دانشگاهها ملی و بین المللی با 90 هزار دانشجو ، پروژه های عظیم آبیاری و آبرسانی به شهرها و نیز مزارع کشاورزی و نیروگاههای عظیم برق رسانی، حذف مدارس کپری و بازسازی مدارس خشتی و گلی از دیگر دستاوردهای سفرهای استانی هیات دولت به سیستان و بلوچستان است.
وی اظهار داشت: توسعه راههای ترانزیتی و تسهیل تردد از چابهار و بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان به دیگر نقاط استان و کشور، افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در بندر چابهار از 5/2 به شش میلیون تن در سال از جمله بزرگترین پروژه های سفرهای استانی هیات دولت به سیستان و بلوچستان است.
وی بیان کرد: احداث 30 سد و مخازن آبگیری به منظور استحصال سالانه سه میلیارد متر مکعب روان آب برای رونق کشاورزی و دامپروری منطقه از دیگر خدمات انجام شده دولت نهم و دهم در جنوب شرق کشور به شمار می رود.
استاندار گفت: برخلاف ذهنیت های منفی برخی افراد و محرومیت اسمی سیستان و بلوچستان، با سرمایه گذاری های انجام شده در بخش کشاورزی، دامپروری و شیلات اکنون این استان علاوه بر تامین نیازهای خود سالانه بخش عمده ای از نیازهای سایر استانهای کشور از جمله تهران را تامین می کند.
نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان اظهار داشت: سالانه یک میلیون تن صیفی جات از جمله 600 هزار تن هندوانه خارج از فصل، 200 هزار تن موز و انبه، 170 هزار تن خرما ، 200 هزار تن انواع ماهی و میگو ، 60 هزار تن گوشت قرمز از این استان به سایر مناطق کشور و برخی کشورهای همسایه صادر می شود.
استاندار سیستان و بلوچستان همچنین در مورد پروژه های این استان در طرح ملی مهر ماندگار گفت : از جمله این طرح های بزرگ راه آهن چابهار - زاهدان ، بزرگراه زاهدان - زابل در محوریت جاده ترانزیتی چابهار - میلک و نیز تکمیل بزرگراه ترانزیتی میرجاوه - زاهدان - بم است.
وی اجرای خط انتقال و شبکه آبرسانی و زهکشی سدهای زیردان و کهیر در جنوب سیستان و بلوچستان ، اجرای خط دوم آبرسانی زابل - زاهدان به طول 220 کیلومتر ، طرح آبرسانی به شهر خاش ، احداث سالن ورزشی دو هزار نفری شهر چابهار ، تکمیل طرح مس چهل کوره نصرت آباد زاهدان و نیز تکمیل بیمارستان و چند مرکز درمانی را از جمله پروژه های طرح مهر ماندگار در استان عنوان کرد.
استاندار اظهار داشت: طرحهای مهر ماندگار با تخصیص اعتبارات ویژه و اقدامات فوق العاده در حال اجرااست و اثرات بلند مدتی نظیر گازرسانی به شهرهای سیستان و بلوچستان خواهد داشت.
او یاد آور شد: در طرح مهر ماندگار تاثیر گذاری طرح ها در رشد و توسعه ملی مد نظر است اما در استان هایی همانند سیستان و بلوچستان واژه عدالت محوری نیز در قرار دادن طرح ها در لیست مهر ماندگار نقش بسزایی داشت.


مصوبه گازرسانی به سیستان و بلوچستان در نوع خود بی نظیر بود
استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به 690 مصوبه رهاورد سه سفر استانی اظهار داشت: مصوبه های ارزشمند زیادی در این زمینه وجود دارد اما شاید اگر بخواهیم مصوبه ای را برتر از دیگران بدانیم که تاثیر گذاری بیشتر در تمامی ابعاد زندگی مردم در سیستان و بلوچستان داشته ، گازرسانی از عسلویه به ایرانشهر است که در نوع خود بی نظیر است.
آزاد افزود: این مصوبه خود به تنهایی گواهی بر عدالت محوری و نگاه برابر دولت به جای جای ایران زمین است که در زمینه توجیه طرح تنها خدمت گزاری به مردم را در راس قرار می دهد.
نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان یاد آور شد: گازرسانی به مناطق مختلف کشور بویژه مناطق روستایی محروم و دورافتاده از مهمترین برنامه های اولویت داری بود که درسفرهای استانی دولت نهم در تحقق بخشی به رفع محرومیت ها آن را اجرایی کرد و اکنون مردم در جای جای این خطه از ایران اسلامی دارند آنرا لمس می کنند.
وی گفت: صرف نظر از گازکشی به منازل مسکونی و غیرمسکونی، تاثیرهای مثبت انتقال خط لوله گاز در تحقق مسیرهای توسعه و افزایش سرمایه گذاری های تجاری نیز قابل ملاحظه است.
او اظهار داشت: آرزوی دسترسی به گاز خانگی آرزوی دیرینه ای برای بزرگان و چشم انتظاری زنان و مردان در منطقه شده بود اما با تامین اعتبارات مناسب و عزم راسخ، ناامیدی ها رخت بربست و این پروژه اکنون با روندی شتابان در بیشتر شهرهای استان در دست اجرا است.
نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان یاد آور شد: خط لوله گاز از عسلویه به ایرانشهر جدای از توجه به بعد تجاری آن، در توسعه زیر‌ساخت‌ها و رفع محرومیت سیستان و بلوچستان نقش ویِِژه‌ای را ایفا می‌کند.
وی با اشاره به وجود زیر ساخت ها مناسبت برای توسعه سیستان و بلوچستان گفت: ایجاد زیرساخت هایی نظیر راه آهن و گازرسانی به استان در آینده ای نه چندان دور، حل مشکلات بی کاری، توسعه و عمران استان را درپی خواهد داشت.
او ادامه داد: بهره برداری از پروژه گازرسانی از عسلویه به ایرانشهر با 907 کیلومتر لوله گذاری و هزینه هزار و 730 میلیارد تومان یکی از دستاوردهای بزرگ دولت در این خطه است که اگر بخواهیم با شاخص های روز دنیا آن را بسنجیم به هیچوجه این هزینه هنگفت توجیه اقتصادی ندارد.
آزاد یاد آور شد: تا کنون برای اجرای خطوط لوله گذاری در شهرهای سیستان و بلوچستان بالغ بر 800 میلیارد ریال هزینه شده است که این امر در کنار صرف هزینه 17 هزار میلیارد ریالی دولت برای انتقال گاز به استان نشان دهنده نگاه عدالت محورانه به سیستان و بلوچستان است و همچنین پیش بینی می شود برای اجرای کلیه خطوط انتقال گاز درون شهری در شهرهای سیستان و بلوچستان بیش از 13 هزار میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز باشد.
سفرهای استانی ، سیستم مدیریتی نوین در جاکمیت اسلامی است
استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به نقش ارزنده سفرهای استانی هیات دولت در رشد و توسعه برابر ایران زمین اظهار داشت: سفرهای استانی یکی از برجسته ترین و ماندگارترین ابتکاراتی است که طی سه دهه انقلاب فقط در دولت نهم پایه گذاری شده و با انجام و استمرار آن مردم مناطق مختلف کشور در این دیدارهای بی منت ، طعم عدالت و پیشرفت را در جای جای این کشور اسلامی می چشند.
وی افزود: برجسته ترین نتیجه این سفرهای کم شدن فاصله مردم و مسوولان است که این نوع سیستم مدیریتی بخوبی حاکمیت اسلامی را نشان می دهد.


سرمایه های اقتصادی سیستان و بلوچستان نباید مغفول بماند
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: این خطه از ایران اسلامی به سبب برخورداری از هزار و 260 کیلومتر مرز زمینی مشترک با کشورهای وابسته و مصرف کننده پاکستان و افغانستان و بیش از 360 کیلیومتر مرز آبی با کشورهای حاشیه دریای عمان و خلیج همیشه فارس از موقعیت مناسب و ممتاز اقتصادی برخوردار است.
وی افزود: مدیریت مرز طی چند سال گذشته بگونه ای بوده است که جدای از افزایش صادرات ، سهم بسزایی در تامین نیازهای استان و دیگر نقاط کشور را داشته است.
آزاد اظهار داشت: با تلاش ها صورت گرفته ، تمامی قوانین لازم برای تسهیل مبادلات مرزی در مرزهای سیستان و بلوچستان به تصویت هیات دولت رسیده است که این امر زمینه ساز رشد توسعه تجارت در این خطه خواهد شد.
او ادامه داد: مرز یک فرصت طلایی برای استان سیستان و بلوچستان محسوب می‌شود که باید از این قابلیت به خوبی و با برنامه‌ریزی صحیح استفاده کرد.
وی افزود: لذا در راستای بهره گیری از این فرصت و کمک به معیشت مرزنشینان و توسعه مبادلات مرزی باید نیازهای مرزنشینان کشورهای همسایه شناسایی و در این زمینه برنامه‌ریزی و اقدام به تولید کالا کرد.
استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: این موضوع در حوزه صنایع تبدیلی بخش کشاورزی نیز موضوعیت دارد.
آزاد با اشاره به واردات دام از مرزهای سیستان و بلوچستان یاد آور شد: سرمایه گذاریهای بسیار زیادی در زمینه کشتارگاههای صنعتی در سیستان و بلوچستان انجام شده که باید در شرایط کنونی به بهترین شکل از ظرفیت آن ها برای کنترل بازار گوشت کشور استفاده کرد.
او افزود: دولت در بخش کشتارگاهها و صنایع بسته بندی بیش از چهار هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در سیستان و بلوچستان انجام داده است.
استاندار گفت: در چند سال اخیر فعالیت کشتارگاهها و صنایع بسته بندی در سیستان و بلوچستان بسیار مطلوب است و باید به بهترین شکل از زیرساختهای موجود استفاده کرد.
آزاد اظهار داشت: با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی سیستان و بلوچستان و قرار گرفتن آن در همسایگی دو کشور افغانستان و پاکستان ، دسترسی آسان به هندوستان از طریق آ بهای آزاد و تامین زیرساختهای لازم برای فعال کردن بخش دام، این استان می تواند نقش بسزایی در تامین نیاز گوشت کشور همانند گذشته داشته باشد. وی بیان کرد: سیستان و بلوچستان دارای ظرفیتهای دامی و صنایع جانبی مطلوبی شامل کشتارگاههای صنعتی و بسته بندی است و پرواربندی دام افزون بر احیای دام بومی استان می تواند نیازهای کوتاه مدت و بلند مدت گوشت کشور را بخوبی تامین کند.
او افزود: با اعمال نگاه ویژه دولت به سیستان و بلوچستان، افزون بر تقویت صنعت دام بومی، فرصتهای شغلی مناسبی برای مردم ایجاد می شود که در امنیت پایدار سیستان و بلوچستان نقش بسزایی خواهد داشت.
وی افزود: از سوی دیگر موقعیت راهبردی و ژئوپلیتیکی سیستان و بلوچستان به عنوان دروازه آسیای جنوب شرق کشور می تواند محل تامین مواد غذایی مورد نیاز کشور از کشورهای همسایه شود.
او ادامه داد: در راستا واردات دام زنده از مرزهای سیستان و بلوچستان از اواخر بهمن ماه سال 90 الی 16 تیرماه امسال برای واردات 77 هزار و 390 راس دام مجوزهای لازم داده شد.
استاندار سیستان و بلوچستان یاد آور شد: از این تعداد مجوز تا کنون 37 هزار و 117 راس دام وارد قرنطینه های دامی و 36 هزار و 617 راس پس از طی مراحل سلامت کشتار شده و به بازار مصرف استان و کشور ارسال شد.
وی با اشاره به اینکه این استان در زمینه تولید تن ماهیان رتبه برتری در سطح کشور دارد اظهار داشت: برخورداری از تنها بندر اقیانیوسی کشور و صید 137 هزار تن انواع آبزیان با رشد 11 و چهار دهم درصدی در سال 90 خود گواهی بر نقش ارزنده این استان در صنعت شیلات است که باید روز به روز تقویت شود.
او ادامه داد: این میزان صید و صیادی در حالی سال گذشته بوقوع پیوست که سال 89 ، 123 هزار تن انواع آبزیان در این خطه صید شده بود.
نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان با اشاره به مزیت های سرمایه گذاری استان افزود: وجود 21 شهرک ،ناحیه صنعتی ومجتمع کارگاهی با امکانات زیربنایی مناسب ومجهز ، دسترسی به شبکه سراسری برق- راه- خطوط هوایی ��"راه آهن- بنادر آزاد ، وجود پرسنل متخصص وتحصیل کرده با توانایی صادرات خدمات فنی ومهندسی و وجود دانشگاهها ،مراکز آموزش عالی ومراکز فنی حرفه ای در سطح استان وهمچنین نیروی جوان وفعال جویای کار در استان ، همسایگی با کشورهای پاکستان ،افغانستان ودسترسی به آبهای آزاد وبازارچه های مرزی بستر مناسبی برای مبادلات تجاری بین این استان وکشورهای همسایه است.
نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان گفت: وجود اندیسهای متنوع ازمواد معدنی وشناسایی وکشف ذخائر��"کرومیت ��"مس- گرانیت- کائولن وسنگهای تزئینی ومصالح ساختمانی از دیگر مزیت های استان جنوب شرقی ایران است.

http://www.mehremandegar.com/view-357.html

آثـار و برکـات طرح های مهر ماندگـار در توسعه استان اطلاع رسانـی شود

 معاون برنامه ریزی استاندارسیستان و بلوچستان:

 آثـار و برکـات طرح های مهر ماندگـار در توسعه استان اطلاع رسانـی شود

معاون برنامه ریزی استاندارسیستان و بلوچستان گفت : در حال حاضر سهم استان از طرح های مهر ماندگار 49 طرح است که با بهره برداری از این طرح ها زمینه توسعه همه جانبه استان فراهم می گردد .

 به گزارش روابط عمومی استانداری ؛ رجبعلی شیخ زاده در نشست کمیته اطلاع رسانی طرح های مهر ماندگار استان ، با بیان اینکه حدود 900 پروژه کلان و اساسی با اعتبار بالغ بر 170 هزار میلیارد تومان در فهرست طرح های مهرماندگار کشور قرار دارد ، افزود سهم سیستان و بلوچستان از این تعداد 49 طرح در بخش های مختلف فرهنگی ، عمرانی ، درمانی ، حمل و نقل ، راه سازی و صنعتی است.

وی حجم اعتبارات اختصاص یافته برای طرح های مهر ماندگار استان را بالغ بر 55 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود : این طرح ها زمینه اشتغال ، رفاه ، آسایش ، عمران ، آبادانی ، رونق بازرگانی و تجارت و توسعه همه جانبه را در استان در پی دارد که باید آثار و برکات این طرح ها به نحو کامل به اطلاع عموم مردم برسد .

او همچنین با اشاره به اینکه اعتبارات طرح های مهر ماندگار استان با اعتبارات عمرانی 18سال استان برابر است ، این رقم را نشانه توجه و عزم دولت به رفع محرومیت ها و عقب ماندگی های تاریخی استان ذکر کرد .

معاون برنامه ریزی استاندار با تاکید بر تعامل و همکاری بین دستگاه‌های اجرایی برای اطلاع‌رسانی طرح مهر ماندگار استان ، اظهار داشت: اطلاع‌رسانی باید با توجه به شرایط اجتماعی مخاطبین و بافت فرهنگی هر منطقه برنامه ریزی شود .

شیخ زاده همچنین استفاده از لگوی طرح های مهرماندگار را برای یکسان سازی تبلیغات و استفاده از ظرفیت رسانه ها و وب سایت ها را خواستار شد و از دستگاه های اجرایی خواست برای بازدید ائمه جمعه و جماعت ، معتمدین و ریش سفیدان ، خبرنگاران و اصحاب رسانه از طرح های مهر ماندگار برنامه ریزی کنند .

وی همچنین با تاکید بر پرهیز از بزرگنمایی در اطلاع رسانی افزود : خدمات دولت و نظام آنقدر بزرگ است که اگر صحیح اطلاع رسانی شود رضایت بیشتر مردم را بدنبال خواهد داشت .

او همکاری رسانه ملی را در اثر بخشی بیشتر اطلاع رسانی طرح های مهر ماندگار موثر دانست و ادامه داد : اطلاع‌رسانی طرح‌های مهر ماندگار استان با توجه به تاکید هیات دولت و استاندار ، از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است و باید دقیق و به موقع انجام شود .

معاون برنامه ریزی استاندار نقش روابط عمومی ها و رسانه ها را در توسعه استان مهم ذکر کرد و با تاکید بر تعامل و همکاری بیشتر بین آنها تصریح کرد : روابط عمومی و رسانه حلقه های زنجیر توسعه هستند و روابط عمومی ها بدون همکاری رسانه ها موفق نخواهند بود .

رئیس اداره روابط عمومی و امور بین الملل استانداری هم در این جلسه با تاکید بر اطلاع رسانی به موقع و شفاف توسط روابط عمومی ها ، اطلاع از عملکرد مسئولین و دولت را حق طبیعی مردم دانست و حمایت مدیران دستگاه های دولتی استان را از برنامه های روابط عمومی ها خواستار شد .

علیرضا براهویی با اشاره به اینکه عصر حاضر عصر ارتباطات است و مردم اخبار را در سریع ترین زمان از طریق رسانه های در دسترس خود دریافت می کنند اظهار داشت : دشمنان با استفاده از ظرفیت بالای رسانه های در اختیار خود ، سعی در سیاه نمایی و ناکارآمدی دولت و نظام دارند که از این رو نقش رسانه ها و روابط عمومی ها در انعکاس عملکرد و اطلاع رسانی شفاف و به موقع بسیار مهم است .

دبیر شورای هماهنگی روابط عمومی های سیستان و بلوچستان گفت : طرحهای مهر ماندگار به عنوان پروژه های محرک توسعه استان به شمار می روند و از هر نظر میتوان آنها را مرکز و محور روند تکاملی پیشرفت استان قلمداد کرد که از این رو باید اطلاع رسانی مستمر و مستند سازی این طرح ها در اولویت برنامه های روابط عمومی ها قرار گیرد .

تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 مرداد 1391
http://www.sb-ostan.ir/%d8%b5%d9%81%d8%ad%d9%87%d9%86%d8%ae%d8%b3%d8%aa/tabid/483/ctl/Details/mid/689/ItemID/1433/Default.aspx

 

معاون استاندار: شمار طرحهای مهر ماندگار سیستان و بلوچستان افزایش می یابد.

معاون استاندار:

شمار طرحهای مهر ماندگار سیستان و بلوچستان افزایش می یابد

زاهدان – معاون برنامه ریزی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: در صورت تصویب، شمار طرحهای مهر ماندگار استان افزایش می یابد.

به گزارش ایرنا، 'رجبعلی شیخ زاده' روز سه شنبه در كمیته اطلاع رسانی طرحهای مهر ماندگار سیستان و بلوچستان افزود: 68 طرح عمرانی نیمه تمام دیگر با اعتبار هفت میلیارد و 500 میلیون ریال برای اضافه شدن به طرحهای مهر ماندگار استان به دولت ارایه شده است.

وی بیان كرد: با تصویب و افزایش طرحهای مهر ماندگار سیستان و بلوچستان كه تا پایان دولت دهم به بهره برداری خواهند رسید، شاهد رشد و توسعه استان در زمینه های مختلف خواهیم بود.

وی اظهار داشت: طی سه سفر استانی هیات دولت و چهار سفر پروژه ای رئیس جمهور به استان سیستان و بلوچستان 690 مصوبه در زمینه های مختلف در جهت رفع كمبودها و نیازهای منطقه و تامین زیرساخت های اساسی به تصویب رسید.

وی بیان كرد: سهم سیستان و بلوچستان از طرح مهر ماندگار 36 پروژه بود كه با پیگیری های ویژه استاندار و با توجه به ظرفیت و توان بالای استان برای تكمیل این پروژه ها این تعداد به 46 طرح در عرصه های فرهنگی ، عمرانی ، درمانی ، حمل و نقل ، راه سازی و صنعتی افزایش یافت.

وی اظهار داشت: امسال برای اجرا و تكمیل 46 طرح مهر ماندگار سیستان و بلوچستان 55 هزار میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است.

او اضافه كرد: چندین طرح از طرحهای مهر ماندگار سیستان و بلوچستان شهریور ماه امسال همزمان با هفته دولت به بهره برداری می رسند.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان در پایان این جلسه كه مسوولان روابط عمومی های دستگاههای اجرایی استان حضور داشتند، بر اطلاع رسانی جامع از دستاوردهای اجتماعی و اقتصادی طرحهای مهر ماندگار تاكید كرد./2

کد خبر: 80245313          (2748565)            تاريخ انتشار : 03/05/1391 - 17:14

http://www.irna.ir/News/80245313/شمار-طرحهای-مهر-ماندگار-سیستان-و-بلوچستان-به-117-طرح-افزایش-می-یابد/اقتصادي/

معاون استاندار سیستان‌وبلوچستان:حجم خدمات نظام در سیستان‌وبلوچستان انعکاس مطلوبی ندارد

معاون استاندار سیستان‌وبلوچستان:
حجم خدمات نظام در سیستان‌وبلوچستان انعکاس مطلوبی ندارد
 
خبرگزاری فارس: معاون استاندار سیستان و بلوچستان گفت: دغدغه همه دلسوزان نظام، توسعه استان سیستان و بلوچستان است که حجم خدمات نظام در این استان از انعکاس مطلوبی برخوردار نیست.
 
خبرگزاری فارس: حجم خدمات نظام در سیستان‌وبلوچستان انعکاس مطلوبی ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، رجبعلی شیخ‌زاده ظهر امروز در جلسه کمیته اطلاع رسانی طرح‌های مهر ماندگار در استان اظهار داشت: 900 طرح مهر ماندگار در کشور در حال اجراست که از این تعداد با اعتبار 170 هزار میلیارد تومان، 49 طرح با 5 هزار و 500 میلیارد تومان در استان سیستان و بلوچستان به اجرا در می‌آید.

وی افزود: روابط عمومی‌ها بدون رسانه‌ها مفهومی ندارند و آنها بستر ساز ارتباط با رسانه‌ها هستند.

معاون برنامه‌ریزی استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: ما بی‌نیاز از یکدیگر نیستیم و همه دغدغه‌ها، توسعه استان را در سر می‌پرورانند لذا تعامل دو سویه می‌تواند بیانگر واقعیات خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی در این منطقه باشد.

شیخ‌زاده بیان کرد: همه به دنبال التیام مشکلات و تنگناهای موجود در منطقه هستند هر چند کلمه نقد معنای گزندی دارد اما واقعیت آن است که همان گونه که دکتر طعم تلخ دارو را با کپسول کردن آن کاهش می‌دهد، رسانه‌ها نیز باید به این مهم توجه داشته باشند و مدیران نیز آستانه تحمل خود را در قبال مطالب انتقادی افزایش دهند.

وی بیان داشت: امسال در شهریورماه بخشی از پروژه‌های طرح ملی مهر ماندگار در استان کلید می‌خورد که اجرای تعداد 49 طرح حیاتی در بخش‌های گاز، راه آهن، راه، صنعت و غیره موهبتی از سوی نظام به این منطقه است که به اجرا در می‌آید.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان تاکید کرد: اجرای این تعداد پروژه علاوه بر آن که توجه دولت را به این نقطه محروم نشان می‌دهد بیانگر توان اجرایی و مدیریتی منطقه نیز خواهد بود.

شیخ‌زاده گفت: اختصاص اعتبار به طرح‌های مهر ماندگار با اعتبار ۱۸سال گذشته در فصول عمرانی برابری می‌کند که این بیانگر عزم نظام در رفع چهره محرومیت از استان دارد.

وی افزود: راه‌اندازی 10 واحد بیمارستانی و افزایش 500 تخت به واحدهای درمانی، ایجاد 3 هزار کیلومتر راه روستایی، راه‌اندازی 600 کیلومتر بزرگراه و راه اصلی، جاده ترانزیتی کنارک به میلک، اجرای 10 طرح صنعتی و معدنی در رأس آن مس چهل کوره، افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر چابهار به 6 میلیون تن، اجرای 400 کیلومتر خط لوله گاز و گازرسانی به شهرهای زاهدان، خاش و زابل و بهره‌برداری از خط دوم انتقال آب زابل ـ زاهدان از جمله مهم‌ترین این طرح‌ها در استان است.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: همه باید تلاش کنیم تا کارآمدی نظام مبتنی بر ولایت‌فقیه همواره با توجه به ظرفیت‌های به دست آمده از توان داخلی که از این مهم به دست رسیده را به عنوان الگویی کارساز در بحث بیداری کشورهایی که در منطقه به پا خاسته‌اند به رخ بکشیم.

شیخ‌زاده ادامه داد: اکنون رژیم صهیونیستی خط مقدم مقابله در بیداری اسلامی را سوریه قرار داده و هدف آن خاموش کردن موج بیداری کشورهای اسلامی است که خواب را از این رژیم منحوس و اربابانش ربوده است و به این بهانه، هزار و یک جنایت در این کشور اسلامی توسط استکبار و ایادی آن در حال وقوع است.

وی بیان کرد: باید از ظرفیت‌های موجود در کشور و استان حداکثر بهره‌برداری بشود زیرا امروز جنگ رسانه‌ای در مقابل این موضوع قرار دارد که روابط عمومی‌ها با دادن اطلاعات لازم و دقیق، حلقه اتصال را به وجود آورده و خدمات شایان نظام را به مخاطبان ملی و فراملی برسانند.

معاون برنامه‌ریزی استاندار سیستان و بلوچستان افزود: رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها و نشریات محلی و کشوری، فرصت مناسبی در پیش رو دارند تا فعالیت‌ها انعکاس یابند و امر توسعه تنها فیزیک اجرای طرح نیست بلکه هم مادی و هم معنوی است و تعالی معنوی بخشی از توسعه به شمار می‌رود.

شیخ‌زاده گفت: نگرش ما به موضوعات مختلف عمرانی و سازندگی باید ارتقا یابد و در این راستا، مطبوعات و رسانه‌ها نقش تعیین کننده‌ای دارند.

91/05/03 - 15:26
شماره: 13910503000885

معاون استاندار سیستان و بلوچستان: روابط عمومی ادارات موظف به ترسیم چهره مطلوب و شایسته استان هستند

معاون استاندار:

روابط عمومی ادارات موظف به ترسیم چهره مطلوب و شایسته استان هستند.

زاهدان- معاون برنامه ریزی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: روابط عمومی دستگاههای اجرایی در تعامل با جامعه باید چهره شایسته استان و فراهم شدن زیر ساختها برای سرمایه گذاری در این منطقه را ترسیم كنند.

به گزارش ایرنا، 'رجبعلی شیخ زاده' روز چهارشنبه به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی افزود: توسعه روابط عمومی و دستگاههای ارتباط جمعی به شناخت راههای درست تعامل با جامعه و برنامه ریزی صحیح برای بهره گیری از شیوه های نوین اطلاع رسانی، بستگی دارد.

وی افزود: عصر جدید كه به عنوان عصر ارتباطات مشهور است سامانهایی امكان فعالیت پیدا می كنند كه بتوانند ارتباط مناسب با محیط پیرامون خود داشته باشند و تعامل مثبت و سازنده ای برقرار كنند.

معاون استاندار گفت: دستگاههای اجرایی به عنوان نهادهای عمومی، خدماتی و عمرانی زمانی می توانند رضایت نسبی شهروندان و ذی نفعان را جلب كنند كه از نیازهای آنها آگاه باشندو خدمات خود را برای برطرف كردن نیازها معطوف كنند و اطلاع رسانی لازم را نیز از این خدمات انجام دهند.

شیخ زاده اظهار داشت: سیستان و بلوچستان دارای توانمندیها و ظرفیت های زیادی برای توسعه است و توسعه استان جز با سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذار محقق نخواهد شد زیرا دولت بسترها و زیرساخت ها را فراهم و محیط را آماده سرمایه گذاری می كند.

وی بیان كرد: جذب سرمایه گذار زمانی امكان پذیر است كه از ظرفیت های استان شناخت كافی داشته باشد و این وظیفه بزرگ بر عهده ارباب رسانه های جمعی و دستگااهای ارتباط جمعی و روابط عمومی است.

معاون برنامه ریزی استاندار گفت: روابط عمومی دستگاههای اجرایی نیز در تعامل با جامعه فراهم بودن زیر ساخت ها برای سرمایه گذاری و جذاب بودن موضوعات سرمایه گذاری و سود آور بودن آنها را به اطلاع عموم برسانند.

به گزارش ایرنا، بیست و هفتم اردیبهشت ماه روز ارتباطات و روابط عمومی نامگذاری شده است.

کد خبر: 80136117          (2602775)            تاريخ انتشار : 27/02/1391 - 15:20

http://www.irna.ir/News/80136117/روابط-عمومی-ادارات-موظف-به-ترسیم-چهره-مطلوب-و-شایسته-استان-هستند/اجتماعي/

معاون استاندار سیستان و بلوچستان: توسعه روابط عمومی، شیوه‌های نوین اطلاع‌رسانی را امکان‌پذیر می‌کند

 

معاون استاندار سیستان‌و‌بلوچستان:

توسعه روابط عمومی، شیوه‌های نوین اطلاع‌رسانی را امکان‌پذیر می‌کند.

خبرگزاری فارس: معاون برنامه‌ریزی استاندار سیستان‌وبلوچستان گفت: توسعه روابط عمومی‌ها و دستگاه‌های ارتباط جمعی موجب شناخت راه‌های درست و بهره‌گیری از شیوه‌های نوین اطلاع‌رسانی می‌شود.

خبرگزاری فارس: توسعه روابط عمومی، شیوه‌های نوین اطلاع‌رسانی را امکان‌پذیر می‌کند

رجبعلی شیخ‌زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار داشت: عصر جدید، عصر ارتباطات است و در این عصر سازمان‌ها امکان فعالیت می‌یابند تا ارتباط مناسب با محیط پیرامون خود داشته و تعامل مثبت و سازنده‌ای را برقرار کنند.

وی افزود: دستگاه‌های اجرایی به عنوان نهادهای عمومی، اجتماعی، خدماتی و عمرانی زمانی می‌توانند رضایت نسبی شهروندان را جلب کنند، که از نیازهای آنها آگاه و خدمات خود را در راستای برطرف‌کردن این نیازها معطوف کنند.

معاون برنامه‌ریزی استاندار سیستان‌وبلوچستان ادامه داد: سیستان‌وبلوچستان دارای توانمندی‌ها و ظرفیت‌های زیادی برای توسعه است و توسعه این استان جز با سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذار محقق نخواهد شد.

وی با بیان اینکه دولت بسترها و زیر ساخت‌ها را فراهم کرده و محیط آماده سرمایه‌گذاری است، افزود: جذب سرمایه‌گذار نیز زمانی محقق می‌شود که سرمایه‌گذاران از ظرفیت‌های استان شناخت مناسب داشته باشند و این وظیفه بزرگ بر عهده رسانه‌های جمعی، دستگاه‌های ارتباطی و روابط عمومی‌ها است.

شیخ‌زاده خاطرنشان کرد: روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی نیز در تعامل با جامعه و فراهم‌کردن زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری و سودآور بودن آنها نقش مهم و بسزایی دارند.

91/02/27 - 13:55
شماره: 13910227000792

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13910227000792

استاندار سیستان و بلوچستان به همراه مدیران دستگاههای اجرایی با مردم دیدار می كند

در نمایشگاه جلوه های خدمت؛

استاندار سیستان و بلوچستان به همراه مدیران دستگاههای اجرایی با مردم دیدار می كند

زاهدان - معاون برنامه ریزی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: استاندار به همراه مدیران دستگاههای اجرایی استان از ساعت 10 تا 30 /12 فردا یكشنبه در محل نمایشگاه جلوه های خدمت در زاهدان با مردم ارتباط مستقیم و بدون واسطه خواهند داشت.

دكتر 'رجبعلی شیخ زاده' شامگاه شنبه در جریان بازدید از غرفه ایرنا در نمایشگاه جلوه های خدمت در زاهدان اظهار داشت: یكی از دستاوردهای مهم سفرهای استانی رییس جمهور و هیات دولت نزدیكی دولتمردان با مردم بود.

وی افزود:رییس جمهوری با این سفرها نشان دادند كه مدیران باید در دسترس مردم قرار گیرند به منظور پاسداشت این هدف، استاندار سیستان و بلوچستان مقرر كردند فردا به همراه مدیران دستگاههای اجرایی با حضور در نمایشگاه جلوه های خدمت ضمن دیدار با مردم از نزدیك مسایل و مشكلات آنان را مورد رسیدگی قرار دهند.

به گزارش ایرنا، همزمان با صدمین سفر استانی دولت به خراسان رضوی نمایشگاه جلوه های خدمت دولت درسیستان و بلوچستان در دو شهر مشهد و زاهدان گشایش یافت.

نمایشگاه جلوه های خدمت دولت نهم و دهم در استان به مناسبت صدمین سفر استانی ریاست جمهوری از روز چهارشنبه گذشته با حضور استاندار سیستان و بلوچستان در محل دائمی نمایشگاههای زاهدان واقع در خیابان دانشگاه افتتاح شد.

در این نمایشگاه 63 سازمان و اداره كل سراسر سیستان و بلوچستان در قالب 120 غرفه دستاوردها، پروژه ها و خدمات خود طی دولت های نهم و دهم را بصورت تصویری و نوشتاری در قالب پوستر، بنر، بروشور، بولتن و لوح فشرده در معرض دید عموم گذاشته اند.

تمام ارگان ها و سازمان های دولتی میزهای خدمت خود را به این نمایشگاه انتقال داده و خدمات رسانی به عموم مردم شریف استان را انجام می دهند. ك/3

کد خبر: 80128202          (2592080)            تاريخ انتشار : 23/02/1391 - 23:23

http://www.irna.ir/News/80128202/استاندار-سیستان-و-بلوچستان-به-همراه-مدیران-دستگاههای-اجرایی-با-مردم-دیدار-می-كند/اجتماعي/

معاون استاندار سیستان و بلوچستان: نمایشگاه جلوه های خدمت دولت مانور اطلاع رسانی دستگاههای اجرایی است

معاون استاندار سیستان و بلوچستان:

نمایشگاه جلوه های خدمت دولت مانور اطلاع رسانی دستگاههای اجرایی است

زاهدان - معاون برنامه ریزی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: نمایشگاه جلوه های خدمت دولت مانور اطلاع رسانی دستگاههای اجرایی برای بیان اقدامات انجام شده به مردم است.

دكتر 'رجبعلی شیخ زاده' با حضور در غرفه ایرنا اظهار داشت: در این نمایشگاه دستگاههای مختلف اجرایی با به نمایش گذاشتن گوشه ای از طرحها و پروژه های مصوب سه سفر رییس جمهوری و هیات دولت به استان، در تلاش برای آگاهی بیشتر مردم از این اقدامات هستند.

وی افزود: پس از تصمیم گیری برای برپایی این نمایشگاه، مقدمات كار توسط استانداری فراهم و با همكاری سایر دستگاههای دولتی نمایشگاهی دایر شد كه به گفته كارشناسان، در نوع خود بی نظیر است.

معاون استاندار در عین حال از خبرنگاران خبرگزاری جمهوری اسلامی و سایر رسانه ها خواست تا پس از بررسی جوانب مختلف نمایشگاه، نقاط قوت و ضعف آن را به مسوولان منتقل كنند تا نسبت به رفع نواقص و تقویت نكات مثبت آن اقدام شود.

شیخ زاده در خصوص حضور دستگاههای اجرایی استان در نمایشگاه جلوه های خدمت مشهد كه به مناسبت یكصدمین سفر استانی رییس جمهوری برپا شده است، گفت: بر اساس برنامه ریزی انجام شده قرار بود واقعیت های موجود استان بویژه در حوزه زیر بنایی در این نمایشگاه عرضه شود كه خوشبختانه با موفقیت انجام شد.

وی افزود: در غرفه سیستان و بلوچستان نمایی كلی از مصوبات اجرا شده سفرهای استانی دولت به این استان برای بازدید عموم عرضه شد و حتی برخی طرحهایی كه جلوه بیشتری داشت مانند راه، راه آهن، سد سازی و امثال آن به صورت ماكت برای مردم به نمایش در آمد.

وی استقبال مردم خراسان رضوی از غرفه سیستان و بلوچستان را بسیار خوب و قابل توجه توصیف كرد و اظهار داشت: استقرار تعدادی از مدیران دستگاههای اجرایی در این غرفه و پاسخگویی به سووالات مردم تاثیر بسیار خوبی برجای گذاشت.

معاون برنامه ریزی استاندار سیستان و بلوچستان انجام سفرهای استانی رییس جمهوری و هیات دولت را یكی از دستاوردهای مهم دولت نهم و دهم برشمرد و گفت: بسیاری از مصوبات سه سفر هیات دولت به استان اجرایی شده است و از آنجایی كه رییس جمهوری و سایر دولتمردان نگران این هستند كه مبادا طرحهای نیمه تمامی از این سفرها برای دولت بعدی باقی بماند، طرح مهرماندگار را به اجرا در آوردند.

وی اضافه كرد: پروژه های مهمی كه در قالب طرح مهر ماندگار قرار می گیرند باید تا پایان كار دولت دهم به اتمام برسند در این طرح قرار است زمان اجرای پروژه ها شكسته شود به این صورت كه اگر پروژه ای نیاز به پیمانكار جدید دارد و یا با قطعه قطعه كردن و سپردن

آن به چند پیمانكار سریعتر به اتمام می رسد، در این زمینه اقدام لازم انجام شود.

شیخ زاده گفت: از مجموع مصوبات سفرهای استانی رییس جمهوری و هیات دولت به سیستان و بلوچستان 28 پروژه در قالب طرح مهرماندگار قرار گرفت.

نمایشگاه جلوه های خدمت دولت در سیستان و بلوچستان از روز چهارشنبه با حضور استاندار و شماری از مدیران و نمایندگان منتخب مردم برخی شهرستانهای استان در مجلس نهم، در محل دائمی نمایشگاههای زاهدان آغاز بكار كرد. ك/3

کد خبر: 80128511          (2592641)            تاريخ انتشار : 24/02/1391 - 09:43

http://www.irna.ir/News/80128511/نمایشگاه-جلوه-های-خدمت-دولت-مانور-اطلاع-رسانی-دستگاههای-اجرایی-است/اجتماعي/

سفرهای استانی از نگاه مقام معظم رهبری

صدمین سفر در جوار خورشید هشتم

سفرهای استانی از نگاه مقام معظم رهبری

گروه اسناد و اطلاع رسانی- رهنمودهای خردمندانه رهبر معظم انقلاب درمورد سفرهای استانی كه از ابتكارات دولت نهم و دهم در راستای محرومیت زدایی، تمركز زدایی و توسعه و آبادانی كشور محسوب می شود، مسیر پرفروغی را در به ثمر نشستن این رویكرد اساسی به تصویر كشیده است.

دكتر احمدی نژاد ازابتدای فعالیت دولت نهم، در اقدامی بدیع با سفرهای مستمر استانی و دیدار با مردم نواحی مختلف و برگزاری جلسات هیات دولت، تلاش كرد تا معضلات و مشكلات مناطق مختلف را از نزدیك مورد شناسایی قرار دهد.

علاوه براین نشست های متعدد هیات دولت كه اعضای آن به فراخور موضوعات همواره در این سفرها پا به ركاب رییس جمهوری هستند، سبب شده تا راهكارهای كارشناسی و اجرایی لازم برای رفع مشكلات استانی دركمترین زمان ممكن درمحل به تصویب رسد.

دیدگاههای روشن و خردورزانه رهبر معظم انقلاب دراین زمینه، مسیری پر فروغ با كارآمدی حداكثر، از این راه پردشوار، اما شیرین و دلنشین را به تصویر كشیده است.

همزمان با یكصدمین سفر هیات دولت؛ گزیده ای از بیانات رهبر فرزانه را كه در دیدار مردم و مسوولان مختلف با ایشان، در خصوص اهمیت و لزوم این سفرها و همچنین آسیب شناسی آن مطرح شده است، در چهار محور كلی مطرح می شود:

** تشویق و ترغیب دولت در سفرهای استانی

---------------------------------------------------------

-... خدا را سپاسگزاریم كه مسوولین با دلسوزی، مسایل مردم استان های مختلف را دنبالگیری می كنند؛ من این را مشاهده می كنم، می بینم. مسوولین دولتی چه در سفرهایی كه می كنند - سفرهای استانی - چه در تصمیم گیری های دیگر، من می بینم از نزدیك، با دلسوزی مسایل مردم را دنبال می كنند. ( دیدار مردم سقز 29/2/1388)

-... یك خصوصیت این است كه این دولت، واقعا یك دولت كار است؛ دولت حركت و اقدام است؛ انرژی و نشاط كار این دولت، یك امر برجسته است. الحمدللَّه شما از سال اول همین جور حركت كردید، الان هم با این كه سه سال از عمر این دولت گذشته، انسان احساس می كند كه تحرك و نشاط و فعالیت و اقدام در این دولت محسوس است - یعنی كاهش پیدا نكرده؛ افت پیدا نكرده - این خیلی چیز باارزشی است. در خدمت به مردم جدیت وجود دارد. رفتن به شهرها، رفتن به شهرهای كوچك، همه ی نقاط كشور را زیر پا گذاشتن و هیچ نقطه ای از كشور را از منظر خبرگی و كارشناسی دور قرار ندادن، اینها چیزهای باارزشی است. این امتیاز اول است؛ در هر مجموعه ای این امتیاز وجود داشته باشد، جا دارد كه انسان از آن قدردانی كند، به آن تصریح كند و امیدوار و مطمئن باشد كه خدای متعال هم به آن مجموعه كمك خواهد كرد و ثواب خواهد داد. ( دیدار رییس جمهوری و اعضای هیات دولت2/6/1387)

**ارتباط بی واسطه با مردم و شكستن فاصله ها

----------------------------------------------------

-...این سفرهایی كه مسوولین كشور به استان های مختلف، به شهرهای مختلف می كنند، بعضی از این شهرهای دوردست تصور نمی كردند كه بتوانند یك مسوول درجه‌ی دو را هم ببینند؛ حالا می‌بینند كه مسوولین بالای كشور می روند سراغ اینها. اینها خیلی با اهمیت است، خیلی ارزش دارد. وقتی انسان رفت، مشكلات را مشاهده می كند، برای برطرف كردن مشكلات انگیزه به وجود می‌آید؛ و همین، استقرار عدالت اجتماعی است. داریم می رویم به سمت عدالت اجتماعی. (خطبه‌های نماز جمعه تهران 15/11/1389)

-... یكی از هدف های من در سفرهایی كه سالهای گذشته به استانهای مختلف كشور می‌كردم و در سفرها هم می‌گفتم، همین بود كه دولتمردان را به توجه هر چه بیشتر به نقاط آسیب‌دیده و آسیب‌‎پذیر و محروم در كشور متوجه كنم؛ توجه آنها را به این نقاط جلب كنم. امروز خوشبختانه این مقصود حاصل شده است؛ یعنی یكی از برنامه‌های دولت خدمتگزار همین است كه همه‌ی استانها و همه‌ی شهرها و شهرستان ها را، به طور مستقیم زیر دید قرار می‌دهد؛( دیدار هزاران نفر از مردم و عشایر شهرستان نورآباد ممسنی 15/2/1387)

-...آن چیزی كه بنده را در این مورد خرسند می‌كند، همین سفرهای استانی دولت است: رفتن به استانهای مختلف و سركشیِ مسوولان درجه‌ی یك كشور به شهرستان های گوناگون و تماس با مردم و دیدن واقعیت ها با چشم، نه در گزارش. ( دیدار هزاران نفر از مردم و عشایر شهرستان نورآباد ممسنی15/2/1387)

-...این دولت انصافاً دولت پركار و در بعضی از خصوصیات نمونه است. اینكه به همه ی شهرها می روند، این خیلی برای من مهم است؛ خیلی برای من جالب است. رییس جمهور، وزیر و مدیران ارشد اجرایی كشور به شهرهای مختلف می روند. این رفتن به شهرها خیلی تاثیر دارد. بعضی می گویند آقا ما گزارش ها را كه می خوانیم؛ نه، گزارش خواندن فرق می كند با رفتن. شاید بیش از اغلب مدیرها برای من گزارش می آید. وقتی انسان می رود به یك شهری، می رود به یك استانی، می نشیند با یك مردمی، می نشیند با یك مجموعه ی جوانی، می بیند گزارش ها با آنچه كه واقعیت است، تفاوت هایی دارد. انسان آنچه كه می بیند و می شنود، از گزارش خیلی باارزش تر است. این كار را امروز دولت دارد می كند. به همه جای كشور سفر می كنند. ( دیدار دانشجویان دانشگاه های استان یزد 13/10/1386)

-... این حركت دولت - سفر به استان ها - بسیار حركت خوب و مباركی است. بنده قدردانی می كنم از این حركت مجموعه ی دولت كه به شهرها می روند، به راه های دور می روند، مشی مردمی اتخاذ می كنند؛ اینها باارزش است. با همه ی شهرها از دور و نزدیك ملاقات می كنند. بعضی از شهرها هستند كه مردم آنها یك مدیر كل را هم هرگز نمی توانسته اند ببینند، حالا رییس جمهور را، وزیر را، نزدیكِ خودشان می بینند، با آنها حرف می زنند؛ اینها باارزش است. ما باید قدردان این چیزها باشیم. (بیانات رهبر معظم انقلاب در اجتماع بزرگ مردم یزد12/10/1386)

-... در رساندن خدمت به افراد محروم جامعه و عدالت، به اعتقاد من مسئله ی سفرهای استانی خیلی مهم است. این كاری كه آقایان بر دوش گرفتید و راه افتادید و رفتید و همه جای كشور را زیر پا گذاشتید و با مردم تماس گرفتید و از نزدیك درد دل های مردم را - كه از زبان مسوولینشان، ائمه ی جمعه شان و افراد شاخصشان گفته می شود - شنیدید، خیلی به نظر من خوب است. بنده خودم سال هاست در مسایل اجرایی و غیر اجرایی این كشور هستم؛ اما وقتی به یك منطقه ای مسافرت می كنم و برمی گردم، معلومات من نسبت به آن منطقه چند برابر معلوماتی می شود كه انسان از روی كاغذ و در گزارش ها و به طور كلی می بیند. ( دیدار رئیس جمهور و اعضای هیات دولت به مناسبت هفته دولت4/6/1386)

-... بنده سال ها كار اجرایی كرده ام و آشنا هستم. دو جور انسان قضایا را می بیند: گزارش های خوبی كه برای انسان می آید؛ گزارش های كامل به حسب ظاهر كه هیچ ایرادی هم ندارد و درست هم هست – گزارش ها را انسان می خواند و مباحثه هم می كند - لكن آنچه كه محصول این گزارش هاست، با آنچه كه محصول نگاهِ از نزدیك است، فاصله ی بسیار زیادی دارد. دیدن واقعیت، رفتن به مناطقی كه امید این را نداشتند كه مسوولان بلندپایه حتی به یاد آنها بیفتند، كار خیلی بزرگی است و این كار خیلی كار باارزشی است. بعضی از شهرهایی كه مسوولان كشور - رییس جمهور و وزرا - به آنجا رفتند، هرگز در طول این مدتها شاید یك مدیركل را هم ندیده بودند كه برود و از آنها احوالی بپرسد؛ سوالی بكند؛ اما ناگهان می بینند رییس جمهور جلوی آنهاست! این، خیلی كار مهمی است. مبادا این كار مهم را خراب كنید. ( دیدار رییس جمهور، مسوولان و كارگزاران نظام 9/4/1386)

-... خدمت رسانی، كه مهم است و جلب رضایت مردم را هم خیلی باید جدی بگیرید. سفرهای استانیِ آقای رییس جمهور و هیات دولت، جزوِ كارهای خیلی خوب است. رفتن در میان مردم و حرف ها را بی واسطه از زبان آنها شنیدن، خیلی در شكل بخشیدن به انگیزه های آن كسی كه كار متوجه به اوست، تأثیر دارد. ( دیدار استانداران سراسر كشور 8/12/1384)

** تاكید بر پیگیری مصوبات و تحقق وعده ها

--------------------------------------------------

-... یكی مساله ی پیگیری مصوبات است؛ بخصوص مصوبات سفرها و وعده هایی كه داده می شود. شما به جایی مسافرت می كنید؛ مثلاً گفته می شود دولت صد یا دویست مصوبه برای آن جا داشت؛ باید به طور جد دنبال كنید كه اینها تحقق پیدا بكند. خب، می دانید كه بنده در زمینه ی آمارگیری و آماردهی زیرمجموعه ها به مسوولان بالا، تجربه ی طولانی ای دارم - هم در دوره ی ریاست جمهوری، هم بعد از آن - زیاد اتفاق افتاده كه می آیند و گزارش می دهند كه آقا! این كار شد، این كار شد، این كار شد! وقتی انسان نزدیك می رود، می بیند كه گزارش دروغ نیست، اما درست هم نیست. یك نكته ای در این هست؛ به شما دروغ نگفته اند، اما آنی كه شما می خواهید، اتفاق نیفتاده و انجام نگرفته است! پس مواظبت كنید كه آن چیزی كه شما می خواهید، انجام بگیرد. گزارش های مكتوبی كه همراه با آمار و ارقام به ما می دهند، ممكن است در آنها چنین اختلالی وجود داشته باشد. لذا باید خیلی بادقت و احتیاط و وسواس، این مصوبات - بخصوص وعده هایی كه به مردم داده می شود - تعقیب بشود و پیگیری بشود.

( دیدار رییس جمهوری و اعضای هیات دولت 2/6/1387)

- ... مصوباتی هم كه در استان ها تصویب می شود، اگر فرض كنیم بعضی از این مصوبات هم اجرا نشود، آنچه كه اجرا می شود، برای استان ها مغتنم است و باارزش است. باید تلاش كنند. (بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجتماع بزرگ مردم یزد 12/10/1386)

-... آنچه انجام گرفت، شروع یك حركت مبارك بود؛ اما باید این حركت تا نهایت خط برود، تا آن بركات به طور كامل حاصل بشود. از اینجا به بعد دست مسوولان اجرایی است. اولا مصوبات این سفرها موبه مو اجرا بشود؛ هیچ كوتاهی نشود؛ اما اگر در جایی قابل اجرا نیست - ممكن است گاهی بررسی ای برای اقدام به فلان كار در فلان استان یا فلان شهرستان انجام گرفته است، ولی محاسبه ی كارشناسی اش كامل نبوده و بنا نیست انجام بشود - این را صریح به مردم بگویید. بگویید ما تصمیم گرفته بودیم این كار را انجام بدهیم، اما حالا می بینیم به این دلایل نمی شود آن را انجام داد. نگذارید كارها بماند؛ نگذارید امید مردم نسبت به صداقت و پشتكار و توانایی دولت متزلزل بشود. ( دیدار رییس جمهور، مسوولان و كارگزاران نظام 9/4/1386)

-... نكته ی لازمی كه باید عرض بكنم، این است كه مردم به این وعده ها و به این سفرهای استانیِ پربركت، حقیقتا امید بسته اند؛ كوشش كنید این امیدها برآورده شود. مبادا در هر بخشی از بخش ها طوری عمل شود كه مردم احساس كنند كه امیدوار نیستند. الان خوشبختانه مردم امیدوارند؛ این را ما از طرق مختلف و با نشانه های گوناگون به دست آورده ایم. فقط به این جمعیت نگاه نمی كنم، ما در این سالها تجربه مان در این مسایل كم نیست؛ نه، از راه های مختلفی به دست آورده ایم كه مردم خوشبختانه امیدوارند. این امید خیلی سرمایه ی بزرگی است، آن را نباید از دست داد. چطوری از دست می رود؟ اینكه مردم تصور كنند كه فلان كار، در فلان نقطه، فلان شكل تحقق پیدا می كند، بعد ببینند تحقق پیدا نكرد و مراجعه كنند ببینند كه فایده ای نكرد، این طور امید مردم از دست می رود. اگر یك بار هم حمل بر صحت كنند، وقتی تكرار شود، دیگر حمل بر صحت هم نخواهند كرد. این را مراقب باشید. حالا این كه گفتند در معاونت ها بخشی مخصوص پیگیری هست، این چیز خوبی است؛ این پیگیری را به طور جدی دنبال كنید. البته یكی از راه هایی كه این امیدواری ها از بین نرود، این است كه ما با مردم در همان آغاز كار بگوییم، آقا این كار را ما نمی خواهیم بكنیم یا این كار را نمی توانیم بكنیم؛ مردم به رییس جمهور و دولت اطمینان دارند، اگر یك وقت شما گفتید این كار را ما نمی توانیم بكنیم، از شما قبول می كنند. یا بگویید بودجه و امكانات كشور برای این كار كافی نیست. اگر در مواردی این طور هم برخورد بكنید، این هم ایرادی ندارد. این هم از همان مواردی است كه گفتیم فشارها انسان را دست پاچه نكند. ( دیدار رییس جمهور و اعضای هیات دولت 6/6/1385)

-... البته در كنار این كار، دو چیز را حتما رعایت كنید: یكی این كه با یك گفته ی ناسنجیده، توقعی را كه قابل برآورده شدن نیست یا به زودی قابل برآورده شدن نیست، در مردم زنده نكنید، تا تلاقی بین قول و عمل از نظر مردم ناممكن جلوه نكند. دوم این كه این خدمت رسانی ها - كه كارهای نقد و نزدیك و شبیه مُسكن است - نباید موجب شود كه شما را از كارهای زیربنایی و اساسی باز بدارد؛ ما به هر دو كار احتیاج داریم؛ نه باید فقط چسبید به كارهای زیربنایی و از نیازهای روزمره ی مردم غافل شد - كه این بسیار چیز خطرناكی است - و نه عكسش درست است كه ما سرگرم شویم به كارهای امداد و فوری و اضطراری، و از آن چیزهایی كه نگاه بلندمدتِ ما را اقتضا می كند، غافل شویم. به این دو نكته حتما توجه شود. ( دیدار استانداران سراسر كشور 8/12/1384)

** تذكر به مخالفان سفرهای استانی

------------------------------------------

-... یك گوشه ای از این را می گیرند، تبدیلش می كنند به نقطه ی ضعف و ایراد گرفتن. چرا در این سفر صد تا مصوبه داشتید؛ در حالی كه پنجاه تایش بیشتر قابل عمل نیست؟ خیلی خوب، حالا پنجاه تایش عمل بشود؛ این بهتر از هیچی نیست؟ اینها ایجاد یاس است. ایرادتراشی های بیخود: چرا به فلان سفر رفتید؟ چرا به فلان سفر نرفتید؟ اینها اشكال تراشی هایی است كه یأس آفرین است. ( دیدار دانشجویان دانشگاه های استان یزد 13/10/1386)

-... رفتن به سفر و مواجه شدن با واقعیت های زندگی مردم، خیلی چیز مهمی است. چطور ممكن است كسی این را انكار كند یا درباره اش تردید كند یا در فایده و سود او تشكیك كند؟ این خیلی كار مهمی است. این كار را شماها دارید انجام می دهید. البته زحمت هم دارد؛ زحمتش را هم قبول می كنید. ( دیدار رییس جمهور و اعضای هیات دولت به مناسبت هفته دولت 4/6/1386)

-... یك مسئله ی دیگری كه به نظر من در خور توجه است و خوب است و قضاوت من در این مورد در معرض نظر دوستان قرار بگیرد، این مسئله ی سفرهای استانی است. سفرهای استانی بسیار كار خوب و برجسته و لازمی بود و من واقعا تعجب می كنم كه بعضی ها چطور كاری را كه این جور واضح است كه خوب است، انكار می كنند و زیر سئوال می برند. این برای وزرا، برای رییس جمهور، برای عوامل اجرایی و دولت خیلی زحمت دارد و كار بسیار طاقت فرسایی است؛ لكن آنچه كه محصول این كار می شود، عبارت است از روشن شدن فاصله ی بین نگاهِ از دور به حقایق یك كشور و نگاهِ از نزدیك؛ این، خیلی فرق می كند. ( دیدار رییس جمهور، مسوولان و كارگزاران نظام 09/4/1386 )

کد خبر: 80128496          (2592586)            تاريخ انتشار : 24/02/1391 - 09:36

http://www.irna.ir/News/80128496/سفرهای-استانی-از-نگاه-مقام-معظم-رهبری/سياسي/