معاون استاندار: مدیریت منابع آبی در بخش كشاورزی سیستان و بلوچستان نیازمند بازنگری است

معاون استاندار:

مدیریت منابع آبی در بخش كشاورزی سیستان و بلوچستان نیازمند بازنگری است

زاهدان – معاون برنامه ریزی استاندار سیستان و بلوچستان بر لزوم بازنگری در مدیریت منابع آبی بخش كشاورزی استان تاكید كرد

به گزارش ایرنا، 'رجبعلی شیخ زاده' روز پنجشنبه در نشست كارگروه آب كشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: فرهنگ سازی در زمینه تغییر رویكرد جامعه كشاورزی استان نسبت به مصرف، حفظ و استفاده بهینه از منابع آبی ضروری است.

وی اظهار داشت: سیستان و بلوچستان اقلیمی گرم و نیمه خشك دارد و با بحران منابع آبی روبرو است لذا به منظور توسعه بخش كشاورزی منطقه باید الگوی جدیدی برای مصرف منابع آبی استان در این بخش طراحی شود.

وی تاكید كرد: به منظور استفاده بهینه از منابع آبی باید طرحهای كشاورزی براساس اهمیت و تاثیر آن در سیستان و بلوچستان اولویت بندی شوند.

مدیر كل جهاد كشاورزی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست بر اهمیت و ضرورت استفاده صحیح از منابع محدود آب در استان برای اجرای طرح های كشاورزی كه اشتغالزایی مناسبی دارند، تاكید كرد.

'محمد كیخا' گفت: هماهنگی و تعامل مناسبی بین جهاد كشاورزی و شركت سهامی آب منطقه ای سیستان و بلوچستان در زمینه شناسایی منابع آبی جدید و اراضی مستعد برای اجرای طرح های كشاورزی ایجاد شده است.

به گزارش ایرنا، در این نشست مقرر شد با هم اندیشی اداره كل جهاد كشاورزی و شركت سهامی آب منطقه ای سیستان و بلوچستان، نسبت به بازنگری سند ملی منابع آب استان و مدیریت عرضه و تقاضای آب مورد نیاز بخش كشاورزی و منابع و مصارف آن اقدام شود./2

کد خبر: 80183558          (2665819)            تاريخ انتشار : 25/03/1391 - 18:23

http://www.irna.ir/News/80183558/مدیریت-منابع-آبی-در-بخش-كشاورزی-سیستان-و-بلوچستان-نیازمند-بازنگری-است/اقتصادي/

معاون استاندار: تغییر در اكوسیستم طبیعی تالاب هامون مبتنی بر مطالعات كارشناسی خواهد بود

معاون استاندار سیستان و بلوچستان:

تغییر در اكوسیستم طبیعی تالاب هامون مبتنی بر مطالعات كارشناسی خواهد بود

زاهدان – معاون برنامه ریزی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: در راستای احیای تالاب هامون، هر گونه تغییر در اكوسیستم طبیعی آن با هماهنگی و مشاوره با متخصصین این حوزه و مبتنی بر مطالعات كارشناسانه انجام می گیرد.

به گزارش ایرنا، 'رجبعلی شیخ زاده' روز پنجشنبه در نشست كارگروه آمایش سرزمین، محیط زیست و توسعه پایدار استان افزود: بزودی طرح جامع مدیریت یكپارچه تالاب هامون با هماهنگی دستگاههای اجرایی مرتبط تهیه می شود.

وی بیان كرد: این طرح در كار گروه آمایش ، محیط زیست و توسعه پایدار سیستان و بلوچستان تصویب و به عنوان بسته پیشنهادی استان در كار گروه ملی تالاب ها ارایه خواهد شد.

مدیر كل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: 175 میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات سازمان حفاظت محیط زیست به احیا و مدیریت تالاب هامون در منطقه سیستان اختصاص یافته است.

'خسرو افسری' افزود: با تصویب طرح جامع مدیریت یكپارچه تالاب هامون، 'هامون كوچك' در گستره پنج هزار هكتار با تامین و هدایت سالانه 60 میلیون متر مكعب آب از منابع آبی سیستان به اطراف كوه خواجه كه در میان این تالاب قرار گرفته است، ایجاد می شود.

وی بیان كرد: با ایجاد هامون كوچك، تالاب هامون احیا و پدیده گرد و غبار در منطقه سیستان تا حد زیادی برطرف خواهد شد و همچنین در مسایل اقتصادی و اجتماعی مردم منطقه تاثیرگذار خواهد بود. /2

کد خبر: 80183492          (2665726)            تاريخ انتشار : 25/03/1391 - 17:09

http://www.irna.ir/News/80183492/تغییر-در-اكوسیستم-طبیعی-تالاب-هامون-مبتنی-بر-مطالعات-كارشناسی-خواهد-بود/اقتصادي/

حفظ ، تداوم و توسعه فرهنگ ، روحيه و تفكر جهادي نیاز ضروری و انكار نا پذير مديريت توسعه کشوراست

 دكتر شيخ زاده:

حفظ ، تداوم و توسعه فرهنگ ، روحيه و تفكر جهادي نیاز ضروری و انكار نا پذير مديريت توسعه کشوراست

 دكتر رجبعلي شيخ زاده معاون برنامه ريزي استاندار در همايش تجليل لز فعالان برتر بخش كشاورزي سيستان و بلوچستان اظهار داشت :

 

 4 ماه پس از پيروزي انقلاب اسلامي و در 27 خرداد 1358 بنیانگذار کبیر انقلاب دستور به ایجاد جهاد سازندگي به عنوان نهادی مقدس با هدف حضور جهاد گرانی در عرصه روستاها ، برای کمک به عمران ، آبادانی و زدودن آثار محرومیت به ارث رسیده از دوران ستم شاهی را دادند.

 

وي بيان داشت : حضرت امام (ره) ثواب مشاركت در اين جهاد همه جانبه براي فقر زدايي و سازندگي در كشور را بالاتر از زيارت مكه و مدينه و عتبات عاليات دانسته (صحيفه نور ج -8-ص 181) ودر جایی دیگر می فرمایند:  توصیه می کنم آنهایی که به حج مشرف شدند و در حقیقت بعنوان استحباب مجدد به حج می خواهند بروند به عمران و آبادانی کشور بپردازند و سازندگی را مد نظر قرار دهند.,

معاون برنامه ريزي استاندار گفت : جهاد در ماموریت اولیه بدنبال عمران و آبادانی مناطق محروم ودر حقیقت رساندن آنها به متوسط کشوری و ایجاد برخورداری نسبی در مسایل عمرانی بود ، اما این نهاد انقلابی به مرور زمان وبه اقتضای شرایط همانند سایر نهادهای انقلاب ماموریت های جدیدی را متقبل شد.

وی گفت : جهاد گران انقلابی ، تنها به برق رسانی ، آبرسانی و جاده سازی بسنده ننمودند و به موازات آنها توسعه فرهنگی مناطق را یک اصل قرار دادند و این در واقع همان الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند.

وی بیان داشت : جهادگران در جنگ تحمیلی و در پشتیبانی خدمات رزم ، همواره پیشتاز و جلودار رزمندگان بوده و هر کجا از فتح نقطه ای از سرزمین نیاز به سنگر و خاکریز بود اینان نقش اساسی داشته و چنین شد که سنگر ساز بی سنگر نام گرفتند و اینگونه بود نقش جهادگران در توسعه و تداوم ارتقاء شاخص های فرهنگ اسلامی. از این روست که امام (ره) فرمودند زحمات جهاد در سراسر ایران چشمگیر و مورد تصدیق همه ما بوده است. (صحیفه نور ج18 – ص189)

وي در ادامه بيان داشت : مقام معظم رهبري در تاريخ 15/7/ 77مي فرمايند: جهاد يك شجره طيبه است كه بدست با بركت امام (ره) غرس شد و رشد كرد و ميوه داد و كشور و ملت را در مراحل مختلف بهره مند ساخت .

وی افزود: اکر جهاد این است مولفه های جهادی چیست ؟یک جهادگر چگونه مدیریت کرد که به این نام شناخته شد ؟

از ویژگی های مدیریت جهادی شناخت و به فعلیت رساندن ظرفیت های نهفته است ، مدیریت دستوری در عرصه جهاد پاسخگونیست.

وی گفت : لذا با حضور در روستاها ، شناسایی ظرفیت های  روستا و واگذاری امور روستاها دومین مولفه مدیریت جهادی دامن زده شد و باجلب مشارکت مردمی و توسعه اعتماد عمومی ظرفیت های نهفته به فعلیت رسید و این آن چیزی است که امروزه در سایرکشورها برای عمران روستاها به آن رسیده اند.

دکترشیخ زاده ادامه داد : بحث شوراها ابتدا بوسیله جهاد سازندگی در روستاها شکل گرفت ودر دهه اخیر در سطح شهرها توسعه یافت و بدینوسیله جهادسازندگی مردم را در عرصه برنامه ریزی ، اجرا و نظارت به مشارکت گرفت.

وی در مورد  مولفه  آخرت گرایی در مقابل مدیریت دنیا گرایی اظهار داشت : مدیریت امروزی دنیاعموما بدنبال سود آوری و افزایش سود است نه اینکه ما به دنبال آن نیستیم ولی نگاه فرد گرایی جامعه غربی فقط نفع فردی را بدنبال دارد .

وی ادامه داد : در مدیریت جهادی سود رسانی به عامه مردم هدف است ودر حقیقت از خود گذشتن برای برخورداری دیگران است . مولفه بعدی مدیریت جهادی توجه به کرامت انسانی است یعنی خدمت بی منت و این والاتر از هر چیزی است.

وی باتوجه به سرمایه های انسانی و توانمند سازی آنان گفت : عموم مدیریت ها حتی برخی مدیران در سطح کشوری آنهایی  هستند که توسط جهادگران شناسایی شدند و در حقیقت این شناخت ظرفیت ها به فعلیت رسید ، اجازه ورود به عرصه کار داده شد و شناخت و توسعه این سرمایه ها به عنوان یک سرمایه ملی و منطقه ای مطرح شد.

وی در مورد ارتقاء روحیه تکلیف گرایی و تعهد در تمام مسایل مختلف در مقابل نگاه منفعت گرایانه فردی گفت : اگر جایی مشکل ایجاد می شد دست بدست هم داده با مشورت، آن مشکل برطرف می گردید. هیچ گاه یک مدیر جهادی نگفت این مشکل شماست و اگر امروز کسی این حرف را بزند از آن نگاه ، فرهنگ و تفکر فاصله گرفته است. در صورتیکه امروز ما بیشتر از گذشته به توسعه این فرهنگ ، روحیه و تفکر نیاز داریم.

دکترشيخ زاده در بخش ديگري از سخنان خود اظهار داشت: مدیریت و تفکر جهادی میراث ماندگار حضرت امام (ره) و مبتنی بر متون دینی و اسلامی واز مصادیق عملی مدیریت اسلامی است.

وي گفت : اکنون جهاد گران تكثير شده اند وبایستی در سازمان ها ي مختلف اين روحيه را توسعه دهند.یک جهاد گر به مثابه کل جامعه جهادگران است. يك جهادي در سازمان همانند سازمان جهادي باید عمل کند زیرا او حامل فرهنگی است که مولد و زاینده است.

وي در ادامه بيان داشت : توجه وي‍زه به جايگاه نمايندگي ولي فقيه در اين نهاد باعث:1- جلوگیری نفوذ انديشه هاي مادي 2- الزام و پايبندي به رفتار هاي ديني 3- شايسته سالاري مبتني بر تعهد و تخصص مطابق ان الله يامركم ان تودو الا امانات الی اهلها ( مسئوليت ها ، امانت بزرگ الهي هستند).4- خود پایشی ، خود پالایی و خود پیرایی خواهد شد.

معاون استاندار گفت : حوزه هاي نمايندگي ولی فقیه  در سازمان ها مورد هجمه دشمنان هستند بايستي با حمايت از اين جايگاه ها توسعه فرهنگ جهادي را دامن زده واجازه داده نشود آسيب هاي بوركراسي ودیوان سالاري اين مقام رفيع رابه حاشيه ببرد که متولیان حوزه نیز در این مورد مسئولیت مضاعف دارند.

وي گفت: مدیران بايستي شيوه هاي مدیریتی  را پایش نموده و از اعمال مديريت صحيح اطمينان حاصل نمايند كه مبادا تصميم اخذ شده از توسعه اين فرهنگ و روحيه جلوگيري نمايد و يا به آن آسيب برساند.

وي اظهار داشت : ساختار هاي سازماني ، شيوه نامه ها و دستورالعمل ها نقش پايه اي و اساسي در شكل گيري و توسعه نوع مديريت دارند مقام معظم رهبري در موقع ادغام دو وزارت خانه فرمودند: " بايد ارزش هاي جهادي در وزارت خانه جديد حاكم شود".

وي گفت : مقام معظم رهبري در سال 90 فرمودند : گاهي اوقات غفلت از روحيه جهادي و ايثار داشته ايم.  لذا بايستي پايش كنيم تا مبادا از آن روحيه ، فرهنگ و تفكر فاصله بگيريم . روحيه ايثار ، از خود گذشتگي –خستگي ناپذيری ، ساده زيستي و مبارزه با اشرافي گري ، وحدت در گفتار و عمل ، اينها ارزش هاي ما هستند ما بايستي حافظ و صيانت كننده از اين ارزش ها باشيم .وي افزود:  اموري كه عرض شد نقد مبتني بر نگاه تعالي محوري است هر روز بايستي نسبت به قبل به هدف نزديكتر شويم .

معاون برنامه ريزي استاندار گفت : در دهه عدالت و پيشرفت نياز به مديريت جهادي افزونتر شده است و نیل به الگوي ايراني اسلامي پيشرفت با مديريت و فرهنگ جهادي كه مبتني برمديريت اسلامي و یکی از مصادیق آن است امکانپذیر است.

وی گفت : در عرصه کشاورزی نیز تغییر نگاه مدیریتی ضروری است و این نگاه در حوزه کشاورزی در تمام بخش های مختلف مانند کاشت ، داشت ، برداشت ، بازاریابی و صنایع تبدیلی نیازمند مطالعه ، تحقیق و پژوهش بوده وباید از شیوه های جدید کشاورزی متناسب با هر منطقه الگو گیری و پس از تحقیقات به کشاورزان منتقل گردد.

تاریخ انتشار : پنجشنبه 25 خرداد 1391

تهیه کننده خبر:

اکبر نوری صادق

09153432919

 

 

حفظ ، تداوم و توسعه فرهنگ ، روحيه و تفكر جهادي نیاز ضروری و انكار نا پذير مديريت توسعه کشوراست .

 معاون برنامه ريزي استاندار سيستان و بلوچستان

 حفظ ، تداوم و توسعه فرهنگ، روحيه و تفكر جهادي نیاز ضروری و انكار نا پذير مديريت توسعه کشوراست .

دكتر رجبعلي شيخ زاده معاون برنامه ريزي استاندار در همايش تجليل لز فعالان برتر بخش كشاورزي سيستان و بلوچستان اظهار داشت :

4 ماه پس از پيروزي انقلاب اسلامي و در 27 خرداد 1358 بنیانگذار کبیر انقلاب دستور به ایجاد جهاد سازندگي به عنوان نهادی مقدس با هدف حضور جهاد گرانی در عرصه روستاها ، برای کمک به عمران ، آبادانی و زدودن آثار محرومیت به ارث رسیده از دوران ستم شاهی را دادند.

وي بيان داشت : حضرت امام (ره) ثواب مشاركت در اين جهاد همه جانبه براي فقر زدايي و سازندگي در كشور را بالاتر از زيارت مكه و مدينه و عتبات عاليات دانسته (صحيفه نور ج -8-ص 181) ودر جایی دیگر می فرمایند:  توصیه می کنم آنهایی که به حج مشرف شدند و در حقیقت بعنوان استحباب مجدد به حج می خواهند بروند به عمران و آبادانی کشور بپردازند و سازندگی را مد نظر قرار دهند.,

معاون برنامه ريزي استاندار گفت : جهاد در ماموریت اولیه بدنبال عمران و آبادانی مناطق محروم ودر حقیقت رساندن آنها به متوسط کشوری و ایجاد برخورداری نسبی در مسایل عمرانی بود ، اما این نهاد انقلابی به مرور زمان وبه اقتضای شرایط همانند سایر نهادهای انقلاب ماموریت های جدیدی را متقبل شد.

وی گفت : جهاد گران انقلابی ، تنها به برق رسانی ، آبرسانی و جاده سازی بسنده ننمودند و به موازات آنها توسعه فرهنگی مناطق را یک اصل قرار دادند و این در واقع همان الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند.

وی بیان داشت : جهادگران در جنگ تحمیلی و در پشتیبانی خدمات رزم ، همواره پیشتاز و جلودار رزمندگان بوده و هر کجا از فتح نقطه ای از سرزمین نیاز به سنگر و خاکریز بود اینان نقش اساسی داشته و چنین شد که سنگر ساز بی سنگر نام گرفتند و اینگونه بود نقش جهادگران در توسعه و تداوم ارتقاء شاخص های فرهنگ اسلامی. از این روست که امام (ره) فرمودند زحمات جهاد در سراسر ایران چشمگیر و مورد تصدیق همه ما بوده است. (صحیفه نور ج18 – ص189)

وي در ادامه بيان داشت : مقام معظم رهبري در تاريخ 15/7/ 77مي فرمايند: جهاد يك شجره طيبه است كه بدست با بركت امام (ره) غرس شد و رشد كرد و ميوه داد و كشور و ملت را در مراحل مختلف بهره مند ساخت .

وی افزود: اکر جهاد این است مولفه های جهادی چیست ؟یک جهادگر چگونه مدیریت کرد که به این نام شناخته شد ؟

از ویژگی های مدیریت جهادی شناخت و به فعلیت رساندن ظرفیت های نهفته است ، مدیریت دستوری در عرصه جهاد پاسخگونیست.

وی گفت : لذا با حضور در روستاها ، شناسایی ظرفیت های  روستا و واگذاری امور روستاها دومین مولفه مدیریت جهادی دامن زده شد و باجلب مشارکت مردمی و توسعه اعتماد عمومی ظرفیت های نهفته به فعلیت رسید و این آن چیزی است که امروزه در سایرکشورها برای عمران روستاها به آن رسیده اند.

دکترشیخ زاده ادامه داد : بحث شوراها ابتدا بوسیله جهاد سازندگی در روستاها شکل گرفت ودر دهه اخیر در سطح شهرها توسعه یافت و بدینوسیله جهادسازندگی مردم را در عرصه برنامه ریزی ، اجرا و نظارت به مشارکت گرفت.

وی در مورد  مولفه  آخرت گرایی در مقابل مدیریت دنیا گرایی اظهار داشت : مدیریت امروزی دنیاعموما بدنبال سود آوری و افزایش سود است نه اینکه ما به دنبال آن نیستیم ولی نگاه فرد گرایی جامعه غربی فقط نفع فردی را بدنبال دارد .

وی ادامه داد : در مدیریت جهادی سود رسانی به عامه مردم هدف است ودر حقیقت از خود گذشتن برای برخورداری دیگران است . مولفه بعدی مدیریت جهادی توجه به کرامت انسانی است یعنی خدمت بی منت و این والاتر از هر چیزی است.

وی باتوجه به سرمایه های انسانی و توانمند سازی آنان گفت : عموم مدیریت ها حتی برخی مدیران در سطح کشوری آنهایی  هستند که توسط جهادگران شناسایی شدند و در حقیقت این شناخت ظرفیت ها به فعلیت رسید ، اجازه ورود به عرصه کار داده شد و شناخت و توسعه این سرمایه ها به عنوان یک سرمایه ملی و منطقه ای مطرح شد.

وی در مورد ارتقاء روحیه تکلیف گرایی و تعهد در تمام مسایل مختلف در مقابل نگاه منفعت گرایانه فردی گفت : اگر جایی مشکل ایجاد می شد دست بدست هم داده با مشورت، آن مشکل برطرف می گردید. هیچ گاه یک مدیر جهادی نگفت این مشکل شماست و اگر امروز کسی این حرف را بزند از آن نگاه ، فرهنگ و تفکر فاصله گرفته است. در صورتیکه امروز ما بیشتر از گذشته به توسعه این فرهنگ ، روحیه و تفکر نیاز داریم.

دکترشيخ زاده در بخش ديگري از سخنان خود اظهار داشت: مدیریت و تفکر جهادی میراث ماندگار حضرت امام (ره) و مبتنی بر متون دینی و اسلامی واز مصادیق عملی مدیریت اسلامی است.

وي گفت : اکنون جهاد گران تكثير شده اند وبایستی در سازمان ها ي مختلف اين روحيه را توسعه دهند.یک جهاد گر به مثابه کل جامعه جهادگران است. يك جهادي در سازمان همانند سازمان جهادي باید عمل کند زیرا او حامل فرهنگی است که مولد و زاینده است.

وي در ادامه بيان داشت : توجه وي‍زه به جايگاه نمايندگي ولي فقيه در اين نهاد باعث:1- جلوگیری نفوذ انديشه هاي مادي 2- الزام و پايبندي به رفتار هاي ديني 3- شايسته سالاري مبتني بر تعهد و تخصص مطابق ان الله يامركم ان تودو الا امانات الی اهلها ( مسئوليت ها ، امانت بزرگ الهي هستند).4- خود پایشی ، خود پالایی و خود پیرایی خواهد شد.

معاون استاندار گفت : حوزه هاي نمايندگي ولی فقیه  در سازمان ها مورد هجمه دشمنان هستند بايستي با حمايت از اين جايگاه ها توسعه فرهنگ جهادي را دامن زده واجازه داده نشود آسيب هاي بوركراسي ودیوان سالاري اين مقام رفيع رابه حاشيه ببرد که متولیان حوزه نیز در این مورد مسئولیت مضاعف دارند.

وي گفت: مدیران بايستي شيوه هاي مدیریتی  را پایش نموده و از اعمال مديريت صحيح اطمينان حاصل نمايند كه مبادا تصميم اخذ شده از توسعه اين فرهنگ و روحيه جلوگيري نمايد و يا به آن آسيب برساند.

وي اظهار داشت : ساختار هاي سازماني ، شيوه نامه ها و دستورالعمل ها نقش پايه اي و اساسي در شكل گيري و توسعه نوع مديريت دارند مقام معظم رهبري در موقع ادغام دو وزارت خانه فرمودند: " بايد ارزش هاي جهادي در وزارت خانه جديد حاكم شود".

وي گفت : مقام معظم رهبري در سال 90 فرمودند : "گاهي اوقات غفلت از روحيه جهادي و ايثار داشته ايم".  لذا بايستي پايش كنيم تا مبادا از آن روحيه ، فرهنگ و تفكر فاصله بگيريم . روحيه ايثار ، از خود گذشتگي –خستگي ناپذيری ، ساده زيستي و مبارزه با اشرافي گري ، وحدت در گفتار و عمل ، اينها ارزش هاي ما هستند ما بايستي حافظ و صيانت كننده از اين ارزش ها باشيم .وي افزود:  اموري كه عرض شد نقد مبتني بر نگاه تعالي محوري است هر روز بايستي نسبت به قبل به هدف نزديكتر شويم .

معاون برنامه ريزي استاندار گفت : در دهه عدالت و پيشرفت نياز به مديريت جهادي افزونتر شده است و نیل به الگوي ايراني اسلامي پيشرفت با مديريت و فرهنگ جهادي كه مبتني برمديريت اسلامي و یکی از مصادیق آن است امکانپذیر است.

وی گفت : در عرصه کشاورزی نیز تغییر نگاه مدیریتی ضروری است و این نگاه در حوزه کشاورزی در تمام بخش های مختلف مانند کاشت ، داشت ، برداشت ، بازاریابی و صنایع تبدیلی نیازمند مطالعه ، تحقیق و پژوهش بوده وباید از شیوه های جدید کشاورزی متناسب با هر منطقه الگو گیری و پس از تحقیقات به کشاورزان منتقل گردد.

 تهیه کننده خبر:

اکبر نوری صادق کارشناس روابط عمومی                                                           

 

 

امام و جهادگران

امام و جهادگران

غلامرضا خارکوهی

پیش درآمد
انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی(ره) سه تحول عمده را در جهان به طور عام و در سطح ایران به طور خاص بوجود آورده است:
الف: در جامعه ایران موجب استقرار یک نظام سیاسی اجتماعی مبتنی بر دیانت اسلام و بازگشت به سنن پسندیده و بومی شده است.
ب: شتاب گرفتن جنبش بیداری اسلامی در میان جوانان ، دانشگاهیان و روحانیان سنتی جهان اسلام برای رهایی از سردرگمی فرهنگی و مشکلات اجتماعی و اقتصادی در این جوامع، بر اساس آموزه های اسلام.(1)
ج: انقلاب اسلامی ایران به نفی جِدّی نظریه های مرسوم توسعة لیبرالیستی و مارکسیستی پرداخت و موجِ نوینِ توسعه ای را که برخلاف نظریه های مرسوم(لیبرالیستی و مارکسیستی) شکل گرفته بود ، شتاب بخشید. این موج نوین را پرفسور حمید مولانا « وحدت گرا- رهایی بخش» می نامد.(2)
اما مهمترین عامل بروز چنین تحولی نیروی انسانی است،که در راس این هرم انسانی ، حضرت امام به عنوان سُکاندار اصلی جریان انقلاب شناخته می شود و سپس خیل عظیم پیروان آن حضرت . حضرت امام در جمع مسئولان جهاد سازندگى درتاریخ 13 شهريور سال 1358 فرموده اند:
من كراراً اين مطلب را گفته‏ام كه اين نهضت يك تحولاتى آورده است كه آن تحولات، تحولات روحى و انسانى است كه در نظر من بسيار اهميتش بيشتر از اين پيروزى در مقابل شاه سابق و قدرتهاى بزرگ است. در ظرف يك مدت كوتاهى، ملت ما متحول شد، ... يك طور تحول اين بود كه همه، مُشاهِدش بوديد؛ مى‏ديديد كه در يك وقتى ملت ما طورى بود كه اگر يك پاسبان مى‏آمد در بازار، مثل بازار تهران - كه بزرگترین بازار ايران است- و مى‏گفت كه «4 آبان» است و بايد بيرق بزنيد، علاوه بر اينكه خوب عمل مى كردند، براى خودشان اصلًا حق اين معنا را قائل نبودند كه بگويند نه! اصلًا يك همچو چيزى مطرح نبود؛ بى چون و چرا عمل مى‏كردند؛ همين ملتى كه از حرف يك پاسبان تخلف را براى خودش مطرح نمى‏ديد، در ظرف مدت كوتاهى، همين ملت ريخت در خيابان و گفت ما اصلِ سلطنت[شاه] را نمى‏خواهيم! اين تحول، يك چيز بزرگى است، كوچك نيست...
يك تحول ديگرى كه از اين لطيف تر است تحول انسانى است كه پيدا شد. شايد سابق همچو چيزى نبود كه دكترها و تحصيل كرده‏ها و عرض بكنم كه اشخاصِ « نازك نارنجى» به اصطلاح ما و اينها، يك وقتى فكر اين بيفتند كه بروند گندم درو كنند! خانمها به فكر اين، اصلا نمى‏افتادند كه يك وقت بروند توى صحرا و كمك كنند به اين كشاورزها و زحمت بكشند و عرق بريزند و عشقبازى كنند با گندم و جو و زمين. اين يك تحول لطيفى بود كه در ايران پيدا شد كه حتى ايرانيهاى اروپا هم يك دسته آمدند اينجا... پيش من، گفتند ما آمديم براى همين سازندگى. من به آنها گفتم كه شما البته نمى‏توانيد مثل كشاورزها برويد آن طور فعاليت كنيد؛ لكن اين را بدانيد كه ... از اروپا آمدن و رفتن شما به جامعه كشاورزى، قدرت كشاورز را چند برابر مى‏كند.(3)
حضرت امام خمینی که اعتقاد خاصی به مدیریت بهینه انسان های مومن کشور داشت با هدایت مدبّرانة خود ، همواره بر دگرگونی و تحول روحی مردم در جهت ارزش های معنوی تاکید داشت و منشا این تحول انسانی را هم لطف الهی می دانست.
اما بی تردید در این موج تحول آفرین، نیروهای جهادگر جهاد سازندگی نقش ارزنده ای ایفا نموده اند. این نقش آفرینی را می بایست در ارتباط متقابل امام و جهادگران ملاحظه کرد. به همین خاطر می گوییم ارتباط جهادگران با امام یک ارتباط اداری ، رئیس و مرئوسی نبود، و نیز ارتباط عوامانه و عادی هم نبود. بلکه ارتباط جهادگران با امام ، ارتباط یک عاشق و معشوق و ارتباط یک مرید و مراد بود.
در این راستا وقتی تاریخ یک دهه عمر پربرکت جهاد سازندگی را در عصر حضرت امام یعنی از سال 58 تا 68 ، ملاحظه می کنیم در می یابیم که در این مدت یک دهه، در 43 مورد حضرت امام پیرامون ابعاد فعالیت جهادگران سخن گفته اند که برخی به صورت سخنرانی و برخی به صورت پیام مکتوب بوده است. علاوه بر این 14 مورد نیز جهادگران دیدار صرفاً حضوری بدون سخنرانی با امام داشته اند که تاثیر به سزایی در تقویت روحیه معنوی و جهادی آنها گذاشته است.
لذا ما در این مقاله که به مناسبت سالگرد تاسیس نهاد جهاد سازندگی تدوین شده ، سیری خواهیم داشت در رهنمودهای حضرت امام به فرزندان جهادگرشان در زمینه های مختلف . باشد که با تاسی از گنجینه پرفیض آن حضرت راهی تازه و پرشتابتر به سر منزل مقصود بپیمائیم. انشاء الله

عمران و تولید
جهادسازندگی در حالی به فعالیت های عمرانی و تولیدی پرداخت که با کمترین امکانات مادی و اداری مواجه بود. با وجود جنگ تحمیلی و فعالیتهای ضد انقلاب در بسیاری از نقاط محروم کشور ، جهادگران ضمن فعالیتهای فرهنگى ،آهنگ توسعه و عمران روستایی را به سرعت به صدا در آوردند و با شتاب آن، نور امید را در دل محرومان زنده کردند. راه سازی ، برق رسانی ، استقرار صنایع در مناطق روستایی ، حمایت از صنایع کوچک و خانگی، بهسازی روستایی ، حمام ، مدرسه ، مسجد ، سد سازی ، سیلو سازی ، سیل بند ، توسعه کشاورزی و دامداری ،آبخیزداری و صدها نمونه دیگر از جمله مفاهیمی است که تنها بخش کوچکی از فعالیت های عمرانی و تولیدی جهاد گران را نشان می دهد. اینگونه فعالیت ها موجب شد که هم حضرت امام و هم مردم محروم خرسند شوند . چنان که امام بزرگوار ما طی پیامی در تاریخ 27 خرداد سال 1361 می فرمایند:
« من هر گاه از نزديك با جوانان پرشور و پرتحرك جهاد سازندگى مواجه مى‏شوم و يا در وسايل ارتباط جمعى آثار ارزنده فرهنگى و عمرانى آنان را شنيده و يا مى‏بينم، از دل براى موفقيت و سربلندى آنان دعا مى‏كنم. آفرين بر شما كه اينگونه به اسلام و انقلاب اسلامى آبرو داديد. درود بر شما كه براى تحقق آرمانهاى ملت مسلمان و انقلابى ايران و براى پياده كردن برنامه‏هاى اسلام عاشقانه به استقبال شهادت شتافته‏ايد و على رغم تبليغات واهى دشمنان، اختلاف زبان و لباس مانع تلاش فردى و جمعى شما در اين راه نگرديده است» .
همچنین حضرت امام بزرگوار در آخرين پيام خود(در سال 67 )، تلاشهای جهادگران را چنین توصيف نموده است: « عشق جهاد در خدمت به اسلام و مردم، چشم دل عشاق خدمت به دين و مردم را روشن نموده است. شجاعت دلير مردان و شيرزنان جهادي‌مان در جهادمان عليه كفر و بيداد زبانزد خاص و عام است. وسعت دامنه گذشت و ايثار مردان و زنان جهاد، جنگ و صلح، بزرگ و كوچك، فقير و غني اين مرز و بوم را فرا گرفته است.»

فقر زدایی
یکی از مهمترین اهداف انقلاب اسلامی فقر زدایی از جامعه به ویژه جامعه روستایی بود . بر خلاف گفته « خوزه دو کاستر » – مولف کتاب معروف «گرسنگی» – که معتقد است جوامع بشری همواره دو چیز :
یکی فقر و گرسنگی ، دوم مسا ئل جنسی را پنهان می کنند، اما در ایران همواره حضرت امام فقر و محرومیت بجای مانده از رژیم طاغوت را آشکارا بیان می کردند و به مسئولین جمهوری اسلامی تاکید می نمودند که فقر زدایی از مناطق محروم را محور فعالیت هایشان قرار دهند . در واقع یکی از مهمترین اهداف تشکیل جهاد سازندگی فقر زدایی از مردم محروم ایران بود. چنان که معظم له در تاریخ اول خرداد سال 1362 فرموده اند:
« شما عزيزان، چه قشر روحانى و چه قشرهاى عزيز ديگر در اين مدت طولانى چه رنجها برديد و چه خدمتهاى شايسته در سرتاسر كشور، در جبهه و پشت جبهه تقديم خداى تبارك و تعالى كرديد. آنهايى كه براى يك مستمند و يك مؤمن خدمت بكنند آن همه اَجر پيش خدا دارند، و شما كه براى ميليونها مستمند و ميليونها مستضعف خدمت مى‏كنيد جز خداى تبارك و تعالى كسى نمى‏تواند احصا كند اجر شما را. و من اميدوارم كه با همين عزم راسخ و با همين قدم الهى به كار خودتان ادامه بدهيد، و توجه به اينكه مردم درباره شما چه مى‏گويند، مخالفين درباره شما چه مى‏گويند، نداشته باشيد. شما اخلاص داشته باشيد و براى خدا به بندگان خدا خدمت كنيد و ثنا و اجر را از او طلب كنيد كه او جزاى شما را و اجر شما را عطا مى‏فرمايد».

خود کفایی کشاورزی
منظور از خود کفایی کشاورزی در اندیشه امام راحل، تامین امنیت غذایی جامعه ایران بود. چرا تا آن زمان بر اثر سیاستهای غلط رژیم طاغوت، ایران یکی از نیازمندترین و وابسته ترین کشورهای جهان در زمینه مواد غذایی محسوب می شد. لذا حضرت امام چه در دیدار با جهادگران و چه سایر اقشار همواره بر خود کفایی كشاورزى به عنوان مهمترین منبع تامین غذای مردم تاکید می کردند . چنانکه امام در تاریخ 5 آبان سال 1358 درجمع پاسداران سميرم وجهادسازندگى اصفهان فرمودند:
«كشاورزى كه يكى از امور مهمة مملكت ماست و ما بايد صادر كنيم محصولات خودمان را به خارج، اينطور نباشد كه ما باز هم گرفتار باشيم، و دستمان پيش خارجيها دراز باشد براى اينكه نان به ما بدهيد. اين براى يك مملكتى- اولًا- يك مملكت اسلامى، عار است كه دستش را دراز كند طرف امريكا كه شما نان ما را بدهيد، حالا بفروشيد به ما! اين يك عارى است براى ما. ما بايد خودكفا بشويم در همه چيز، مِنْ جمله در قضيه كشاورزى. ايران يك مملكتى است كه كشاورزى او كشاورزى غنى‏اى بايد باشد. ايران يكى از استانهايش مى‏تواند مال خودش را كفاف بدهد، و مابَقى صادر بشود» .
و باز آن حضرت در صبح 28 آذر سال 1362 در جمع اعضاى شوراى مركزى جهاد سازندگى فرمودند: « ايران كشورى است كه بايد كشاورزى‏اش اساس همه كارها باشد. آن عده‏اى كه مى‏گويند از نظر كشاورزى نمى‏شود خودكفا شد، اطلاع دقيق ندارند».
البته منظورحضرت امام از خودکفایی، نیل به خودکفایی پایدار بود نه مقطعی، و لذا واردات 5 میلیون تن گندم ، یک میلیون تن برنج و چند میلیون تن شکر ، جو و ذرت در سی امین سالگی این انقلاب عظیم قابل توجیه نیست.(4)

وحدت و هماهنگی
یکی از مهمترین اصول مدیریت در سازمانها « استقرار اصل هماهنگی و وحدت » است. همچنان که در عالم هستی این اصل موجب قوام امور و تداوم حیات مخلوقات الهی شده، در سیستم اداری نیز موجب استمرار کارها و افزایش بهره وری و بازده بهینه سازمانها و نهادها می گردد. چنان که حضرت امام در این باره در تاریخ 13/9/61 در دیدار با مسئولان جهاد چنین فرموده اند:
« اینکه شما گفتید در کارها هماهنگی وجود دارد کار بسیار خوب و صحیحی است. زیرا تا امور آنگونه اجتماعی نباشد و همه افراد ، یک رویه و هدف نداشته باشند، کارها پیش نمی رود».

جبهه و جنگ
جهاد سازندگی در حالی در دور افتاده ترین نقاط کشور مشغول فعالیتهای عمرانی و فرهنگی و تولیدی بود که همزمان با تمام توان پابپای رزمندگان شجاع ایران در خطوط مقدم جبهه تلاش گسترده ای را از خود به یادگار گذاشت. علاوه براین ، این نهاد با فعال کردن ستاد بازسازی مناطق جنگی، نقش ارزنده ای در کمک رسانی به آوارگان جنگی ایفا نمود و نیز با تشکیل ستادهای پشتیبانی جنگ در پشت جبهه، به جمع آوری کمکهای مردمی و ارسال آن به مناطق جنگی پرداخت. چنان که حضرت امام در تاریخ 27 خرداد سال 1361 در این باره فرمودند:
« نقش جهادسازندگى در جنگ، كمتر از نيروهاى نظامى نبوده و نيست، و اين اقرارى است مكرر از سوى فرماندهان ارتشى و سپاهى ما كه اگر جهاد نبود پيروزى با اين سرعت به دست نمى‏آمد. بايد اعتراف كرد كه اينان بزرگترين آبرو را به انقلاب اسلامى خود داده‏اند و با تعهد به اسلام و ايمان به خداى تعالى، در اين راه بهترين نمونه و الگو براى همه جوانان مسلمان و متعهد اسلامى گرديدند».
باز آن حضرت در همین پیامشان چنین فرموده اند:
« كم نيستند جهادگرانى كه در راه بهبود زندگى مردم محروم و مستضعف ما شهيد و يا معلول گرديده‏اند و كم نيستند خواهران و برادرانى كه در بدترين شرايط، دست به اقدامات فرهنگى و عمرانى زدند و به بدترين شكل به دست گروهكهاى از خدا بي خبر و منافقان دنياپرست شهيد گرديدند».

قانونمداری
رعایت قانون در جامعه نشانه درک بالای نهادها و سازمانهای یک جامعه و مدیریت قوی آن می باشد. در جامعه ای که قانون به هر دلیلی نادیده گرفته شود هرج و مرج پدید می آید و هیچ کس حیطه کاری و وظیفه خود را بخوبی رعایت نخواهد کرد. لذا علیرغم علاقه زیاد حضرت امام به نهادهای انقلابی – بویژه جهادسازندگی- ولی باز تاکید بر اِعمال قانون می نمایند و در تارخ 27/5/59 می فرمایند:
« مبادا یک وقت در یک جایی بر خلاف مقررات و بر خلاف نظم عمل بکنید. این یک امری است [که] برای همه کشور ما هست که باید نظم و انتظام را ، مقررات جمهوری اسلامی و مقررات حکومت اسلامی را باید مو به مو دریافت کنند و مو به مو عمل کنند و بر خلاف مقررات عمل نکنند. این یک مطلب اسلامی است.... هم جهاد سازندگی باید مقررات را حفظ بکنند و هم کسان دیگری که در هرجا مشغول کاری هستند... باید هر نهادی روی همان مقرراتی که دارد عمل بکند.»

سازمان پاک
متاسفانه پدیده فساد در سازمانهای سنتی ایران یک امر رایج و معمول شده بود. این فساد اداری ناشی از عوامل متعددی بود که مهمترین آن عبارت است از : 1- سیستم اداری نامناسب که در رژیم طاغوت از الگوهای غربی کپی برداری شده بود و 2- نیروی انسانی نالایق که با فرهنگ غربی تربیت شده بودند.
حضرت امام با درک به موقعِ این وضعیت، به تاسیس نهادهای مختلف پرداخت و بر پاکی و ممانعت از انحراف آنها تاکید نمود. چنان که خود در بعدازظهر روز 27 خرداد سال 1359 فرمودند:
« كوشش كنيد خدمت براى مستضعف باشد، نه براى هواهاى نفسانى، و كوشش كنيد كه اين خدمت آلوده نشود به بعضی از كارهايى كه ناپسند است. شياطين درصددند كه هر يك از اين نهادهاى اسلامى را لكه‏دار كنند. دستهاى خائنين در كار است. توطئه‏ها در كار است كه اين نهادهاى اسلامى را به دنيا برخلاف آنچه كه هست معرفى كنند. اگر- خداى نخواسته- در اين نهادها يك كارهاى برخلاف موازين انجام بگيرد فرصت دست بدخواهان مى‏افتد، و در بوق و كَرنا اين مطلب را بزرگ مى‏كنند، و شما كه براى خدا مشغول كار هستيد شما را بدنام مى‏كنند ... شما آقايان هم كه در جهاد سازندگى هستيد توجه كنيد كه جهاد سازندگى، سازندگى باشد، در آن تخريب نباشد، در آن انحراف نباشد. اگر جهاد سازندگى در آن انحراف نباشد و براى خدا باشد، اين همان جهادى است كه توأم با جهاد اكبر هم هست».

سخن آخر
سخن آخر اینکه تعامل امام و جهادگران فراتر از یک ارتباط رئیس و مرئوسی متعارف در سیستم های اداری بود. بلکه این تعامل را باید « تعامل نهادی» نامید. یعنی تعاملی که برمبنای تطابق اعتقادی و ارزشهای کاملا مشترک فرهنگی و معنوی بین امام و جهادگران شکل گرفته بود. این تعامل گرچه با رحلت حضرت امام به ظاهر قطع شد، اما مجموعه نیروهای انسانی جهاد سازندگی که در مکتب مدیریتی امام تربیت شده بودند و در کوران حوادث انقلاب و هشت سال دفاع مقدس و فعالیتهای گسترده در روستاها و مناطق محروم آبدیده شده بودند، می توانستند حداقل تا چند دهه بعد هم با اتکا به همان روحیات و اعتقادات و با همان شتاب به خدمات خالصانه خود ادامه دهند، ولی متاسفانه مدتی پس ارتحال مقتدایشان، وظایف این نهاد ارزشمند تکه تکه شد و باقیمانده آن را هم با وزارت کشاورزی ادغام نمودند. در حالی که بحث این ادغام چند بار در دوران حیات امام عزیزمان از سوی مسئولان مختلف به میان آمد که با مخالفت جدّی جهادگران منتفی گشت و باجود امام عظیم الشان هم کسی جرئت انجام چنین ادغامی را نداشت.
خلاصه آنکه از یک طرف بخاطر ادغام این دو دستگاه ناهمگون فرهنگی و انسانی، و از طرف دیگر بخاطر عدم جدّیت مدیران وزارتخانه جدید ، متاسفانه « نهاد مقدس جهاد سازندگی » که روزگاری بعنوان یکی از دوبال انقلاب شُهرت داشت و به تعبیر امام راحل « سنگرسازان بی سنگر» و « سازندگان پر شور و نشاط اسلامی» بودند ، با این ادغام پرونده حیات آن بسته شد و تبدیل به یک پدیده تاریخی گشت. لذا تشکیلات فعلی از نظر جهادگران قدیمی و مخلص انقلاب هیچ سنخیتی با جهاد سازندگی که حضرت امام تاسیس نمود و تا پایان عمرش از آن حمایت و تمجید کرد ندارد. بویژه آن که جای مردان بزرگی از جهادگران مثل شهیدان عزیز: مهندس رضوی ، مهندس ناجیان ، مهندس طرحچی ، مهندس پور شریفی و حاج آقا ساجدی و صدها جهادگر اسوه و برجسته دیگر جایشان خالی است. متاسفانه شرایط سازمانی بگونه ای رقم خورده که حتی اگر هم یاران و پیروان راستین امام و شهدا بخواهند راه اینان را ادامه دهند باز هم آنطور که باید نمی توانند. به همین خاطر است که جهادگران راستین در حسرت دوران گذشته و پر افتخارِ خود، فقط خون دل می خورند. زیرا شرایط سازمانی و ساختار اداری و مدیریتی اجازه اِعمال چنین چیزی را نمی دهد. با این وجود امید است هم مسئولان و هم کارکنان این وزارتخانه بیاد آورند که مقام معظم رهیری در هنگام ادغام این دو تشکیلات ، فرمودند باید ارزشهای جهادی در وزارتخانه جدید حاکم شود، ولی آیا براستی چنین شد؟!



منابع:
(1) کتاب نوسازی جامعه از دیدگاه امام خمینی(ره) – محمد حسن حسنی
(2)کتاب گذر از نوگرایی – حمید مولانا
(3) منبع همه فرامین امام در این مقاله - دوره 22 جلدی کتاب صحيفه امام(ره)
(4) نشریه دام ، کشت و صنعت - سال 87 – ش 103

 

 

روحيه جهادي، ويژگي ها و شاخصه ها

روحيه جهادي، ويژگي ها و شاخصه ها

شايسته است بدانيم روحيه جهادي چه شاخصه ها وويژگي هايي دارد كه اين جايگاه والا را در كلام رهبري يافته و در بحث «جهاداقتصادي» اين واژه مقدس پيشوند اقتصاد قرار گرفت، اقتصادي كه خيلي ها به تصوردنيايي بودنش، آن را مذموم مي پنداشتند و حال همراهي كلمه «جهاد» آن را «تكليف» كرده است بر همگان.

جهاد در دين مبين اسلام از چنان جايگاه والايي برخوردار مي باشدكه حضرت دوستدر مصحف شريف قرآن كريم فرمودند: «ان الذين امنوا و هاجروا و جاهدوافي سبيل الله باموالهم و انفسهم اعظم درجه عندالله و اولئك هم الفائزون» (سورهتوبه/ آيه ۲۰) جهاد از ريشه لغوي «جهد» به معناي سعي و تلاش و كوشش مي باشد و جهادبماهو جهاد، امري مقدس و ارزشمند است و تفاوتي نمي كند جهاد در چه عرصه اي و زمينهاي باشد جهاد دفاعي يا علمي يا سياسي يا خدمت رساني و... و اين نكته، خود، اززيبايي هاي كامل ترين دين آسماني مي باشد كه امر جهاد را براي تمامي مسلمين در هرصنف و شغلي كه هستند تأكيد نموده و رهبر فرزانه انقلاب نيز كراراً به اين امر توجهنموده اند و همگان را به جهادي عظيم فراخوانده اند كه در آخرين ديدار مولا بامسئولين از لسان مبارك حضرتش شنيديم كه فرمودند:

«گاهي اوقات غفلت از روحيه جهادي و ايثار داشته ايم» (بياناتآقا در جمع مسئولين 16/5/1390 )و اين هشدار اساسي رهبر عزيزمان؛ در سخناني مطرح شدكه معظم له در خصوص نقاط قوت و ضعف نظام و توقعات الهي شان از مسئولين سخن به بلاغتو فصاحت راندند.

حال شايسته است بدانيم روحيه جهادي چه شاخصه ها و ويژگي هاييدارد كه اين جايگاه والا را در كلام رهبري يافته و در بحث «جهاد اقتصادي» اين واژهمقدس پيشوند اقتصاد قرار گرفت، اقتصادي كه خيلي ها به تصور دنيايي بودنش، آن رامذموم مي پنداشتند و حال همراهي كلمه «جهاد» آن را «تكليف» كرده است بر همگان.

شاخصه هاي روحيه جهادي

۱) اخلاص: يعني خالص شدن فقط براي خدا، يعني صبغه الهي شدن (رنگالهي به خود گرفتن) و هواي نفس را ميراندن. آنكه داراي تفكر جهادي است يقيناً تمامهم و غم خويش را «رضايت الهي» دانسته و به دنبال مطرح نمودن خويش و كسب مقام و شهرتنمي باشد. فرد جهادگر هرچه به خدا نزديك تر شده و جهاد خود را ناب و خالص براي خداانجام دهد اكسير جهاد او نيز ناب تر و كمياب تر مي شود و بالعكس.

2)ايثار: ايثار كه در كلام رهبري معظم، توأم با روحيه جهاديآمده است به معناي از خودگذشتگي و فداكاري است. يعني مقدم داشتن و دانستن ديگران ومطالبات و نيازهاي آنان را برخواسته هاي خود رجحان دادن ولو آنكه نياز خودمان بيشتراز سايرين باشد. اوج ايثار و كمال فداكاري لحظه اي است كه آنچه خود بدان نياز مبرمداريم ديگري را ارجح دانسته و در اوج رضايت، آنرا تقديم كرده و از ملامت و سرزنشاطرافيان نيز نهراسيم و از تصميم خويش منصرف نگرديم.

3)توكل: از آنجايي كه امر جهادي توأم با همت مضاعف و تلاش فوقالعاده بوده و در حالت طبيعي انجام آن امكانپذير نمي باشد لذا اتكال به قدرت لايزالالهي براي به ثمر رسيدن آن امري ضروري و انكارناپذير است و نيز با توجه به آنكهسرچشمه «جهاد» و خلق اين واژه آسماني، منشعب از كلام وحي مي باشد لذا در حركت وروحيه جهادي دائماً بايستي به مبدأ جهاد يعني حضرت سبحان و جانشينان حضرتش (ائمههدي عليهم السلام) توجه عيني و عملي نمود تا جهاد به سرانجام مقصود و به غايت مطلوبنايل آيد.

4)خستگي ناپذيري: روحيه جهادي باحركت طبيعي در تعارض است ونسبت اين دو، نسبتي معكوس مي باشد. يعني هر قدر كه انسان بخواهد امور دنيا و آخرتشرا از مجاري عادي و با حركتي طبيعي انجام دهد به نتيجه نخواهد رسيد. لازمه روحيهجهادي حركتي بي وقفه در هر شرايط مكاني و زماني و امكاناتي است و اين امر يعني دارابودن «روحيه خستگي ناپذيري» آنچنان كه رزمندگان دفاع مقدس، سرلوحه شايسته و الگويعملي آن بودند كه در سخت ترين شرايط ممكن، گاه تا چند شبانه روز بدون استراحت بهجهاد في سبيل الله مي پرداختند. در بحث ويژگي خستگي ناپذيري، بايستي اذعان داشت كههر چه تلاش فرد بيشتر شده و خود را به شرايط سخت عادت دهد و از راحتي و آسايش بويژهاستراحت هاي معمول در عرف جامعه صرفنظر نمايد، خستگي ناپذيري او افزايش مي يابد.

5)استمرار: همان طور كه اشاره اي گذرا شد، ملازم روحيه جهادي «استمرار در حركت» است. آن ويژگي كه حركت جهادي را از ايستايي و توقف و سكونبازداشته و جريان جهادي را ابتدا در فرد جهادگر و سپس در محيط پيراموني وي حفظ وتقويت مي نمايد. مستمر بودن مكمل ويژگي خستگي ناپذيري در روحيه جهادي است.

6)عدم دلبستگي به دنيا: از اصلي ترين شاخصه هاي بارز جهادگر،ساده زيستي و عدم توجه و دلبستگي به تعلقات دون دنياي دني است. روحيه جهادي باتجملات و اشرافي گري به صورت مستقيم در ستيز و معارضه و مبارزه است.

جهادگر عاشقي كه زندگي و حيات خويش را وقف خدمت به خلق كرده وشبانه روز خود را در كار و تلاش و كوشش مستمر مي گذراند هيچگاه به دنبال راحتي وآسايش خود نبوده و كانون توجه او سراي عقبي است.

7)وحدت در گفتار و رفتار: از ويژگي هاي روحيه جهادي، پرهيز ازشعارهاي پوچ و تبليغاتي و عمل به وعده ها و اقوالي است كه انسان مجاهد در شرايطگوناگون بيان نموده است. شاخصه فرهنگ و تفكر جهادي، وحدت در حرف و عمل و به تعبيريگفتار و رفتار است كه اوج آن «عمل بيشتر و گفتار كمتر» مي باشد يعني جهادگر حقيقيهر قدر وعده اي و شعاري را سر دهد يقينا در مقام عمل بيش از حد تصور و بسيار فراتراز آنچه در گفتار به آن اشاره نموده، رفتار مي نمايد.

از اصلي ترين و ضروري ترين مصاديق وحدت در گفتار و رفتار انسانجهادي، ميزان پايبندي او به «اطاعت از ولايت» مي باشد كه تقيد جهادگر به اطاعت ازمنويات ولي زمان در عمل و كردار، زبانزد عام و خاص مي باشد. اگر ولي امر، همگان بهويژه مسئولين را به حفظ وحدت و همدلي دعوت مي نمايد، اين انسان جهادي است كه منافعشخصي و حزبي و جناحي را ناديده گرفته و كلام ولي را همچون كلام وحي با گوش جاناستماع و با رفتار معقولانه جامه عمل مي پوشاند نه آن كه در گفتار مدعي ولايت مداريباشد ولي در رفتار، آنچه را كه خود از دين قرائت و اجتهاد نادرست مي نمايد عمليسازد.

با توجه به برخي از ويژگي هاي جهادي كه به آنها اشاره شد بايستيتصريح كرد كه ثمره اين ويژگي ها و محصول شاخصه هاي فوق، تربيت انسان هايي است با «روحيه جهادي» افرادي كه اخلاص، ايثار، توكل، خستگي ناپذيري و استمرار در حركت، لقب «جهادگر» را به آنان داده و بي شك در هر مسئوليت و جايگاهي كه قرار بگيرند روحيهجهادي را سرلوحه رفتار و كردار خود نموده و در حيطه مديريتي و شغلي شان نيز بهرعايت ويژگي هاي اشاره شده توجه مي نمايند.

اگر امروز مقام معظم رهبري، از سرگرم شدن برخي مسئولين به منشهاي اشرافي و رفاه طلبي گلايه مي نمايند؛ به آن علت است كه روحيه جهادي در مسئولينسطوح مختلف حتي گاه مديران عالي نظام، نهادينه نگرديده و به آفات و آسيب هاي پست وجايگاه دنيوي نظير اشرافي گري عدم توجه به طبقات مستضعف و عامه مردم اختلاف باديگران براي حفظ منافع شخصي و... دچار و مبتلا گرديده اند يعني به جاي آن كه «روحيهجهادي و ايثار» بزرگترين دارايي آنها باشد، «روحيه دنياطلبي» تمام سرمايه آنان است «سرمايه اي» كه در باطن خود «ته مايه اي» بيش نيست و تنها ممكن است چند روزي، ميز وجايگاه مديريتي را براي آن مسئول محفوظ نگاه دارد كه البته خود از عذاب هاي پنهانخداوند براي مديران دنيازده مي باشد.

آري، اگر در قلوب تمامي مردمان به ويژه مديران و مسئولان «روحيهجهادي» حاكم شود تحقق چشم انداز بيش از آنچه در اين سند آمده است عينيت يافته وشاهد نمونه كوچكي از جامعه اصيل مهدوي خواهيم بود. حكومت عدل مهدوي اوج تحقق «جامعهجهادي» است كه در آن مدينه فاضله، همگان با برخورداري از تفكر و فرهنگ جهادي ورعايت ويژگي ها و شاخصه هاي آن؛ سربازان حاكم مطلق كره خاكي يعني وجود نازنين حضرتولي عصر ارواحنا له الفداء خواهند بود.

نتيجه آنكه «روح جهادي» در جامعه تنها راه سعادت و رستگاريايران اسلامي به عنوان مقدمه حكومت عدالت گستر موعود آسماني مي باشد و تمريني برايآمادگي منتظران خورشيد. 

 

توسعه پرورش آبزیان بویژه میگو  موجب ایجاد فرصت های شغلی متنوع و فراوان می شود.

معاون استاندار:

توسعه پرورش آبزیان اشتغال در جنوب سیستان و بلوچستان را افزایش می دهد

زاهدان – معاون برنامه ریزی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: توسعه پرورش آبزیان بویژه میگو و ایجاد سایت های متعدد برای بهره برداری از این نوع آبزی در جنوب استان بیكاری را كاهش می دهد و موجب ایجاد فرصت های شغلی متنوع و فراوان می شود.

به گزارش ایرنا، 'رجبعلی شیخ زاده' روز دوشنبه در نشست اعضای ستاد میگو سیستان و بلوچستان افزود: پرورش آبزیان به عنوان یكی از راهكارهای رونق اقتصادی به ضرورتی انكارناپذیر در مناطق جنوبی و ساحلی استان تبدیل شده است.

وی بیان كرد: داشتن روحیه جهادی در حوزه جهاد كشاورزی بویژه شیلات زمینه اشتغال جمع كثیری از هم استانی ها را فراهم می كند.

وی با تاكید بر تشكیل كارگروه ویژه حوزه شیلات، جهاد كشاورزی و دامپزشكی در سیستان و بلوچستان گفت: این كارگروه باعث هماهنگی بین دستگاههای متولی، سرمایه گذاران بخش خصوصی و فعالان حوزه های مختلف بخش كشاورزی می شود.

شیخ زاده با بیان اینكه سواحل دارای ظرفیت های اشتغال بسیاری است، افزود: دولت برای استفاده بهینه از قابلیت های سواحل جنوب سیستان و بلوچستان طرحهای زیادی در زمینه توسعه شیلات و صنایع تبدیلی آن، صنایع و خدمات دریایی در نظر گرفته است.

معاون استاندار وجود اراضی وسیع و بلااستفاده، همجواری با دریا، وجود جاذبه های گردشگری متنوع ، نیروی كار فراوان و متخصص را از مهمترین دلایل برای توسعه پرورش آبزیان به عنوان یكی از فعالیت های اقتصادی در مناطق مرزی و ساحل نشین سیستان و بلوچستان برشمرد.

شیخ زاده اظهار داشت: مطالعه جامع و وسیع نسبت به امكان سنجی و كشف این موهبت های الهی و تبدیل آنها به فرصتهای شغلی از جمله اقداماتی است كه در راستای توسعه پایدار و مدیریت یكپارچه مناطق ساحلی سیستان و بلوچستان در حال اجراست.

وی وجود منابع غنی دریایی و آبزیان، اراضی مناسب در سواحل جنوبی برای توسعه فعالیت های شیلاتی و صیادی، ظرفیت حدود 120 هزار تن صید انواع ماهی از دریا، وجود 42 هزار هكتار اراضی مستعد میگو در 20 سایت مطالعه شده با ظرفیت تولید بیش از دو هزار و 500 تن میگو در سطح زیر كشت هزار و هفت هكتار را از دیگر قابلیت های جنوب سیستان و بلوچستان برشمرد./1

کد خبر: 80178095          (2658597)            تاريخ انتشار : 22/03/1391 - 17:36

http://www.irna.ir/News/80178095/توسعه-پرورش-آبزیان-اشتغال-در-جنوب-سیستان-و-بلوچستان-را-افزایش-می-دهد/اقتصادي/

مدیریت جهادی مبتنی بر موازین اسلامی باید در جامعه تبیین شود.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان:
مدیریت جهادی مبتنی بر موازین اسلامی باید در جامعه تبیین شود.
زاهدان - معاون برنامه ریزی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: مدیریت جهادی مبتنی بر موازین اسلامی باید در تمام لایه های جامعه تبیین شود.

به گزارش ایرنا، 'رجبعلی شیخ زاده' روز دوشنبه در همایش تجلیل از فعالان برتر بخش كشاورزی سیستان و بلوچستان در زاهدان افزود: داشتن روحیه جهادی یكی از مصادیق بارز مدیریت اسلامی است و ترویج فرهنگ ایثار و از خودگذشتگی با هدف عمران و آبادانی مناطق محروم از مهمترین وظایف جهادگران محسوب می شود.

وی اظهار داشت: مدیر جهادی موفق در جامعه اسلامی همواره از ظرفیت های موجود هر منطقه شناخت كافی دارد و با مشاركت در برنامه های توسعه ای، از خود گذشتگی و تلاش برای سودرسانی به عامه مردم، توجه به كرامت انسانی در اجرای طرح های عمرانی و توانمندسازی سرمایه های انسانی در راه پیشرفت كشور گام بر می دارد.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان افزود: مسوولان عالی رتبه سازمان های جهادی باید با ارائه شیوه مدیریتی بر پایه موازین اسلامی، ارتقای روحیه تكلیف گرایی و تعهد و پیروی از الگوی شایسته سالاری مبتنی بر تعهد و تخصص موجب اشاعه فرهنگ جهادی در سطوح مختلف جامعه شوند.

شیخ زاده با مهم دانستن وظایف حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان های مختلف كشور بویژه جهاد كشاورزی اظهار داشت: افراد مسوول در این حوزه باید نسبت به وقایع و مسایل مختلف در حال وقوع در سازمان های حیطه كاری خود اشراف اطلاعاتی كامل داشته باشند.

وی گفت: با توجه به اینكه در عصر كنونی دشمنان داخلی و خارجی تخریب پایه های نظام مقدس جمهوری اسلامی را هدف قرار داده اند، باید حفاظت و تقویت سلامت نظام اداری مورد توجه ویژه حوزه های نمایندگی ولی فقیه در سازمان ها قرار گیرد.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان بیان داشت: حوزه كشاورزی در بخش های مختلف مانند كاشت، داشت، برداشت، بازاریابی و صنایع تبدیلی نیاز به تغییر نگاه مدیریتی دارد.

به گزارش ایرنا، در پایان این همایش كشاورزان نمونه در بخشهای مختلف و بازنشستگان بخش كشاورزی سیستان و بلوچستان با اهدای لوح و هدایایی معرفی و تجلیل شدند. ك/2

کد خبر: 80177637          (2657801)            تاريخ انتشار : 22/03/1391 - 14:22

http://www.irna.ir/News/80177637/مدیریت-جهادی-مبتنی-بر-موازین-اسلامی-باید-در-جامعه-تبیین-شود/اقتصادي/

نقش فرهنگ و مدیریت جهادی در تقویت و توسعه سرمایه‌های اجتماعی و مشارکت مردمی

 نقش فرهنگ و مدیریت جهادی در تقویت و توسعه سرمایه‌های اجتماعی و مشارکت مردمی

 حضرت امام خمینی(ره) زحمات جهاد در سراسر ایران چشمگیر و مورد تصدیق همه ما بوده است....... « صحیفه نور ، جلد 18 ، صفحه 189 – 27/09/1362 »

 حضرت امام خمینی(ره)
زحمات جهاد در سراسر ایران چشمگیر و مورد تصدیق همه ما بوده است.
« صحیفه نور ، جلد 18 ، صفحه 189 – 27/09/1362 »

مقام معظم رهبری :
جهادسازندگی یادگار ارزنده امام بزرگوار است. حقیقتاً یک شجره طیبه‌ای است که به دست با برکت امام غرس شد و رشد کرد و میوه داد و کشور و ملت را در مراحل مختلف بهره‌مند کرد.
« بیانات مقام معظم رهبری در جمع جهادگران – 15/07/1377 »

چکیده:مدیریت جهادی برگرفته از مدیریت اسلامی و با هدف قرب به خدا و خدمت به بندگان او و گرامی داشتن مردم می باشد، از اهداف این نوع مدیریت انجام کار به شیوه مناسب و ارزشمند و کسب رضای خدا می‌باشد تا رضایت درونی برای فرد ایجاد شود. در این شیوه مدیریت، اجر معنوی قبل از پاداش دنیوی مدنظر است و تعهد از محوری‌ترین مولفه‌های آن می‌باشد.
جلب مشارکت از طریق تقویت جامعه مدنی، بنیان‌های اجتماعی و درک شرایط محیطی و جلب اعتماد عمومی حاصل می‌شود. مدیریت جهادی از طریق شناخت و به فعل رساندن ظرفیت‌های نهفته و پشتیبانی نهادی برمبنای محوریت جامعه روستایی در فرآیند تصمیم‌گیری، بسترهای مشارکت آنها در عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی را فراهم آورده است. ضمن این که تقویت باورها و آموزه‌های دینی و اعتماد عمومی به نهاد جهادسازندگی به این هدف کمک نمود. همچنین از طریق تلفیق سرمایه‌های مالی و انسانی و پشتیبانی نهادی با تجدید در ساختارهای اجتماعی موجب خلق ظرفیت‌ها و فرصت‌های جدید برای مشارکت در جامعه روستایی شد، چرا که مدیریت جهادی راهبرد ماندگارمبتنی بر مشارکت را برای بهبود وضعیت زندگی جامعه روستایی مطمع نظر دارد.
بهترین راه برای رسیدن به هدف کاهش هزینه، سرمایه‌گذاری در نیروی انسانی است از این جهت افزایش سرمایه اجتماعی نکته کلیدی است که در مدیریت جهادی نیز به آن تأکید زیادی شده و از محوری‌ترین مولفه‌ها محسوب می‌شود. سرمایه اجتماعی به عنوان یکی از محورهای مهم در مبحث توسعه از بعُد اجتماعی می‌باشد که در جامعه روستایی مورد توجه مدیریت جهادی بوده است و این مولفه پیوند محکمی با مولفه‌های مشارکت مردمی و انسجام اجتماعی و اعتماد عمومی دارد و این مسئله به صورت نهادی به عنوان سازوکاری موثر در کشاورزی و توسعه روستایی تلقی می‌شود، در این مقاله در نظر است ضمن بیان ابعاد نظری مدیریت و سرمایه اجتماعی و مشارکت مردمی، نقش مدیریت جهادی در این زمینه به تصویر کشیده و ترسیم گردد.

مقدمه:
از دیدگاه اسلام، مدیریت محور صلاح جامعه و امانت و تکلیف ملازم شایستگی است. سلسله مراتب در مدیریت اسلامی: خدا، ملائکه، معصومین (ع)، ولایت فقیه، مدیریت دولتی و سازمان ها و همچنین مدیریت خانواده است. اسلام در حوزه علم مدیریت، رهنمودهای مدیریتی دارد؛ توجه به اصل آخرت‌گرایی و اصل عدم تقدم بر خدا و رسول خدا از حیث نیت و اندیشه در حوزه هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی و اصل قسط و عدل در طول اصل آخرت گرایی و نمود عدالت واقعی در حوزه برنامه‌ریزی با جامع‌نگری به انسان و نیازهای مادی (جسمی و روانی) و معنوی (فکری – قلبی)، ارزش تلقی می‌گردند (نقی پورفر، 1370، 103). هدف‌گذاری، برنامه‌ریزی، سازماندهی، هدایت و رهبری، نظارت و کنترل و استفاده از مشارکت مردمی در مدیریت ارزشمند بوده و دارای جایگاه خاصی است.
به طور خلاصه می توان تأثیر اسلام را به حوزه مدیریت چنین برشمرد که تأثیر بر شخصیت مدیر از منظر نگرش اعتقادی، روحیه اخلاقی و ضوابط رفتاری و نحوه نگرش در مبانی مدیریتی مشتمل بر نگرش به انسان و به نظام، حایزاهمیت است. نظر به این که مدیریت جهادی بر گرفته از مدیریت اسلامی می باشد بنابراین موارد ذکر شده در این خصوص کاملاً مشهود است.
اسلام نسبت به انسان و نظام اجتماعی، نظام حکومتی دیدگاه‌های روشنی دارد و این مسأله در مدیریت اسلامی تأثیرگذار خواهد بود. یکی از عوامل تأثیرگذار، سیستم و نظام حاکم بر جامعه است. تمام نهادهای اجتماعی هر جامعه از حکومت آن جامعه تأثیرپذیر می‌باشند و سازمان هم به عنوان یکی از نهادهای اجتماعی تحت تأثیر حکومت است، اهداف یک سازمان در نظام اسلامی باید در طول اهداف نظام باشد و مدیران باید اهداف مرحله‌ای خود را در طول اهداف نظام اسلامی تعریف کنند به گونه‌ای که علاوه بر دستیابی به اهداف سازمانی، نیاز و مشکلی از جامعه را برطرف کرده باشند (نقی پورفر، 1382، 101).
مدیریت مهمترین وظیفه خود را در اهداف توسعه تعریف می نماید که به رغم ابعاد گسترده توسعه، غایت آن کرامت انسانی است. توسعه فرآیندی است که در اشکال مختلفی قابل تعریف و طبقه‌بندی است، از جمله صور آن توسعه سرمایه اجتماعی و مشارکت مردمی می باشد که در حوزه کلان‌تری تحت عنوان توسعه اجتماعی تعریف می‌گردد. این مقوله از این جهت دارای اهمیت است که مدیریت جهادی نقش حایزاهمیتی در تقویت و توسعه آنها داشته است. توسعه فراگردی پیچیده و صورتی از دگرگونی است. راهبردهای توسعه در قالب برنامه های عمرانی نوعی نگاه تقلیل گرایانه به حوزه های اجتماعی به ویژه جامعه روستایی و مشارکت آنها داشته است و توجهی به مشارکت مردم نداشته و سرمایه اجتماعی را افزایش نداده و در تأمین رفاه اجتماعی نقشی نداشته است. بدین جهت است که در مقام مقایسه نقش مدیریت جهادی نمود عینی پیدا نموده است.
پایوا "Piva" در تعریف توسعه اجتماعی روی دو بُعد ظرفیت و توانایی مردم برای توسعه و تحول نهادهای اجتماعی تأکید می کند (کلانتری، 1377). در مجموع توسعه اجتماعی با مؤلفه هایی چون نیل به یکپارچگی، مشارکت مردمی، انسجام ملی و ارتقای توانمندی های انسانی و افزایش سرمایه اجتماعی ارتباط دارد.
سرمایه اجتماعی (Social Captal) از مؤلفه های توسعه اجتماعی است. سرمایه به مفهوم عام آن یکی از مهمترین عنصر در فرآیند توسعه است که از سال 1980 به بعد وارد ادبیات علوم اجتماعی و جامعه شناسی شده است. امروزه این نوع سرمایه در جریان توسعه در کنار انواع سرمایه های طبیعی، انسانی و مادی، به طور جدی مطرح است. سرمایه اجتماعی متعلق به گروه ها وجوامع است، سرمایه اجتماعی از مشارکت دو نفر، گروه و یا یک ملت به وجود می آید (فوکویاما، 1379، 13) سرمایه اجتماعی با بسیاری از شاخص های توسعه انسانی رابطه دارد. اقتصادهای شکوفا و پررونق مربوط به جوامعی می‌باشند که سرمایه اجتماعی غنی دارند (پورموسوی، 1381، 177).
سرمایه اجتماعی همچون مفاهیم سرمایه فیزیکی و سرمایه انسانی (یعنی ابزار و آموزش هایی که بهر وری فردی را افزایش می دهند) به ویژگی های سازمان اجتماعی از قبیل شبکه‌ها، هنجارها و اعتماد اشاره دارند که مشارکت، هماهنگی و همکاری برای کسب سود متقابل را تسهیل می‌کنند. سرمایه اجتماعی سود سرمایه گذاری در زمینه سرمایه فیزیکی و سرمایه انسانی را افزایش می‌دهد.

مبانی نظری و چارچوب مفهومی:
دین باوری و تعهد دینی رابطه مستقیم و همبستگی مثبت با سرمایه اجتماعی در ابعاد ذهنی – شناختی یعنی اعتماد عمومی و نهادی دارند زیرا سازمان‌های دینی نقش میانجی را در فعالیت‌های دینی ایفا می‌کنند. از آن جا که ادیان از نشست‌های عمومی و از مراسم و مناسک برخوردارند، باعث توسعه شیوه همکاری، تعاون و آگاهی از مسایل اجتماعی می گردند و ادیانی که بیشتر از مراسم و مناسک عمومی برخوردارند در افزایش سرمایه اجتماعی نقش بیشتری ایفا می کنند (افه و فوش، 2002: 208) و در این میان نقش مدیریت اهمیت پیدا می کند و در توسعه محور قرار می گیرد.
توسعه اجتماعی به صورت یک رویکرد کل گرایانه مطرح بوده و فرآیندی است که متضمن کوشش هایی است که معطوف به بهبود زندگی است، مشارکت افراد در متن توسعه اجتماعی است و مؤلفه هایی اساسی برای بهبود کیفیت زندگی است. دخالت مردم در تصمیم گیری ها مربوط به زندگی و تغییر محیطشان بوده و بستگی به خودباوری آنها دارد.
توسعه اجتماعی فرآیند ادغام اجتماعی، انسجام اجتماعی و اعتماد اجتماعی را درون خود دارد که اینها به نوعی مولفه‌های سرمایه اجتماعی هستند، ادغام اجتماعی تضمین می کند افراد گروه‌ها و طبقات مختلف اجتماعی به قوانین جامعه تن داده، از امکانات استفاده نموده و توانمندی‌های خود را در اختیار جامعه قرار دهند. انسجام اجتماعی نیز از گسستگی جامعه جلوگیری نموده و ضامن برقراری نظم و سامان اجتماعی شده، اعتماد اجتماعی موجب مضاعف شدن نیرو می‌گردد.
کلمن، سرمایه اجتماعی را جنبه هایی از ساخت اجتماعی می داند که کُنشگران از آنها جهت حفظ سرمایه اقتصادی و کسب منافع خود استفاده می کنند، همان طور که سرمایه فیزیکی با تغییر در مواد، ابزارهایی درست می کند که در تولید به کار رفته، قابل مشاهده و ملموس است، سرمایه انسانی با تغییر دادن فکر افراد و ایجاد توانمندی آنها برای کسب مهارت ها پدید می آید و افراد را قادر می سازد تا به شیوه های جدید رفتار کنند و بنابراین کمتر ملموس بوده و در مهارت هایی که فرد کسب کرده تبلور می یابد. سرمایه اجتماعی کمتر از این ملموس بوده و در روابط میان افراد تجسم می یابد سرمایه اجتماعی زمانی به وجود می آید که روابط میان افراد به شیوه ای دگرگون شود که کُنش را تسهیل نماید (کلمن، 1988 ، 465). از نظر کلمن سازمانی پدید آورنده سرمایه اجتماعی است که دو ویژگی داشته باشد: همه آنها جنبه ای از ساخت اجتماعی بوده و کُنش های معین افراد را در درون ساختار تسهیل کنند. سرمایه های اجتماعی، مانند شکل های دیگر سرمایه، مولد است و دستیابی به هدف های معین را امکان‌پذیر می‌سازد (همان: 464).
به اعتقاد پاتنام سرمایه اجتماعی هنجارها و شبکه های مشارکتی هستند که باعث تسهیل تعاون می شوند. همکاری داوطلبانه در جامعه ای که سرمایه اجتماعی عظیمی به شکل هنجارهای عمل متقابل و شبکه های مشارکتی به ارث رسیده است، صورت می گیرد و حفظ اقتصاد و دموکراسی مؤثر و کارا هدف آن است. شبکه های مشارکت یکی از اشکال ضروری سرمایه اجتماعی می باشند که ارتباطات را تسهیل می کند و هر چه این شبکه ها در جامعه ای متراکم تر باشند احتمال همکاری شهروندان در جهت منافع متقابل بیشتر است.
در یک تحلیل سرمایه اجتماعی در سه سطح خرد، میانی و کلان مورد توجه است. در سطح خرد در قالب روابط افراد و شبکه های ارتباطی بین آنها، چگونگی شدت و کیفیت رابطه و احساس تعهد دوجانبه و تعلق و پیوستگی اجتماعی را در بر می گیرد.
در سطح میانی، سرمایه اجتماعی ترکیبی از ساختارهایی است که تسهیل کننده کُنش های معینی از کُنشگران در درون این ساختارها است و منبعی برای همکاری است. سازمان ها از طریق مشارکت، نقش حیاتی را در ایجاد سرمایه اجتماعی ایجاد می کنند که این مسئله، به نوبه خود در بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی و کارآمدی نهادها مؤثر بوده و همبستگی اجتماعی ایجاد نموده و موجب تعریف اهداف مشترک حکومت و اجتماعات محلی و لزوماً مشارکت و همکاری می گردند.
در سطح کلان سرمایه اجتماعی، شامل روابط ساختاری نهادهای کلان است و میزان مشارکت از اجزاء سرمایه اجتماعی تلقی می‌گردد، اعتماد به حکومت و نظام‌ها در این جا مفهوم پیدا می‌کند و فرصت لازم برای پیشرفت فراهم می‌شود در صورت وجود سرمایه اجتماعی، فرآیند مشارکت در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی گسترش پیدا می کند (غفاری، 1382). بدین لحاظ نیز ملاحظه می‌گردد که نقش مدیریت جهاد در هر سه سطح ذکر شده قابل توجه است.
بنابراین در یک نگاه می‌توان گفت تأثیرگذاری در توسعه منوط به اجتماعی شدن است و کسب شخصیت اجتماعی و شهروند شدن نیز مشروط به مشارکت و خارج شدن از حصار شخصی و خصوصی است، به نحوی که بین مشارکت و کسب شخصیت رابطه دوسویه نیرومندی وجود دارد و ماحصل آن افزایش سرمایه اجتماعی است. مشارکت عامل اساسی برای ارتقاء کیفیت زندگی است. مشارکت مردم و نقش آنها در توسعه به عنوان مکمل فعالیت های دولت حایزاهمیت است. به عبارت دیگر دولتی موفق عمل خواهد کرد که این مسئله را مدنظر داشته باشد و این مسایل در صورتی محقق خواهد شد که نظام مدیریتی از الگوی مناسب و مطلوبی نشأت گرفته باشد که نمونه آن را در مدیریتی جهادی می‌توان یافت.

روش تحقیق:
روش تحقیق در این پژوهش با هدف تبیین فرهنگ و مدیریت جهادی در تقویت و توسعه سرمایه اجتماعی و مشارکت مردمی، به صورت اسنادی و با استفاده از مطالعات کتابخانه ای می باشد. با استفاده از کتب، نشریات و اسناد و مدارک موجود، یافته ها تحلیل گردید. با عنایت به این که ماهیت پژوهش اسنادی می باشد روش گردآوری اطلاعات، کتابخانه ای می باشد، این پژوهش گذشته نگر است و تلاش نموده است. حتی المقدور از طریق مطالعه عمیق و با تفسیر و تحلیل رویدادها به روشن ساختن مسأله و درک بهتر رویدادها و عملکرد مدیریتی در حوزه مشخص پرداخته و نتیجه‌گیری نماید.

بحث و تحلیل:
آقایان بامبرگر و لن‌مشولم در کتاب استراتژی منابع انسانی در مقوله مدیریت استراتژیک منابع انسانی به صورت مفهومی از نگرش بخردانه یا عقلانی و نگرش فزاینده یا طبیعی صحبت می کنند و بر همین اساس در مورد نگرش بخردانه تئوری هایی را مطرح می‌کنند که از جمله آنها تئوری سرمایه انسانی، تئوری مبتنی بر هزینه معامله، تئوری منابع و تئوری نقش رفتار قابل ذکر است و همین طور در نگرش فزاینده تئوری نهادی و تئوری وابستگی به منابع را مدنظر دارند.
آنها در تئوری مبتنی بر منابع انسانی، انسان را به عنوان یک دارایی، دانش یا مهارت هایی که دارای ارزش اقتصادی هستند در نظر می گیرند، در تئوری مبتنی بر هزینه معامله، مقصودشان این است که افزایش تعهد و وفاداری نیروی انسانی بهترین شیوه برای انجام کار با ارزش می‌باشد. در تئوری نقش رفتار، تأکید بر تناسب سازی رفتار منابع انسانی با استراتژی سازمان از طریق هم افزایی است. در تئوری نهادی اثر عوامل نهادی را در کنار استراتژی می بیند و در تئوری وابستگی به منابع، می خواهد بگوید همه چیز وابسته به منابع انسانی است و تنها راه جهش، توسعه منابع انسانی است (بامبرگر، 1381).
بررسی و تحلیل آنچه که در نگرش و تئوری های فوق الذکر آمده است، چنین رهنمون می نماید که مدیریت جهادی فراتر از مجموع آنها بوده و کارآمدی و اثرگذاری آن نیز فوق العاده می باشد. به یک تعبیر موارد مطرح شده در دو قالب می‌گنجد که برای مدیریت جهادی در ارتباط با منابع انسانی می توان این دو نقش را قایل شد.
نقش نرم: افزایش روحیه ایثار، از خودگذشتگی، همکاری و تعاون، مشارکت
نقش سخت: ایجاد مزیت رقابتی، خلق مزیت ها، ایجاد ارزش افزوده، افزایش سرمایه اجتماعی
آقای آرمسترانگ در استراتژی مدیریت منابع انسانی در یک مدل مفهومی و در قیاس با تعهد بالا، عملکرد بالا و مشارکت بالا را در دو سر این طیف قرار می‌دهد و آقای بامبرگر این طیف را به صورت پدرانه، متعهدانه، ثانویه پیمانکارانه ترسیم می‌نماید در یک بررسی تطبیقی ملاحظه خواهد شد که مقوله مطرح شده در مدیریت جهادی حایز اهمیت و مورد توجه بوده است.
در واقع مدیریت جهادی به تأسی از آموزه های اسلامی ضمن دعوت به ایثار، ارزش دادن به از خودگذشتگی که نمونه ای از آنها در سوره های انسان و حشر درباره انصار و مهاجرین آمده است و یا تشویق به همکاری و تعاون برمبنای تقوی که در سوره مائده ذکر شده است و مقوله انفاق در سوره بقره و توصیه های دیگر اسلامی و نیز با بیان اهمیت نیکوکاری و دستگیری فقرا و درماندگان و سالمندان، در نیروهای جهادی مؤمن انگیزه لازم را ایجاد کرد.
مدیریت جهادی معتقد است که انگیزش براساس دیدگاه تکلیف‌گرایانه و وظیفه‌ای تعهد بالا و عملکرد بالا، مهمترین و با عظمت‌ترین و شریف‌ترین هدف‌ها و انگیزش‌ها می‌باشد و دلیل آن این است که در این تفکر از منفعت گرایی و استفاده جبری از محیط و اجتماع و خودخواهی و خودنمایی خبری نیست و طیف مدنظر بامبرگر به صورت کارآمد خود را نشان می‌دهد.
بر این اساس مشاهده می شد که مدیران جهادی نیز عامل به قوانین و مقررات نوشته و نانوشته ارزشی بوده اند و متعهدانه و مدبرانه امور را پیگیری می کردند به طوری که قاطبه آنان زودتر می‌آمدند و دیرتر می‌رفتند، بدون این که بعضاً الزامی به حضور داشته باشد، منظم‌ترین و سخت‌کوش‌ترین افراد بوده و با عمل و رفتار خود الگوی دیگران قرار می‌گرفتند. این مسئله باعث می‌شد که اعضا نیز همچون مدیر به حرکت در آیند این مسئله باعث می‌شد انرژی‌ها به صورت سینرژیک و هم‌افزا و با افزایش تصاعدی، حماسه بیافریند. بنابراین در این شیوه از مدیریت، ریاست‌طلبی و عافیت‌طلبی جایی نداشته و مدیر جهادی که مؤمن بوده است عامل و پیشتاز در خدمت به خلق و در انجام وظیفه بوده است.
بلوغ روحی، شایستگی، توانایی تشخیص نیاز، لیاقت اداره امور و استفاده و بهره برداری درست از امکانات در جهت توسعه سرمایه های اجتماعی از جمله عوامل موفقیت مدیریت جهادی تلقی می‌گردد این عوامل موجب رشد جوانب مختلف شد و جهاد خواست با بهره‌گیری از سرمایه‌ها و امکانات طبیعی و انسانی و سرمایه‌های فردی و اخلاقی، سرمایه اجتماعی را افزایش دهد و با رشد اجتماعی احساس مسئولیت افراد در اجتماع را به عنوان یک سرمایه و ثروت معنوی و یک امکان فوق‌العاده در جهت تحقق اهداف توسعه، فعال نماید.
مدیریت جهاد به این مهم توجه داشت که یکی از مهمترین سرمایه ها در جوامع روستایی، سرمایه اجتماعی است، خلق این سرمایه اداره این سرمایه و استفاده بهینه آن، مورد توجه جدی مدیریت جهادی بوده است. از آنجایی که به کرامت و شخصیت و انسانیت انسان ها اعتنا و توجه می شد این نوع مدیریت در رشد مادی و معنوی آنان و تولید سرمایه اجتماعی مؤثر واقع شد.
جلب اعتماد مردم نسبت به جهاد مقوله بسیار مهمی است که با صداقت در گفتار و کردار و ایثار در عمل، صراحت در انتقال احساسات در کنار دیگر فاکتورها موجب گرایش مردم به جهاد و مشارکت در امور گردید که این اعتماد تعمیم یافته نکته کلیدی در بحث سرمایه اجتماعی است. نکته حایز اهمیت در این خصوص علاوه بر اعتماد شخصی به نیروهای جهادی و در واقع بیش از آن، اعتماد تعمیم یافته به جهاد به عنوان یک نهاد می‌باشد و شاید مهمتر از آن می‌توان این مسئله را اعتماد به نظام تلقی کرد و این باور را ایجاد نمود که ساختارهای به وجود آمده، به نحوی در ارتباط و تعامل هم قرار گرفته اند که موفقیت شخص را دنبال می کنند و برای او به دنبال آینده ای امن و آسوده می‌گردند. بدین جهت بود که مشارکت‌ها نیز برانگیخته شد و رونق گرفت و سیاست کلی «مدیریت جهاد» ارتقاء میزان مشارکت مردم در برنامه های توسعه ای بوده است. کمبود امکانات و منابع گرچه به عنوان مهمترین موانع ساختاری در مشارکت است در مدیریت جهاد برای مشارکت مؤثر واقع نشد و این موانع بسیار کوچک جلوه نمود. با مشارکت و در بُعد توسعه سرمایه اجتماعی با مدیریت جهادی شاخص حضور در سازمان های داوطلبانه و به ویژه شوراهای روستایی و تشکل‌های مردم نهاد گسترش یافت.
به این نکته نیز می بایست توجه داشت که « مدیریت جهادی » با درک عمیق از شرایط محیطی و تحصیل آن به خلق فرصت پرداخته و برای تحقق اهداف سازمانی خویش که در غالب اهداف نظام تعریف می گردد، توانست با افزایش سطح اعتماد عمومی و توجه دادن آنها، حمایت مردمی و عزم ملی را برانگیزد، کما اینکه در غالب موارد این مسئله قابل اثبات می باشد.
جهاد با مدیریت هوشمندانه اش، تحقق برنامه های عملی و قابل اجرای خویش را با ساز و کارهای مشارکتی محقق نمود و این نکته کلیدی در موفقیت این سبک از مدیریت در بین مدیریت‌های مختلف می باشد.
واقعیت این است جامعه ای الزامات و شرایط توسعه پذیری را دارد که اعضای آن جامعه ظرفیت توسعه پذیری داشته باشند این ظرفیت عموماً نهفته و ناشناخته است و نیاز به ایجاد انگیزش و کار فرهنگی و بسترسازی دارد تا با امکان به صحنه کشاندن مردم، توان بالفعل نیروهای جامعه فعال شود «جهاد» در این زمینه به طور گسترده پیوندهای کلان اجتماعی را تحت تأثیر شرایط حاکم بر فرهنگ خود قرار داد و انسداد اجتماعی را به ادخال اجتماعی تبدیل نمود. حس مشارکت را برانگیخت، به مسئولیت پذیری توجه نمود و در مردم رغبت ایجاد نمود تا در عرصه های مختلف مشارکت داشته باشند. مشارکتی که از نگاه این پژوهش مطرح است و در مدیریت جهادی مطمع نظر بود بدین شکل می‌توان پیرامون آن بحث کرد،
مشارکت فرایندی است که طی آن صاحبان حق فعالانه در جریان تعیین اولویت‌ها، سیاستگزاری‌ها، تخصیص منابع و اجرای برنامه ها ایفای نقش می کنند و بر آنها تأثیر می گذارند (تیکار و دیگران، 2003).
بحث مشارکت به طور عمده در قالب دو نگاه قابل طرح است، مشارکت به عنوان ابزار، یعنی مشارکت سازوکاری در خدمت توسعه است و به عنوان وسیله و روش است. در مشارکت ابزاری، مردم وسیله‌ای برای اجرای اوامر هستند و از خود اراده و اختیاری ندارند. توده مردم نقش مؤثری در اتخاذ تصمیمات ندارند. خواسته ها، منافع و علائق مردم در تعارض با منافع و نظام سیاسی و اداری قرار می‌گیرد بنابراین، این نوع مشارکت نمی‌تواند پاسخگوی خواسته‌های راستین مردم باشد.
مشارکت به عنوان هدف، خود به عنوان جزعی از فرآیند توسعه قلمداد می‌شود. یعنی با دخالت دادن دیگران در فرآیند توسعه، جامعه تبدیل به جامعه فعال و مشارکتی می‌شود. افراد جامعه از انفعال خارج شده شعاع تعامل‌شان گسترش پیدا می‌کند و به جایی می‌رسد که خودشان متولی توسعه می‌شوند و توسعه را خلق و ایجاد کنند. در اینجا بحث مشارکت نسبت به نگاه ابزاری در نگاه اول از محتوای و وسعت خیلی گسترده تری برخوردار می باشد. این شیوه از مشارکت در مدیریت جهادی مطمع نظر بود.
قدرت موضوع اصلی مشارکت است، کُنش اجتماعی مشارکتی به طور گسترده مستلزم دارا بودن قدرت جمعی مشترک توسط افراد ذی نفع می باشد (اوکلی، 1370، 40).
آنچه که برای بیان این محتوای از آن استفاده می شود بحث رابطه مشارکت با قدرت است. اگر مشارکت به عنوان بخشی از توسعه نگاه بشود با قدرت رابطه تنگاتنگی پیدا می کند به عبارت بهتر مشارکت رابطه دوسویه با قدرت دارد و مشروعیت هر حکومت بر مشارکت استوار است، جایی مشارکت واقعی پدید می آید که دارندگان قدرت حاضر به سهیم کردن دیگران در قدرت باشند. البته نیاز به پیش شرط های زیادی از جمله داشتن اطلاعات، آگاهی و توان سازماندهی دارد.
مشارکت مدنظر مدیریت جهادی از منظر دیگری نیز قابل تحلیل است. با توجه به تجربه تاریخی که در مورد مشارکت وجود دارد در یک تقسیم‌بندی کلی جامعه شناسانی چون هال (Hall) و میجدلی Midjely در یک طبقه‌بندی‌ از چهار الگوی مشارکتی یاد می‌کنند؛ الگوی ضدمشارکتی، الگوی بسیج، الگوی مشارکتی فزاینده، الگوی مشارکت اصیل و یا واقعی.
با توجه به سنخیت شیوه مشارکتی مورد عمل جهاد، الگوی مشارکت واقعی بدین شرح قابل تبیین است: در این الگو اولاً مشارکت نه تنها به عنوان ابزار بلکه به عنوان هدف مورد توجه می باشد و از طرفی در این الگو، مشارکت معطوف به توزیع قدرت و سهیم شدن در قدرت است در درون چنین قدرتی فرآیند توانمندسازی مطرح است و زمینه را برای جامعه‌ای با نظم اجتماعی پویا و توسعه اجتماعی و سیاسی پویا و افزایش سرمایه اجتماعی فراهم می‌کند.
جهاد در تحقق اهداف توسعه‌ای در ابعاد گسترده مشارکت واقعی با مفهوم گسترده آن را به عنوان اساسی ترین اصل قرارداد و بر اهمیت آن صحه گذاشت.
در یک نگاه کلی باید گفت، توانایی‌های فکری، فرهنگی و رشد عقل‌گرایی در جامعه و به‌کارگیری آن در مسایل، مبین رشد جوامع بوده و برای هدایت و راهبری امور جامعه، مشارکت ضروری است. داشتن اطلاعات و آگاهی کافی از واقعیاتی جامعه سبب می شود که مردم در مشارکت به صورت منطقی و آگاهانه با حکومت روبرو شوند. مشارکت بدون داشتن اطلاعات و براساس گزارش‌های نادرست موجب رشد بی اعتمادی می شود البته وجود اطلاعات کافی و درست تنها شرط مشارکت نیست، بلکه افراد جامعه باید از آموزش های مناسب جهت جذب اطلاعات و استفاده از آن برخوردار شوند و دارای مهارت های لازم برای مواجهه با مسایل عمومی باشند که مدیریت جهادی به این مسایل و پیش‌نیازها توجه داشت.
به اعتقاد آقای غفاری، مشارکتی اصیل است که خصلت فرآیندی داشته باشد یعنی در تصمیم سازی، تصمیم گیری، اجرا، نظارت و نهایت امر مشارکت در منافع است. بنابراین چنانچه کنش‌گران در همه مراحل شرکت کنند آن مشارکت واقعی و اصیل است (غفاری، 1383، ص 42).

نتیجه‌گیری :
دولت باید این استعداد و قابلیت را داشته باشد که دیگران را در امور سهیم نماید. جهادسازندگی این کار را کرد و با مشارکت در حد امکان موجبات نوسازی و پیشرفت جامعه به ویژه جامعه روستایی را فراهم ساخت. مشارکت باعث شده است انرژی بیشتری در جامعه آزاد شده و از این انرژی آزاد شده استفاده بهتر و بهره برداری بیشتری صورت گرفته و سرمایه اجتماعی فزونی یابد. این مسئله خود ناشی از تفکر مدیریت اسلامی بود که متمایز از مدیریت غربی است، در مدیریت جهادی که بر گرفته از مدیریت اسلامی است به علم فرهنگ و انسان و ارزش‌های انسانی توجه شده است. بدین ترتیب مدیریت جهادی یک نوع مدیریت ارزشی و با اصالت فرهنگی است که با مدیریت علمی هماهنگ است مدیریت ارزشی توصیه می کند و می گوید شما با انسان سر و کار دارید و این انسان ارزش‌هایی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. همه مقتضیات تکنیکی و علمی مدیریت، در ارزش‌ها است.
جهاد زمانی شکل گرفت که انقلاب اسلامی به وقوع پیوست و مدیریت اسلامی حاکم شده است بنابراین می‌توان از مدیریت جهادی به عنوان مدیریت اسلامی یاد کرد که دارای فرهنگ و تمدن اصیل، حیات و بالندگی است، این فرهنگ و تمدن، از اصول ارزشی تشکیل می‌شود که ثابت بوده و ریشه در نیازهای جاوید انسان ها دارند که مبتنی بر فطرت هستند. مدیریت جهادی مطابق با اقتضائات فرهنگ انقلاب اسلامی و تمدن کهن ایرانی، اسلامی در دستگاه جهاد شکل گرفت و به مردم توجه داشت.
با عنایت به این که اساس حکومت و یکی از اصول اساسی آن عدالت می باشد توسعه اجتماعی ارتباط تنگاتنگی با آن دارد و ارتقای کرامت انسانی و کاهش نابرابری ها و شکاف طبقاتی مدنظر بوده است. بنابراین شایسته است حاکمیت رویکردی دوباره به مدیریت جهادی داشته باشد تا از طریق مشارکت که یک حق شخصی است ابزاری برای تحقق عدالت، افزایش سرمایه اجتماعی و بهبود کیفیت زندگی فراهم گردد. مدیریت جهادی قادر به تقویت مشارکت به افزایش سرمایه اجتماعی و در کلان قضیه توسعه اجتماعی بوده است.
امروزه مشارکت مردم در بیشتر کشورهای در حال توسعه امری کاملاً پذیرفته شده و حتی ضروری تلقی می شود، چرا که نظام های سیاسی حاکم جهت ادامه روند رشد و توسعه خود نیازمند همراهی مردم هستند. براساس تعاریف متعددی که از مفهوم مشارکت ارایه شده است، مشارکت هر عمل داوطلبانه، موفق یا ناموفق، سازمان یافته یا بدون سازمان، ادواری یا پیوسته برای تأثیرگذاران بر انتخاب سیاست های عمومی است.
میزان موفقیت مشارکت در گرو مهیا بودن شرایط اقتصادی قانونی، فرهنگی و روانشناختی است.
مشارکت زمانی ارزشمند است که برمبنای آن مردم احساس کنند در ارتباط با مسایل مختلف و در شکل گیری و یا تحول فضای توسعه ای کشورشان از نقش مؤثری برخوردار هستند. رهیافت اصلی این پژوهش و توصیه آن بازنگری در فرهنگ و مدیریت اداری برمبنای مدیریت جهادی است و دلیل این پیشنهاد علاوه بر مباحث نظری فوق به پاراگراف ذیل در بیان اجمالی عملکرد جهاد است.
به هر حال مدیریت جهادی با استفاده از مشارکت به عنوان هدف و ابزار و در جهت توسعه اجتماعی و افزایش سرمایه اجتماعی و ارتقاء اعتماد اجتماعی، توانست 126 هزار کیلومتر راه شوسه و آسفالته احداث و ایجاد نماید. به 37 هزار روستا آبرسانی و 37 هزار روستا برق‌رسانی نماید و در حد امکان زیرساخت‌های توسعه را فراهم نماید. در بُعد تولید محصولات اساسی نیز توانست کشور را ابتدا از واردات محصولات پروتئینی بی‌نیاز سازد، سپس با پذیرش مدیریت کلی بخش، در اصلی‌ترین و استراتژی‌ترین محصول، کشور را خودکفا نماید. در سال 1379 که حسب قانون این مدیریت به جهاد سپرد شد و وزارت جهادکشاورزی شکل گرفت کل تولید کمتر از 2/65 میلیون تن بود که با لطف خدا و به برکت تفکر جهادی در سال 1385 تولید بیش از 100 میلیون تن رسید. به عبارت دیگر در همین مدت محدود به 35 میلیون تن افزایش تولید دست یافت و به طور متوسط سالانه 5/7 درصد رشد تولید داشته است که هر کدام از اینها جای تامل و تجزیه و تحلیل دارد و از حوصله این مقاله خارج است. اینها میسر نبود مگر با تقویت توسعه سرمایه اجتماعی و مشارکت مردمی، که به واقع مدیریت جهادی به آن همت گمارد.

منابع و مأخذ:
1- اوکلی پیتر، مارسون دیوید، رهیافت های مشارکت در توسعه روستایی، ترجمه منصور محمودنژاد، مرکز تحقیقات و بررسی مسایل روستایی جهادسازندگی، 1370.
2- بامبرگر، پیتر و مشولم لن؛ استراتژی منابع انسانی، تدوین، اجراء و آثار ف ترجمه دکتر علی یارساییان و سیدمحمد اعرابی، شرکت مپنا، 1381.
3- پورموسوی، سیدفتح الله؛ جامعه مدنی و سرمایه اجتماعی، فصلنامه راهبرد، شماره 26، مرکز تحقیقات استراتژیک، تهران، 1381.
4- غفاری، غلامرضا، توسعه اجتماعی، تهران، 1382.
5- غفاری، غلامرضا. زنان و توسعه اجتماعی. فصلنامه ریحان، شماره 1، 1381.
6- غفاری، غلامرضا. دولت و مشارکت اجتماعی روستاییان. فصلنامه اقتصاد. توسعه، 1380.
7- فوکویاما، فرانیس، پایان نظم سرمایه اجتماعی و حفظ آن، ترجمه غلامعباس توسلی، تهران، جامعه ایرانیان، 1379.
8- کلانتری، خلیل؛ مفهوم و معیارهای توسعه اجتماعی، اطلاعات سیاسی – اقتصادی، 1377.
9- نقی پورفر، ولی الله؛ مجموعه مباحثی از مدیریت در اسلام، مرکز مطالعات و تحقیقات مدیریت اسلامی، تهران، 1382.
- Coleman, James Social Capital in the Creation of Human Capital 1989.
- Tikare, Sima et. Al. "Participation" ehapter 7 in PRSPS Project. The world Bank. N.d.
- Offe, Claus and Fuchs, Susanne (2002). "A decline of Social Capital? The German Case", Published in Putnam, Robert D,. (2002). Democracy in Flux: The Evolution of Social Capital in Contemporary Society, New York: Oxford University Press.

نويسندگان : مجتبي پالوج و دكتر ولي‌الله نقي‌پورفر

نهادینه کردن فرهنگ جهادی به بهانه هفته جهادکشاورزی

به بهانه هفته جهادکشاورزی (نهادینه کردن فرهنگ جهادی)

دین مقدس اسلام همواره بر رفع فقر ومبارزه با آن در کنار جلوگیری از انباشت ثروت تأکید فراوان داشته است. محرومیت زدایی و توجه ویژه به محرومان و مستضعفان جامعه در سیرهی نبوی به کرات مشاهده شده است. به طوری که نبی مکرم اسلام به عنوان اصلی ترین حامی ویاریگر محرومان عصر خویش شناخته می شده است......

دین مقدس اسلام همواره بر رفع فقر ومبارزه با آن در کنار جلوگیری از انباشت ثروت تأکید فراوان داشته است. محرومیت زدایی و توجه ویژه به محرومان و مستضعفان جامعه در سیرهی نبوی به کرات مشاهده شده است. به طوری که نبی مکرم اسلام به عنوان اصلی ترین حامی ویاریگر محرومان عصر خویش شناخته می شده است. هنگامی که رسول اکرم می توانست با اعتبار خانوادگی خویش از مزایای مادی طبقه ی ثروتمندان آن روز قریش استفاده نماید به واضعان پیمان حلف الفصول پیوست تا از همان جوانی مسیر زندگی پربار خویش را مشخص نماید. توجه به محرومان و مستضعفان از اصول و مبانی فرهنگی انقلاب اسلامی نیز می باشد که مکرراَ مورد تأکید حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بوده است. مقام معظم رهبری حضرت آیت ا… خامنه ای نیز نسبت به حمایت از اقشار محروم جامعه و حرکت به سوی رفع محرومیت و توسعه و گسترش عدالت در تمامی عرصه های اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی تأکید داشته اند.باید توجه کرد که فقر و محرومیت، همچنان که ناشی از توسعه نایافتگی، عقب ماندگی و ناهنجاری های اجتماعی است، خود نیز از جمله مهمترین عوامل پیدایی آن ها به شمار می آید. با بررسی پدیده فقر در نسبت با پدیده توسعه نایافتگی میتوان به اهمیت آن پی برد. نگاه به این دو پدیده با یکدیگر و توجه به نقش مؤثر فرهنگ جهادی در روند توسعه و پیشرفت کشور و اهمیت دغدغه ی عدالت اجتماعی به عنوان یکی از شاخص ترین ویژگی های جامعه شناختی جهاد گران، به خوبی ضرورت تقویت فرهنگ جهادی معطوف به فقر زدایی و محرومیت زدایی را توجیه می کند. جهاد گران فعال درحوزه¬های گوناگون در سال های اولیه انقلاب علاوه برمشارکت مستقیم در زدودن گرد محرومیت از چهره ی جامعه، توانسته بود روحیه ایثار و از خود گذشتی را در بین آحاد ملیت ایران تقویت و گسترش دهد. طی سالهای بسیاری از مدیران کشور برگرفته از دل همان فرهنگ جهادی بوده و فعالیت های قابل توجهی در این زمینه داشته اند. جهادگران نه تنها توانمندسازی و ارتقای سطح فرهنگی و اقتصادی مناطق محروم کشور را دنبال می کردند، بلکه منجر به تقویت و تکریم روحیه‌ی عدالت خواهی جامعه شده بودند. باید توجه کرد مجموعه سازمان های فعال در حوزه‌ی رفاه و تأمین اجتماعی حتی در صورت به کار گرفتن بالاترین ظرفیت های مالی، اجرایی و تخصصی خود، هرگز از فعالیت های مشارکت جویانه‌ی بدنه‌ی جامعه به ویژه جهادگران بی نیاز نخواهند بود. از سوی دیگر مشارکت و فعالیت نظام مند مردمی در قالب تشکل های خودجوش و سازمان های غیر دولتی، همواره از جمله شاخص های تأثیرگذار در روند توسعه و همچنین رشد و ارتقاء جوامع محسوب می‌شود. از این رو همگرایی این دسته از تشکل های جهادی و ارائه‌ی نگرشی نظام مند و مجموعه ای از آموزش‌های پایه به آن ها و همچنین فراهم کردن زمینه‌ی ارتباط و انتقال تجارب و تعامل آن ها با یکدیگر و با مسؤلان و سازمان های دولتی، یکی از ضروری ترین نیازهای جامعه‌ی امروز ماست که به عنوان هدف اساسی دست اندر کاران و متولیان امر بایستی در نظر گرفته شود.
واژه های کلیدی: جهاد، فرهنگ، توسعه، تشکل های مردم نهاد، NGO

نهادینه کردن فرهنگ جهادی به منظور توسعه و حفظ روحیه جهادی در راستای تشکل های غیر دولتی (NGO)


1- مقدمه:
واژه جهاد از ریشه جهد به معنی کوشش و مبارزه و فعالیت است. این کوشش و مبارزه می‌تواند در عرصه‌های گوناگونی صورت گیرد از جمله کوشش در مبارزه با امیال درونی (جهاد اکبر) یا کوشش و مبارزه در راه دفاع از دین اسلام یا گسترش قلمرو اسلام (جهاد اصغر).
بسیاری از سوء تفاهمات غربیان در باب دین حنیف اسلام ناشی از تمایز قایل نشدن میان جنگ و جهاد در اسلام است. بر اساس روش اسلام جهاد یکی از راههای مبارزه، پیروزی و خود سازی می باشد. پیامبراسلامی (ص) بر اساس حوادث تاریخی در غزوه های مختلف رهبری جهاد اسلامی را بر ضد کفار بر عهده داشت. ایشان توانست بر اساس مبانی انسان ساز جهاد در عزه های بدر، احد واحزاب فتح و پیروزی را برای مکتب و آیین خود بدست آورد. باید به این نکته توجه داشت که جهاد در اسلام با جنگ مادی گرایانه در تاریخ بشر متفاوت است. جهاد در اسلام امری است که از خود سازی و آمادگی تک تک اعضای جامعه شروع می شود و به سطح جامعه می رسد. جهاد امری دو گانه است که عظیم ترین قسمت آن در درون انسان است و آنگاه به برون سرایت می کند. مبنا و هدف جهاد دراسلام، پاکی، هدایت، ایثار واصلاح امور انسانها می باشد. درصورتی که جنگهای مختلف تاریخ بشر، بیشتر بر مبنای سلطه طلبی واهداف توسعه طلبانه صورت گرفته اند و جز کشتار و خونریزی عواقبی نداشته اند. دیدگاه اصولی اسلام درباره روابط انسانها در زندگی اجتماعی، برپایه صلح و همکاری نیکوکارانه و پرهیزکارانه در محدوده جامعه اسلامی و درمقیاس وسیع تر در سطح جامعه بشری استوار است.
امام علی (ع) درطول حیات خویش یکی از جهادگران مطرح جهان اسلام می باشد به طوریکه همه مورخان وی را از علل پیروزی در جنگ های دوران پیامبر می دانند. به طور مثال شجاعت و جنگاوری ایشان درجنگ احد مانع از شکست پیامبر توسط کفار شد. امام با وجود داشتن روحیه مبارزه و شجاعت، همیشه اولویت را به صلح می داد. وی در سراسر دوران زندگی خویش در پیاده کردن و اجرای صلح در تمام اعمال وسخنانش تاکید کرد و تعهد اصولی وسرسختانه او به ضرورت حفظ صلح برای او سنگین تمام شد. ایشان در جایی پس از قضیه سقیفه و شورا می فرماید: شما آگاهید که من به خلافت از دیگران بر حق ترم اما به خدا سوگند تا وقتی که امور مسلمانان به میان باشد و جز بر من بر دیگری ستم نرود خلافت را وامی گذارم و به پاداش و فضیلت این گذشت چشم می دوزم و از زر و زیوری که شما را به میدان رقابت کشانده رو می گردانم.
ایشان به خاطر حفظ صلح و وحدت جامعه اسلامی به سکوتی 25 ساله تن می دهد. در باب این مسئله چنین می فرماید: بدان که هیچ فردی بر همبستگی و یکدلی امت محمد (ص) از من مشتاق تر نیست و به پاس این اشتیاق پاداش خوب و فرجام نیکو را آرزومندم.
در برخورد و اعمال سیاسی امام، هدف ارشاد و اصلاح است نه انتقام و سرکوب وهمواره صلح از اولویت برخوردار است. بر همین مبنی است که روح صلح و دوستی و اصرار جدی بر پرهیز از خشونت در بسیاری از گفتارهای نهج البلاغه موجب می زند. ایشان جز در برابر ستیزه ای که از انحراف ناشی می شد پیکار نمی کرد. گرایش عمومی وی خود داری از هر عمل تحرک آفرینی در جامعه بود و از تمام شیوه های سیاسی مناسب برای جلوگیری از جنگ استفاده میک رد ایشان همیشه از صلح استقبال می کرد. اما اگر جنگ تنها عمل کار ساز و اصلاح گر بود وی منشوری خاص دراین باب داشت و جنگ را نیز فرصتی برای پیاده کردن ارزش های انسانی واخلاقی و پاکسازی جامعه می دانست. ایشان در نهج البلاغه به مبانی فکری واخلاقی در جنگ متعهد بودند که پاره ای از این مبانی عبارتند از: رعایت حقوق انسانی درجنگ صلح طلبی و اصول گرایی در جنگ، ضرورت بصیرت وآگاهی در جنگ، توجه به مسائل معنوی، شهادت طلبی، صبر وبردباری، نیایش، اعتقاد به امدادهای غیبی، توجه به نقش ایمان به خدا وتاثیرات آن درجنگ و هدفمندی و رهایی بخشی در جنگ. امام علی (ع) اصولی را در باب مسائل مدیریتی وتاکتیکی جنگ نیز مطرح می کند وهمیشه مسلمانان و پیروان خود را به شناسایی دشمن و آمادگی در مقابل ایشان فرا می خواهند. ایشان در خطبه 241 با سخنانی یاران خود را به جهاد فرا می خواند و می فرماید: خدا شکر گزاری را بر عهده شما نهاده وامر حکومت را در دست شما گذارده و فرصت مناسب را دراختیارتان قرار داده است تا برای جایزه بهشت با هم ستیز کنید. پس کمربندها را محکم ببندید و دامن همت بر کمر زنید که به دست آوردن ارزش های والا با خوش گذرانی میسر نیست!
2- بررسی ادبیات و سوابق مطالعه:
1-2) توسعه فرهنگی و فرهنگ جهادی
امروز جایگاه و اهمیت توسعه به گونه اى است که یکى از شاخصهاى تفکیک و تشخیص کشورهاى پیشرفته از عقب مانده به شمار مى آید. یکى از ابعاد توسعه در کشورها توسعه فرهنگى است، و با توجه به تأثیرگذارى فرهنگ هر جامعه در اقتصاد و سیاست آن، نقش توسعه فرهنگى و اهمیت آن در هر جامعه به خوبى به دست مى آید. ذکر این نکته لازم است که منظور از فرهنگ مجموعه اعتقادات، باورها و سنت ها در یک جامعه است؛ و منظور از توسعه گسترش و افزایش نیست، بلکه گاه اصلاح و یا تغییر براى رشد و تعالى جامعه منطبق با اهداف و سیاستهاى توسعه در همین راستا انجام مى پذیرد. از دیدگاه امام، فرهنگ، هویت و موجودیت یک جامعه را شکل مى دهد و در تحولات اجتماعى نقش اساسى و زیربنایى دارد و اصلاح آن نخستین گام، در اصلاحات ابعاد دیگر جامعه باید دیده شود. «فرهنگ مبدأ همه خوشبختى ها و بدبختى هاى ملت است.» «راه اصلاح یک مملکتى (اصلاح) فرهنگ آن مملکت است، اصلاح باید از فرهنگ شروع شود.»
بر اساس دیدگاه امام هدف از توسعه فرهنگى: زدودن وابستگى، دستیابى به استقلال، خوشبختى، شرافت و انسانیت و اصلاح جامعه و ساختارهاى آن در دیگر ابعاد است. به دلیل ارتباط توسعه اقتصادى و سیاسى با توسعه فرهنگى و وابسته بودن هر یک به دیگرى، امام براى توسعه فرهنگى نسبت به آن دو اولویت قائل است، و هر توسعه واقعى را متأثر از توسعه فرهنگى مى بیند. امام ریشه سلطه غرب را در سلطه فرهنگى او دیده است امام در پیامى که به مناسبت بازگشایى مدارس و دانشگاه ها در سال ۱۳۵۸ صادر شد، چنین مى گویند: «بزرگترین وابستگى ملّتهاى مستضعف به ابر قدرت ها و مستکبرین، وابستگى فکرى و درونى است که وابستگى هاى دیگر هم از آن سرچشمه مى گیرد. تا استقلال فکرى براى ملتى حاصل نشود، استقلال در ابعاد دیگر حاصل نخواهد شد. . . . براى به دست آوردن استقلال فکرى و بیرون رفتن از زندان وابستگى خود، مفاخر و مآثرملى و فرهنگى خود را دریابید. بزرگترین فاجعه براى ملت ما این وابستگى فکرى است که گمان مى کنند همه چیز از غرب[ است] و ما در همه ابعاد فقیر هستیم و باید از خارج وارد کنیم. » بر اساس نظریه هاى توسعه، هدف از توسعه و سیاستهاى تدوین شده در توسعه متفاوت است. امام هدف توسعه را در تولید امکانات فرهنگى، توسعه علم، رفاه و بهبود کیفیت زندگى محدود نمى کند، بلکه این همه را زمینه و ابزار هدف واقعى توسعه یعنى الهى شدن انسان، شکوفایى ابعاد معنوى و روحانى در انسان و تهذیب نفس او مى داند. از اینرو مى توان از دیدگاه امام انسان را محور توسعه دانست و هدف نهایى توسعه را در ارتقاى معنوى و تهذیب انسان خلاصه کرد.
2-2)جهادگران و فرهنگ جهادی :
جهادگران، فرزندان اسلام و انقلاب و وارثان خط ایثار و شهادت، هم پویاى «راه کمال»اند، هم اسوه و الگوى دیگران. فرهنگ جهادی، مهم ترین ویژگی جهادگران است که می توان به شرح ذیل به آن اشاره نمود:
1-2-2) خود شناسی
شناسنامه وجودى انسان چیست و شجره نامه ایمان و جهاد و تعهدش کدام است و ریشه در کدام سرزمین دارد؟ برگ و بار زندگى چیست و بوستان عمر براى خود و دیگران چه ثمرى مى دهد؟ انسان را برترین آفریده خدا، مسجود فرشتگان، وارثان خط انبیا و اولیا مى دانند، با بارى عظیم از مسؤولیت که بر دوشش است و«امانت» انتخاب و اراده که به او سپرده اند و راه خیر و شر و فلاح و فاجعه و رشد و غَىّ، که به او نموده اند و فرجام «بهشت» و «جهنم» که در چشم انداز او قرار داده اند. به آخرین و کامل ترین دین باور دارد و به آخرین رسول و اوصیاى او عقیده منداست و چشم به راه «صبح ظهور» و زمینه سازان «عصر حضور». این همه شهید، پیش مرگ تحقق آن وعده هاى الهى است، تا حاکمیت قسط و عدل را شاهد باشد. با این سابقه، با آن رگ و ریشه و اعتبار و اصالت، با میثاقى که با معبود خویش بسته است، با عشقى که عمرى است به «ثقلین» دارد و سنگ «قرآن و عترت» را به سینه مى زند، با ادعایى که در سطح جهان و تاریخ معاصر، براى گشودن راهى نو پیش پاى بشر دارد، با «ایمان» که ارمغان انقلاب اسلامى به جهان امروز و نسل تشنه معنویت در دنیاى کنونى است، با پشتوانه اى از «عاشورا» از گذشته و «انتظار» نسبت به آینده، مى بینید که در شرایطى حساس قرار داشته. و به راستى که تکلیفی سنگین بر دوش اوست. جهادگران به عنوان یک نیروى برخاسته از انقلاب، نهادى جوشیده از متن نهضت، ارگانى نگهبانِ ارزش هاى آسمانى، همراه و هم پیمان با شهیدان و بیعت کرده با «ولایت» و چشم به راهِ فرارسیدن «دولت کریمه مهدوى»، عنوانِ «امت محمد(صلى الله علیه وآله وسلم)» را نیز دارند و خود را «شیعه على(علیه السلام)» و «پیرو حسین(علیه السلام)» و فرزند امام و انقلاب مى دانند.
2-2-2) تعبّد
رابطه جهاد گران و پروردگار، رابطه «عبودیت» و «ربوبیّت» است و این را پذیرفته اند که او «ربّ» است و آنها «عبد»، در نتیجه باید در برابر فرمان خداوند، «تعبّد» داشته باشند. او صاحب امر و فرمان است، و آنها مملوک و بنده اى گوش به فرمان. تعبّد، حالتى است که عبد را با مولا پیوند مى دهد. تعبّد، واژه اى است از ریشه «عبد»، یعنى احساس بندگى داشتن، بنده بودن، اطاعت بى چون و چرا داشتن، پیروى دربست و مطلق و همه جایى و در همه موارد و در همه حالات از آنچه فرمان خداوند متعال است; یعنى اطاعت از دین. بندگى خالص در این است که انسان در برابر آفریدگار حکیم و خداى عقل آفرین و شارع مقدس، از خود سلب اراده و سلب نظر بکند; یعنى آنچه را که خدا خواسته و طلبیده، بخواهد وانجام دهد، در مقابل پسند و نظر الهى، پسند و نظرى نداشته باشد; چه در مورد احکام وتشریعات، چه در مورد امور وضعى و شخصى و اراده هاى خالق درباره مخلوق. داشتن چنین حالتى نسبت به پیامبر و امام و ولىّ خدا نیز تداوم همان حالت در برابر خداست; چرا که اطاعت از پیامبر و امام، فرمان همان خداوند است و اطاعت از ولى امر، فرمانِ همان امام معصوم. آیه اى از قرآن، به زیباترین بیانى این نکته را در خود دارد:
(فَلا وَ رَبِّکَ لا یُؤْمِنُونَ حَتّى یُحَکِّمُوکَ فیما شَجَرَ بَیْنَهُمْ، ثُمَّ لا یَجِدُوا فى اَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمّا قَضَیْتَ وَ یُسَلِّمُوا تَسلیماً)[2]
«به پروردگارت سوگند، اینان هرگز مؤمن نخواهند بود، مگر آن که در اختلافات خودشان تو را داور قرار دهند، سپس از داورى تو هیچ احساس ناراحتى در دل نداشته و کاملاً تسلیم باشند.»
«تعبّد»، هم قدرت را مهار مى کند، هم هوس ها را تحت کنترل قرار مى دهد، هم از انحراف جلوگیرى مى کند. کسى که «متعبّد» به امر و نهى خدا نباشد و گردن را در برابر «حکم خدا» تسلیم نکند و دل را به او نسپارد و دیده را به سیماى دین ندوزد و گوش را به فرمان وحى نسپارد، سرانجام به بى راهه مى رود و از مرز دین بیرون مى افتد. معصیت، اولین و کمترین نتیجه شوم عدم تعبد و پاى بند نبودن به رهنمودهاى وحى ومکتب است و تعبد، عامل کنترل درونى.
3-2-2) خدمت گزارى
روحیه نوع دوستى و خدمت گزارى، از جلوه هاى زلال و ارزشمند روح بزرگ و انسان خود ساخته است. پاداش الهى نیز، خادمان مردم را در محاصره رحمت خویش قرار مى دهد و نگاه لطف حق، بیش از همه به کسانى است که براى جامعه سودمندتر باشند و گره گشاى معضلات مردم و راهنما و یاور درماندگان و نیازمندان. «نیاز»، لازمه طبیعى زندگى انسان هاست. احتیاج متقابل افراد به یکدیگر، در بافتِ زندگى اجتماعى نهفته است و «خدمت»، یعنى تلاش براى رساندن خیر به دیگران. چه در خانه، چه بیرون، چه در سفر یا حضر، چه توانگر چه مستمند، چه توانا چه ضعیف، هر کس در هر شرایط به تناسب شعاع وجودى خویش مى تواند «اهل خدمت» باشد تا هم به پاداش الهى برسد، هم به محبوبیتِ مردمى، هم به آرامش وجدان و هم به لذت روحى. جهادگران، خادمان مردم اند. در حدیث شریف نبوى آمده است: «سیّدُ القومِ خادِمُهم.»‌[4] «خادم هر جمعیت، سرور آنان است.»
در عمل نیز، مگر جز این است که آنان که کمر خدمت به مردم مى بندند و در غم و شادى و راحت و رنج مردم در کنارشان هستند و از هر چه در توان دارند مضایقه نمى کنند، محبوب دل ها مى شوند. در حال حیات، مورد محبت مردم اند و پس از مرگ، نام نیکشان بر زبان ها جارى است. خادمان مردم، گروه ویژه برگزیدگان خدایند. در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) آمده است:
«خداوند، گروهى از بندگانش را براى رفع نیاز و کمک به مستمندان شیعیان و پیروان ما برگزیده است، تا در مقابل این خدمت، بهشت را به عنوان ثواب به آنان عطا کند. اگر بتوانى از آنان باشى، باش! ... فَاِنْ استَطَعْتَ اَنْ تَکُونَ مِنْهُمْ فَکُنْ.» [5]. امام صادق(علیه السلام) در حدیث دیگرى، یارى رسانى به مسلمان را بافضیلت تر از هفت دور طواف بر گرد کعبه مى داند. [6] این است که خدمت گزارى یک گام در مسیر کمال به شمار مى آید، گامى که براى برخى بسیار سنگین است، ولى برخى شیفته خدمت اند و لذت روحى شان در این گونه خدمت گزارى ویارى رسانى و قضاى حاجتِ مؤمنان است وآن را به عنوان بهترین عمل و یادگار انجام مى دهند. خدمت به مردم، بذرى است که میوه اش محبت در دل ها و محبوبیت نزد خدا و کامیابى در آخرت است. این کلام ناب علوى آویزه گوشمان باشد که فرمود: «خیرُالنّاسِ مَنْ نَفَعَ النّاسَ.» [7] «بهترین مردم کسى است که به مردم سود برساند.»
4-2-2- حفظ اسرار
قدرت و تحمل بر «رازدارى»، نشانه ظرفیت هر انسان است. ماهیت راز، در پوشیده و پنهان ماندن آن است، وگرنه «راز» نمى شد. اگر چیزى جزء اسرار بود، هر نوع سِرّى که باشد، اگر فاش شود دیگر «سرّ» نیست. زندانى اگر از زندان گریخت، بازگرداندن آن به بازداشتگاه بسیار دشوار است. تیرى هم که از کمان یا سلاح رها شد، دیگر به کمان و اسلحه بر نمى گردد. وضعیت اسرار نیز این گونه است. راز، همان زندانى است; همان تیر و گلوله است، و دهان و سینه انسان هاى آشنا به اسرار، همچون زندان و چله کمان وخشاب اسلحه. تا وقتى رازى از دهان برنیامده است، محفوظ و پنهان است. همین که رها شد، دیگر از اختیار بیرون است. چه زیباست سخن امیرمؤمنان(علیه السلام) که فرمود:
«سِرُّکَ اَسیرُکَ، فَاِنْ اَفْشَیْتَ صِرْتَ اَسیرَهُ.»[8]«راز تو اسیر توست، اگر آن را افشا کردى، تو اسیر آن شده اى.»
افشاى اسرار، نشانه ضعف نفس است، برعکس «کتمان راز» دلیل قوت روح و کرامت نفس وظرفیت شایسته و بایسته انسان است. راز خود، راز مردم، راز انقلاب و اسرار حکومتى باید در قلمرو نیروى درونىِ «راز آشنایان» محفوظ بماند. این، هم یک تکلیف شرعى است، هم رسالت انقلابى و هم وظیفه اخلاقى. در روایات ما، عناوینى هم چون «کتمان»، «حفظ سر» و نهى از «اذاعه» و تأکید بر «حفظ لسان» بسیار دیده مى شود. حتى در برخى احادیث، عیب پوشى و کتمان راز، صفتى شایسته شمرده شده که در این باره باید از خدا الهام گرفت که پرده پوشى او و حفظ اسرار بندگان، فوق تصور ماست. حضرت رضا(علیه السلام) در حدیثى فرموده است: «مؤمن هرگز مؤمن راستین نخواهد بود مگر آن که سه خصلت داشته باشد: سنتى از پروردگارش، سنتى از پیامبر و سنتى از ولى خدا.» آن گاه سنتِ الهى را "رازدارى" مى شمارد: «وَ اَمّا السُنَّةُ مِنْ رَبِّهِ کتمانُ سِرِّهِ.»[10]
اگر غیبت حرام است; چون خمیرمایه اصلى اش همان افشاى اسرار و برملا ساختن عیوب دیگران و پرده درى نسبت به حریم آبرویى آنان است. حضرت صادق(علیه السلام) فرمود: «سِرُّکَ مِنْ دَمِکَ، فَلا یَجْرِیَنَّ مِنْ غَیْرِ اَوْداجِک.»[11] «راز تو جزیى از خون توست، پس نباید این خون، جز در رگ هاى خودت جریان یابد.»
5-2-2- خداترسى
آن کس که بیمناک است، مراقب است و آن که هراسى ندارد، دست به هر کارى مى زند. «بیم»، بازدارنده از اقدام هاى بد عاقبت است و انسان بى پروا، مثل ماشین بى ترمز است وآن که از نعمت «خوف» و«خشیت» برخوردار است، از وسوسه هاى ابلیسى مصون تر است; چرا که شیطان، بى پروایان را راحت تر به تور مى اندازد ونفس اغواگر وفریبکار، براى افراد فاقد خوف از خدا، آسان تر دام مى گسترد و به گناه مى کشاند. خوف از خدا، خوف از جهنم و حساب وکتاب قیامت نیز هست; چرا که دوزخ سوزان پیامد معصیت هاست و کیفر وپاداش را خدا مى دهد و بهشت وجهنم، بازتاب اعمال انسان در دنیاست، پس «خداترسى»، یک گام انسان را به فلاح نزدیک تر مى کند. امیرمؤمنان به مردى نگریست که «خوف» بر او اثر گذاشته بود. پرسید: تو را چه مى شود، چرا این گونه اى؟ گفت: از خدا مى ترسم. فرمود: اى بنده خدا، از گناهانت بترس و از عدالت خدا نسبت به ستم هایى که بر بندگانش کرده اى. از خود خدا نترس، چرا که او نه به کسى ستم مى کند و نه بیش از استحقاق، افراد را کیفر مى دهد. [12]
خدا کوچک ترین کارهاى ما را مى بیند; آهسته ترین سخنان ما را مى شنود و از پنهانى ترین گناهان ما در خلوت و جلوت خبر دارد. انسان خداترس، او را در همه حال حاضر و ناظر مى بیند وجهان را محضر پروردگار مى یابد. امام صادق(علیه السلام) به اسحاق بن عمار که از اصحابش بود، چنین موعظه کرد: «خَفِ اللّهَ کَانَّکَ تَراهُ وَ اِنْ کُنْتَ لا تَراهُ فَاِنَّهُ یراکَ ... .»[13] «از خدا چنان بترس که گویا او را مى بینى و اگر تو او را نمى بینى او تو را مى بیند.»
چنین بیمى سازنده و چنین خوفى کمال آور است و بازدارنده از گناه. همین گونه «خداترسى»، انسان سالک و در مسیر خودسازى را به «محاسبه» و «مراقبه» مى کشاند و او را پیوسته در حال آماده باش نسبت به پاسخ گویى اعمالش در محکمه الهى قرار مى دهد و نسبت به سخن و سکوت خود و گریه و خنده اش، بریدن و پیوستن و دوستى و دشمنى و خوشرویى وتندخویى اش، معیار و مبنا دارد و انگیزه هایش را زیر دقیق ترین ارزیابى مى برد. سیماى جان و چهره درون و صورت دل را از خدا نمى توان پنهان کرد و نقش بازى کردن پیش مردم، نزد خداوند متعال و علم او رنگى ندارد. هیهات که چه قدر خدا را فراموش مى کنیم وبه دنبال «خدافراموشى»، دچار «خودفراموشى» مى شویم [14] و عمر را به بى خیالى و غفلت وبى پروایى مى گذرانیم. خداترسى، کیمیایى است گرانبها که تضمین کننده رستگارى انسان است و کسب آن، معرفت مى خواهد و زدودن زنگار غفلت از این که ما «بنده»ایم و او «خدا»ست!
6-2-2- وظیفه شناسى
میان «معرفت» و «عمل»، رابطه اى اساسى است. انسان آن گونه عمل مى کند که مى فهمد و مى شناسد. تصحیح شناخت ها به تصحیح رفتارها مى انجامد و کج فهمى موجب کجروى مى شود. از این رو «وظیفه شناسى» گامى مهم در مسیر قرار گرفتن آدمى در بستر تکلیف و انجام تعهدات است. اگر تصمیم بر عمل، موتور حرکت انسان است، داشتن بصیرت و شناخت، چراغى است که «راه» را نشان مى دهد. از این رو پیش از عمل باید بصیر بود و قبل از اقدام باید معرفت به دست آورد. کسى مى تواند درست حرکت کند که جاى پاى خود را بشناسد و بداند کجا مى رود و کجا گام مى نهد و در راه است یا بى راهه، رو به مقصد است یا پشت به آن. امام على(علیه السلام) فرمودند: «مَنْ جَهِلَ مَوْضِعَ قَدَمِهِ زَلَّ.»[15] «کسى که نداند کجا گام مى نهد، مى لغزد.»
وظیفه شناسى، شناختِ جاى پا در مسیر درست و هدف صحیح است. کسى که وظیفه را درست بشناسد، نیمى از راه را پیموده است، چرا که گرفتارى بسیارى از افراد «ندانم کارى» است ودر پاسخ به این پرسش که «چه باید کرد؟» درمانده اند و به جواب روشن و اطمینان بخشى نمى رسند. شناخت، در لحظه لحظه زندگى مان بر مسیر ما نور مى افشاند. اگر نور وظیفه شناسى راهمان را روشن نساخته باشد، گاهى به جاى خدمت، خیانت مى کنیم و به جاى جذب، دفع و به جاى پیشروى، عقب گرد. این سخن نبوى را زیاد خوانده و شنیده ایم که هر کس بدون آگاهى عمل کند، فسادانگیزى اش بیش از اصلاح گرى خواهد بود و بیش از آن که بسازد، خراب مى کند: «مَنْ عَمِلَ عَلى غَیرِ عِلْم کانَ ما یُفْسِدُ اَکْثَرَ مِمَّا یُصْلِحُ.» [16] برخى کارها در گرو زمان ها و شرایط خاص است و شرایط، در ضرورت و عدم ضرورت آن مؤثر است. گاهى باید صلح کرد، گاهى باید جنگید. گاهى باید سکوت و مدارا کرد، گاهى باید فریاد کشید و خروشید. گاهى تقیه واجب است و جزیى از دین، گاهى حرام است و زیانبار. گاهى نرمش و انعطاف لازم است، گاهى قاطعیت. گاهى تکلیف، ایجاد رابطه است، گاهى وظیفه، ترک رابطه است. گاهى پیشروى لازم است، گاهى عقب نشینى تاکتیکى. این که این «گاهى»ها کجاست، همان «وظیفه شناسى» است و با بصیرت و آگاهى ودین شناسى و معرفت اجتماعى و زمان شناسى به دست مى آید.
فرهنگ «عمل به وظیفه» و «تکلیف گرایى»، که هم رهنمودى عاشورایى است و هم توصیه وعمل امام راحل(قدس سره) بر آن مبتنى بود، مرحله دوم شناخت تکلیف است.
7-2-2- عزّت نفس
خودیابى و خودسازى و کرامت داشتن و به مرز کمال رسیدن، حفظِ عزت نفس است. شناخت ارزش انسانى خود و ودایع الهى که به ما سپرده و انتظارى که از ما به عنوان یک «بنده» دارد و بهشت برین که به عنوان «واپسین منزل» برایمان در نظر گرفته و «قرب به خدا» را که برترین پاداش صالحان قرار داده است، موجب مى شود گوهر نفس خود را حراج نکنیم و خود را رایگان نفروشیم. راستى ما چند مى ارزیم و بهاى ما چیست؟ امام على(علیه السلام) قیمت انسان را معادل بهشت مى داند و مى فرماید هر کس خود را به کمتر از بهشت بفروشد، باخته و زیان کرده است: «اِنَّهُ لیسَ لاَِنْفُسِکُمْ ثمنٌ الاّ الجَنَّةَ، فَلا تَبیعوها اِلاّ بِها.» [19] مراقبت از این گوهر نفیس، عزت نفس است. آنچه این گوهر را مى شکند، آلودن نفس به طمع، ذلت، حقارت وپستى است. خواستن، پلى براى ذلت پذیرى است و سند احتیاج است وباید از آبرو گذشت تا دست طلب گشود. افزون خواهى و حرص، انسان را به خواستن وامى دارد و آنچه در این گونه سؤال ها زیر پا گذاشته مى شود همان عزت نفس است. «از تشنگى بمیر و مریز آبروى خویش». آنان که خود را پیش هر کس حقیر و پست مى کنند، تا به امیال نفسانى یا دنیا و موقعیتى برسند، از قیمت خود بى خبرند. انسان هاى بلند همت، هیچ گاه خود را ارزان نمى فروشند. آنان که در مقابل یک نگاه ولبخند و وعده و میز و پُست، سپر مى اندازند و دامن اختیار از دست مى دهند، قیمت خود را نمى دانند و از نرخِ «بازار ارزش ها» بى خبرند. معامله بر سر شرافت و کرامت انسان، زیانبار است. وقتى در این داد و ستد، کسى در مقابل دنیا و تمنیّات و خواهش هاى نفسانى حاضر باشد «خود برترِ» خویش را بدهد، چیزى از دست داده است که جایگزین ندارد.
3- جهاد و تشکل های مردم نهاد ( NGO )
با توجه به نقش و تأثیر تشکل های مردم نهاد یا سازمان های غیر دولتی در روابط بین‌الملل و در شکل دهی افکار عمومی جهانی، کشورهای مستقل نیز درصدد تقویت چنین سازمان هایی در راستای دفاع از منافع ملّی خویش می باشند تا آنها نیز از فرصت ها برای استفاده از رسانه های گروهی و مجامع بین‌المللی برای مقابله با سلطه بیگانگان و دفاع از حقوق خود سود جویند. ایجاد سازمانهایی تحت عناوین مختلف به منظور دفاع از حقوق «زنان»، «کودکان»، «افراد مسن»، «مادران» خبرنگاران» «نویسندگان» «مؤلفان»، «هنرمندان»، «جوانان»، «زندانیان»، «رنگین پوستان»، «کارگران»، «دانشجویان»، «ملتها»، «نژادها»، «اقلیت های دینی و قومی»، «حقوق بشر»، «محیط زیست»، «لایه اوزون»، «دریاها» و... به این منظور بوده است.
مناسب است با توجه به مفهوم جهاد و ضرورت دفاع از آرمانهای جهانی اسلام در جهت هدفمند نمودن و گسترش فرهنگ جهادی در قالب ایجاد چنین تشکل های مردم نهاد یا غیر دولتی تلاش نمود و ضروری است نظام جمهوری اسلامی ایران، شکل گیری چنین سازمانی را تسهیل نماید. حمایت از ایجاد تشکل مردم نهاد مبتنی بر فرهنگ و مدیریت جهادی باید در دستور کار همه دلسوزان انقلاب و نظام اسلامی قرار گیرد. همانگونه که قدرتهای سلطه طلب در جهت امیال نامشروع خویش به شکل دهی و تأسیس سازمانهای غیر دولتی در سایر کشورها می پردازند، نهضت اسلامی و طرفداران واقعی حقوق بشر، بویژه در ایران، باید تلاش کنند تا تشکل هایی این چنینی در کشورهای مختلف، از جمله در خود کشورهای سلطه جو تحت عناوین جهادی تشکیل و توسعه دهند. همچنین تلاش برای ایجاد سازمانهای غیر دولتی منطقه ای و بین‌المللی تحت این عنوان در راستای دفاع واقعی از حقّ، ضروری است. تشکل های غیر دولتی طرفدار آرمانهای اسلامی در ایران با توجه به آزادی و استقلال و سلطه ستیزی جمهوری اسلامی ایران، باید تلاش کنند محوریت سازمانهای منطقه ای و بین‌المللی را در دست گیرند و مانع نفوذ عوامل قدرتهای سلطه گر بر مصادر این سازمانها شوند. باید شرایط شگل گیری آن حتی المقدور مطابق با شرایط مورد قبول سازمان ملل متحد باشد تا راه برای حضور فعالتر در این سازمان و دیگر سازمانهای بین‌المللی هموار باشد. با توجه به فرصت هایی که سازمانهای غیر دولتی که به عنوان مشاور سازمان ملل متحد شناخته شده اند، بیشترین استفاده را در گسترش فرهنگ و مدیریت جهادی برد. شرایط مذکور در قطعنامه شماره 31/1996 سازمان ملل متحد به تصویب رسیده است.

4- تشکل های مردم نهاد (NGO) و موانع شکل گیری آنها
با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران زمینه برای شکل گیری تشکل های مردم نهاد یا سازمان های غیردولتی در راستای اهداف انساندوستانه و اسلامی فراهم گردید و دولت مشوق حضور و مشارکت روز افزون مردم در سطح جهانی شد، که مهمترین آنها جهاد سازندگی و کمیته های انتظامی بود که بعد ها با تداخل وظایف آنها با نیروی انتظامی کاملا دولتی و در بدنه اصلی تشکیلات دولتی ادغام گردیدند. اما این مهم در سایر موارد عملی نگردید که ذیلاً به برخی موانع اشاره می گردد.

1-4- موانع شکل گیری سازمان های مردم نهاد در ایران
برخی از موانع شکل گیری سازمانهای غیر دواتی در ایران به شرح ذیل می باشد:
• عدم آشنایی مردم با نقشی که می توانند از طریق ایجاد چنین سازمانهایی در سطح بین‌المللی ایفاء کنند.
• عدم آشنایی دستگاههای دولتی با تأثیر چنین سازمانهایی در سطح بین‌المللی.
• بی اعتمادی عمومی نسبت به سازمانهای بین‌المللی.
• فرهنگ ضعیف مشارکت در کشور.
• نبود تعریف مشخص از تشکل های مردم نهاد نزد وزارت کشور به عنوان متولّی ثبت آنها
• سطح پایین منابع مالی و سطح در آمد تشکل های غیر دولتی ، ناشی از کمبود اعضاء و عدم تمایل اعضاء به پرداخت حق عضویت.
• عدم آشنایی مردم و دستگاههای دولتی با ضوابط کسب مقام مشورتی نزد سازمان ملل متحد.
• عدم دسترسی به اطلاعات سازمان ملل متحد.
• عدم حمایت مالی دستگاه های دولتی برای شکل گیری چنین تشکل ها و سازمان هایی.
• نبود تسهیلات ویژه برای تشکل های مردم نهاد.
البته نباید از دولت و مردم انتظار داشت در مدّت کوتاه، به تجربیات چند دهساله سایر کشورها در این زمینه دست یابد. خوشبختانه در دهة اخیر اطلاعات بیشتری در ارتباط با تشکل های مردم نهاد توسط دستگاه های دولتی، بویژه توسط وزارت امور خارجه، در دسترس افکار عمومی قرار گرفته است و آگاهی های عمومی نسبت به نیازها، ضرورت ها و امکانات، توانایی ها و زمینه ها افزوده شده است.

5- نتیجه گیری و پیشنهادات
برای اینکه در ایران تشکل های مردم نهاد بیشتری در راستای فرهنگ و مدیریت جهادی و تامین اهداف انقلاب اسلامی شکل گرفته و بتوانند فعالیتهای خود را در سطوح بین‌المللی تنظیم کرده و گسترش دهند و این تشکل های مردم نهاد مبتنی بر فرهنگ و مدیریت جهادی در ایران محور فعالیت های سازمانهای غیر دولتی (NGO) منطقه ای و جهانی شوند و به سایر ملل در این زمینه یاری رسانند، مناسب است اقدامات گسترده ای در زمینه های مختلف صورت پذیرد. که می توان به اهم آنها را به شرح ذیل اشاره نمود.
• تلاش دولت برای تمهید و فراهم سازی فضای مناسب جهت رشد و توسعه تشکل های مردم نهاد در حیطه فعالیت هایی با فرهنگ و مدیریت جهادی.
• تغذیه مستمر اطلاعاتی از جمله برگزاری دوره های آموزشی موقت به منظور آشنا نمودن سایر تشکل های مردم نهاد با تحولات و موضوعات مهم بین‌المللی جهت به روز نمودن آنها از نظر اطلاعاتی و آشنا ساختن آنها با مفاد و دستور کار نشست های مهم بین‌المللی اعم از کنفرانس های جهانی و جلسات ارگانهای تابعه سازمان ملل.
• فراهم نمودن اطلاعات و بذل مساعدت جهت تسهیل حضور و مشارکت رسمی در گردهمایی های بین‌المللی
• تقویت و ایجاد دروس و مطالعات دانشگاهی در ارتباط با فرهنگ و مدیریت جهادی، ترغیب دانشجویان به انتخاب پایان نامه های تحصیلی در ارتباط فرهنگ و مدیریت جهادی.
• حمایت از تألیف کتب و انتشاراتی که محتوی گسترش و توسعه فرهنگ و مدیریت جهادی است.
• ضرورت برگزاری همایش ها و کارگاههای آموزشی در کشور برای بسط و گسترش فرهنگ و مدیریت جهادی در قالب تشکل های غیر دولتی
از جمله کار بردهای مهم تشکل های مردم نهاد بسیج افکار عمومی برای بالا بردن ضریب امنیت دفاعی کشور و همچنین مدیریت بحران. در دوران جنگ تحمیلی موثر ترین ارگان در پیشبرد اهداف دفاعی کشور جهاد برگرفته از دل مردم بود و امید است با مشارکت روز افزون عمومی و بسیج امکانات، تشکلی مردم نهاد با فرهنگ و مدیریت جهادی در راستای تحقق اهداف اسلامی و آرمانهای حضرت امام (ره)، در هماهنگی با سیاستهای مقام معظم رهبری تشکیل گردد و نظام و دولت جمهوری اسلامی ایران را در گسترش عدالت و کمک به احقاق حق ملل مختلف بویژه ملل مسلمان و نیز دفاع از حقوق ملت ایران در مقابل تعدیات جهانی یاری رساند.
لذا نقش مؤثر فرهنگ و مدیریت جهادی در روند توسعه و پیشرفت کشور و اهمیت دغدغه ی عدالت اجتماعی به عنوان یکی از شاخص ترین ویژگی های جامعه شناختی جهاد گران، به خوبی ضرورت تقویت فرهنگ جهادی معطوف به فقر زدایی و محرومیت زدایی را توجیه می کند. جهاد گران فعال درحوزه¬های گوناگون در سال های اولیه انقلاب علاوه برمشارکت مستقیم در زدودن گرد محرومیت از چهره ی جامعه، توانسته بود روحیه ایثار و از خود گذشتی را در بین آحاد ملیت ایران تقویت و گسترش دهد. طی سالهای بسیاری از مدیران کشور برگرفته از دل همان فرهنگ جهادی بوده و فعالیت های قابل توجهی در این زمینه داشته اند. جهادگران نه تنها توانمندسازی و ارتقای سطح فرهنگی و اقتصادی مناطق محروم کشور را دنبال می کردند، بلکه منجر به تقویت و تکریم روحیه‌ی عدالت خواهی جامعه شده بودند. باید توجه کرد مجموعه سازمان های فعال در حوزه‌ی رفاه و تأمین اجتماعی حتی در صورت به کار گرفتن بالاترین ظرفیت های مالی، اجرایی و تخصصی خود، هرگز از فعالیت های مشارکت جویانه‌ی بدنه‌ی جامعه به ویژه جهادگران بی نیاز نخواهند بود. از سوی دیگر مشارکت و فعالیت نظام مند مردمی در قالب تشکل های خودجوش و سازمان های غیر دولتی، همواره از جمله شاخص های تأثیرگذار در روند توسعه و همچنین رشد و ارتقاء جوامع محسوب می‌شود. از این رو همگرایی این دسته از تشکل های جهادی و ارائه‌ی نگرشی نظام مند و مجموعه ای از آموزش‌های پایه به آن ها و همچنین فراهم کردن زمینه‌ی ارتباط و انتقال تجارب و تعامل آن ها با یکدیگر و با مسؤلان و تشکل های مردم نهاد، یکی از ضروری ترین نیازهای جامعه‌ی امروز ماست که به عنوان هدف اساسی دست اندر کاران و متولیان امر بایستی در نظر گرفته شود.
5- ارجاعات و منابع مورد استفاده:
1- آموزش های بنیادین علم اخلاق، محمد فتحعلی خانی، قم، مرکز جهانی علوم اسلامی، 1379.
2- سوره نساء (4) آیه 65
3- نهج البلاغه ابن ابى الحدید، ج 1، ص 28
4- نهج الفصاحه، حدیث 1763
5- اصول کافى، ج 2، ص 192
6- اصول کافى، ج 2، ص 192
7- میزان الحکمه، ج 3، ص 214
8- غررالحکم، آمدى، ج 1، ص 437
9- سیمای کارگزاران دکتر یعقوبعلی برجی، قم، انتشارات شهریار، 1379
10- میزان الحکمه، ج 4، ص 426
11- بحارالانوار، چاپ بیروت، ج 72، ص 71
12- بحارالانوار، چاپ بیروت ، ج 67، ص 392
13- اصول کافى، ج 2، ص 68
14- سوره حشر (59) آیه 19: (نسوا اللّه فانساهم انفسهم).
15- الحیاة، ج 1، ص 142
16- اصول کافى، ج 1، ص 44.
17- پیام استقامت، ص 24; صحیفه نور، ج 20، ص 241
18- معراج السعاده، ملااحمد نراقی، قم انتشارات هجرت 1379
19- غررالحکم، ج 5، ص 81.
20- http://www.al-shia.com/html/far/books/majalat/farhang-jahad

توسعه پرورش آبزیان راهکار کاهش نرخ بیکاری در مناطق جنوبی استان

 معاون استاندار سیستان و بلوچستان:

توسعه پرورش آبزیان راهکار کاهش نرخ بیکاری در مناطق جنوبی استان

 معاون برنامه ریزی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با توسعه و پرورش آبزیانی چون میگو و ایجاد سایت های متعدد جهت بهره برداری از این نوع آبزی می توان گام بلندی در جهت اشتغالزایی در مناطق جنوبی استان برداشت.

 

در نشست ظهر امروز اعضای ستاد میگو استان که با موضوع بررسی بسته حمایتی پرورش دهندگان میگو استان در معاونت برنامه ریزی استانداری برگزار شد ، رجبعلی شیخ زاده معاون برنامه ریزی استاندار اظهار داشت : توسعه و پرورش آبزیان به عنوان یكی از راهكارهای رونق اقتصادی به ضرورتی انكارناپذیر در این مناطق تبدیل شده است.

معاون استاندار با تبریک هفته جهاد کشاورزی به جهاد گران و تلاشگران این عرصه گفت : روحیه و تفکر جهادی کمک به حوزه جهاد کشاورزی می کند و حوزه شیلات الگو برای دیگر حوزه های جهاد کشاورزی می باشد که اسباب اشتغال جمع کثیری از هم استانی ها را فراهم می کند.

وی با تاکید تشکیل کار گروه ویژه حوزه شیلات ، جهاد کشاورزی و دامپزشکی اظهار داشت : این کار گروه باعث هماهنگی بین دستگاه های متولی و سرمایه گذاران بخش خصوصی  و فعالین حوزه های مختلف بخش کشاورزی می شود .

شیخ زاده با بیان اینکه سواحل دارای ظرفیت ها و پتانسیل های بسیاری هستند اظهار داشت :  دولت برای سواحل بویژه سواحل جنوب راهکارهای وسیعی را برای توسعه در زمینه شیلات ، صنایع تبدیلی حوزه شیلات ، صنایع در یایی  و بحث خدمات دریایی در نظر گرفته است .

وی افزود: وجود اراضی وسیع و بلااستفاده، هم جواری با دریا، نیروی كار فراوان و متخصص و وجود جاذبه های گردشگری از مهم ترین دلایلی است كه توسعه پرورش آبزیان را به عنوان یكی از فعالیت های اقتصادی در مناطق مرزی و ساحل نشین استان سیستان و بلوچستان ضروری ساخته است.

شیخ زاده اظهار داشت: مطالعه جامع و وسیع نسبت به امكان سنجی و كشف این موهبت های الهی و تبدیل آن ها به فرصت های شغلی بخشی از این اقدامات است كه در راستای توسعه پایدار و مدیریت یك پارچه مناطق ساحلی در حال اجراست.

وی گفت: وجود آب نامحدود دریای عمان ، شوری مناسب برای پرورش میگو ، وجود اراضی وسیع،  سازگاری میگو در منطقه، ، پرورش سایر آبزیان مناسب با آب لب شور، وجود نیروی كار فراوان، متخصص و دانشگاهی از مزیت های سایت پرورش میگو ی گواتر است.

در ادامه جلسه تعدادی از سرمایه گذاران و پرورش دهندگان میگو در استان به بیان مشکلات و نقطه نظرات خود در این  حوزه پرداختند. 

تاریخ انتشار : دوشنبه 22 خرداد 1391

http://sb-ostan.ir/barnameh/%d8%b5%d9%81%d8%ad%d9%87%d8%a7%d8%b5%d9%84%d9%8a/tabid/297/ctl/Details/mid/948/ItemID/1409/Default.aspx

به بهانه هفته جهاد کشاورزی - روحیه جهادی

به بهانه هفته جهاد کشاورزی (روحیه جهادی از ابتدای انقلاب تا کنون)

مقدمه

در این مقاله با عنایت به اینکه «روحیه و تفکر جهادی» به عنوان شاه کلیدی ترین راهبرد و سیاست دین مبین اسلام می باشد، به بررسی فراز و نشیب‌های سازمانی و اداری به وجود آمده بر این تفکر در ایران از ابتدای انقلاب تا کنون می‌پردازد. در این راستا لازم است مروری بر تفكر و روحیه جهادي در بیانات بزرگ جهادگران انقلاب بپردازیم:

Ø     «آن جايي كه حركت و روح جهادي وجود دارد انسان در ايمان آرمان و خدمت به ديگران حل می‌شود و خود را فراموش مي­كند[1]

Ø     «وقتى انسان براى اعلاى كلمة حق، اعلاى كلمة اسلام، عزت بخشيدن به امت اسلامى و ملت مؤمن و مسلمان ايران تلاش مي­كند، اين جهاد مي‌شود، جهاد فى‌سبيل‌اللَّه.»[2]

Ø     «با حرکتِ جهادگونه کار کنند، مجاهدت کنند. حرکت طبیعی کافی نیست؛ باید در این میدان، حرکت جهشی و مجاهدانه داشته باشیم.»[3]

Ø     «روحية جهادى داشته باشيم؛ يعنى كار را براى خدا، با جديت و به صورت خستگى‌ناپذير انجام دهيم - نه فقط به عنوان اسقاط تكليف - بلاشك اين حركت پيش خواهد رفت.»[4]

گزاره هاي اصلي شكل دهنده تفكر جهادي در صورت مصاحبه با جهادگران نیز به دست خواهد آمد كه عمده ترين گزاره هاي شكل دهنده انديشه آنان عبارتند از:

* جهاد وظيفه اي غير قابل اجتناب است که گاهي صورت عيني و گاهي صورت كفايي به خود مي گيرد.

*جهاد "جان دادن" نیست بلکه "جان کندن" است.
* مهمترين جزء تفكر جهادي مبتني بر جلوه هاي دروني آن است كه عرفا آن را جهاد اكبر در مبارزه با نفس مي دانند(صحيفه امام، جلد 21، ص 205).
* يكي از مهمترين جلوه هاي جهاد بيروني، مجاهدت در راه خداست كه در صريحترين شكل در جهاد دفاعي در جبهه جنگ متجلي مي گردد.
* پس از جهاد در جبهه جنگ، جهاد براي رفع استضعاف و فقر از ارزشمندترين فعاليت هاي هر انسان است.
* مرتبه جهادگران و مجاهدان به تقواي آن ها بستگي دارد و هيچ يك بر ديگري برتري ندارند. در ابتدا جهادگران قدیم همه شبيه هم بودند، ولي سيستم جديد همه چيز را رها کرد و به تحصيلات بها داد!
* ارزش افزوده حاصل از فعاليت جهاد، هديه­اي است از جهادگران به كل جامعه.

* جهادگران قدیم قبلا به اندازه توان کار مي کردند و به اندازه نياز حقوق مي گرفتند، ولي اکنون بايد به اندازه اي که ديگران تشخيص مي دهند کار کنند و به اندازه اي که آنان تعيين مي کنند حقوق بگيرند.

* جهادگران قدیم هنگامي که شب ها در تهران قدم مي زدند، مي دیدند که غذاي اسراف شده که در يک سطل آشغال مردم شمال تهران ريخته شده، به حدي است که در صورت اسراف نشدن مي توانست به راحتي يک خانواده روستايي جنوب کشور را سير نمايد. بغض در گلويشان مي ترکید!

* یک جهادگر به فکر خشکاندن ریشه مشکلات است؛ نه به فکر تعامل با مشکلات... .

* یک مبارز به فکر حذف کامل موانع است؛ نه به فکر دور زدن و رفع مقطعی آن... .

* یک مجاهد به فکر تحول، آبادانی و شکوفایی است؛ نه به فکر کاری سطحی و کلیشه ای... .

* یک فرد انقلابی به فکر یاد دادن ماهیگیری است؛ نه به فکر تحویل ماهی درب منزل... .

* جهاد اصلی برای اصلاح طلبی است؛ نه برای مصلحت طلبی و محافظه کاری... .

* جهاد اصلی برای برپایی عدالت است؛ نه برای تحمیل حقارت... .

بنابراین هدف عالیِ یک مبارز و مجاهد واقعی، جهاد برای خشکاندن ریشه­های مشکلات مادی و معنوی، بدور از محافظه کاریها و مصلحت طلبی هاست و به کارهای ظاهری و مقطعی اکتفا نمی کند.

 نخستین جهادگران انقلاب:

ایده ابتدایی تشکیل نهادی دانشجویی برای اداره مناطق بحرانی محروم و دورافتاده از جمله کردستان، سیستان و بلوچستان، گنبد و ترکمن صحرا، مسجد سلیمان و خوزستان و چهارمحال و بختیاری و هدایت امور سیاسی و فرهنگی و فعالیت‌های انقلابی و مردمی این مناطق با استفاده از امکانات ارتش توسط برخی از دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های مختلف مطرح گشت.

اولین گروه اعزامی از گروه­های زیر بودند که تا تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۵۷ اعزام شدند و به مدت سه ماه در این مناطق فعالیت کردند.

ü     گروه اعزامی پلی تکنیک به سرپرستی محسن میردامادی و علی اکبر مهر فرد به کردستان.

ü     گروه اعزامی دانشگاه صنعتی آریامهر به سرپرستی حسین شوریده و ابراهیم اصغرزاده به گنبد و ترکمن‌صحرا.

ü     گروه اعزامی دانشگاه صنعتی اصفهان به سرپرستی محمود حجتی به شهرکرد.

ü     گروه اعزامی دانشگاه تهران به سرپرستی مرحوم جواد خیابانی (احتمالاً) به سیستان و بلوچستان.

پس از اعزام این گروه‌ها لزوم ایجاد نهضت جهاد سازندگی با مشارکت دانشجویان در کشور احساس شد این طرح در اردیبهشت ۵۸ در دانشگاه‌های ایران مورد نظرخواهی قرار گرفت که با موافقت دانشجویان روبرو شد، بنابراین طرح تشکیل نهضت مدون شد و توسط شهید بهشتی به استحضار رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(ره) رسید. ایشان مهلتی یک ماه را برای تشکیل این نهضت در نظر گرفت و در تاریخ ۲۷ خرداد ۱۳۵۸ چهار ماه بعد از انقلاب اسلامی فرمان تشکیل جهاد سازندگی را صادر کرد. در ابتدا شهید بهشتی به عنوان نماینده شورای انقلاب فرهنگی در جهاد سازندگی تعیین و سپس حجت الاسلام ناطق نوری به عنوان نماینده امام خمینی(ره) و آقای محمدحسین بنی‌اسدی به عنوان نماینده نخست وزیر و آقایان رضا افشار، عباس احمد آخوندی و مجتبی آلادپوش به عنوان اولین شورای مرکزی جهاد سازندگی تعیین و کار خود را آغاز نمودند.

فراز و نشیبهای جهاد سازندگی

یکی از موفق‌ترین وزارتخانه‌های اقتصادی کشورمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی، وزارت جهاد سازندگی محسوب می‌شد. نمونه‌ای عینی از الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت، وزارتخانه‌ای که ساختار اولیه و اساس نامه‌اش چهار ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی با فرمان حضرت امام(ره) در 27 خرداد ماه 1358 تصویب و بنیان نهاده شد.

واقعیت آن است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ضرورت تشکیل و پی‌ریزی نهادی مستقل برای زدودن آثار ستم شاهی از چهره‌ی روستاها و مناطق محروم کشور به صورت یک خواست عمومی مطرح شد. این ضرورت از آن‌جا ناشی می‌شد که تشکیلات اداری و دوایر دولتی که در رژیم پهلوی بناشده بود، بر اساس توسعه‌ی نظام شهری پایه‌ریزی گردیده بود و اصولاً در الگوی توسعه‌ی اقتصادی رژیم شاه، تشکیلات و سازمانی برای رفع نیازهای روستاییان که تأمین کننده‌ی امنیت غذایی کشور و به ویژه تولید ‌کنندگان فرآورده‌های زراعی و دامی بودند، پیش‌بینی نشده بود. با پیروزی انقلاب اسلامی، ضرورت بازسازی روستاها و احیای کشاورزی به عنوان نخستین گام در دست‌یابی به آرمان و اهداف انقلاب مطرح و منجر به تأسیس نهادی مستقل و مردمیتحت عنوان «جهاد سازندگی» شد.

 امام(ره) در این فرمان، بر نکاتی قابل تأمل تأکید کردند: «... این دیوار شیطانی بزرگ که شکست، پشت این دیوار خرابی‌های زیادی هست و ناچاریم که برای سازندگی، به ملت متوجه بشویم. برای این‌که خرابی‌هایی را که در طول مدت حکومت جائر پهلوی در مملکت ما حاصل شده ‌است ترمیم کنیم و بحمدالله ملت ما راجع به سازندگی مهیا بودن خود را اعلام کردند. دانش‌جوهای عزیز، متخصصین، مهندسین و بازاریان،کشاورزان همه‌ی قشرهای ملت داوطلب‌اند که ایرانی که به طور مخروبه به دست ما آمده، بسازند. از این جهت باید ما این جهاد را به سازندگی موسوم کنیم»( صحيفه امام، ج 8، ص 181).

امام(ره) حتی ثواب این جهاد را بالاتر از زیارت مکه و مدینه دانستند و گفتند: «من از اشخاصی که برای زیارت‌هایی مثل زیارت مکه‌ی معظمه و مدینه‌ی منوره می‌خواهند به طور استحباب بروند، از آن‌ها می‌خواهم و تقاضا می‌کنم که شما که برای ثواب می‌خواهید به مکه مشرف بشوید و یا می‌خواهید به مدینه‌ی منوره و یا به عتبات عالیات مشرف بشوید، امروز ثوابی بالاتر از این نیست که به برادران خودتان کمک کنید و این سازندگی را همه با هم شروع کنیم که ایران خودتان درست ساخته بشود و برادران شما نجاتیابند».

بدين ترتيب بود كه جهاد سازندگي به صورت يك نهاد مردمي با فرمان امام خميني در تابستان 1358 تشكيل گرديد و از همان آغاز توانست خيل عظيم نيروهاي دلسوز و جوان و نيز متخصصين متعهد را در رشته‌هاي گوناگون براي احيا و نوسازي روستاها به سوي خود جلب نمايد.

در 27 شهریور 1358، اساسنامه‌ جهاد به‌ تصویب‌ هیئت‌ وزیران‌ رسید. طبق‌ اساسنامه‌،هدف‌ از تشكیلِ جهاد سازندگی‌، بسیج‌ امكانات‌ و استعدادهای‌ مردم‌ و دولت‌ برای‌ همكاری‌ در امور تهیه‌ و اجرای‌ سریع‌ طرحهای‌ سازندگی‌ باتوجه‌ و تأكید بر نیازهای‌ روستاها و نقاط‌ دورافتاده‌ مملكت‌ اعلام‌ گردید (ایران‌. قوانین‌ و احكام‌، ص‌1).

زمینه‌ فعالیت‌ جهاد سازندگی‌ در سالهای‌ نخست‌ آن‌، به‌ عمران‌، خدمات‌رسانی‌ و آموزشهای‌ فنی‌ منحصر بود، ولی‌ بنا به‌ ضرورت‌ و مقتضیات‌ جامعه‌، مسئولیتهای‌ جهاد، دائماً در حال‌تغییر و تحول‌ بود و رسیدگی‌ به‌ اموری‌ چون‌ امور فرهنگی‌، بهداشت‌ و اشتغال‌ را نیز برعهده‌ گرفت (میرزایی‌، ص‌ 114).

جهاد سازندگي و دفاع مقدس:

جهاد سازندگي با شروع جنگ تحميلي نقش مؤثر و چشمگيري در زمينه فعاليتهاي فني و مهندسي در جبهه‌ها ايفا كرد. شايد بتوان بخش بزرگي از پيروزيهاي رزمندگان اسلام در عمليات گوناگون جنگ را ناشي از ايثار و فداكاري جهادگران دانست. انتخاب واژه «سنگرسازان بي‌سنگر» از سوی امام(ره) بيانگر عمق فداكاري و اخلاف جوانان جهادي بود كه در زير باران گلوله و ديد مستقيم دشمن به احداث خاكريز و پل و سنگر و استحكامات مي‌پرداختند. عبور نيروهاي ايران از روزدخانه مرزي اروند و غافلگيري نيروهاي عراقي در عمليات والفجر 8 (فتح فاو ـ سال 1365) از شاخص‌ترين عمليات مهندسي رزمي جهاد محسوب مي‌شود كه با حيرت جهانيان روبرو شد و نقش برجسته جهاد سازندگي در جنگ را نشان داد.

جنگ‌ عراق‌ با ایران‌، زمینه‌های‌ فعالیتهای‌ جهاد را متحول‌ كرد و بر مقدار آن‌ افزود. وظایف‌ محول‌ به‌ جهاد سازندگی‌، در طول‌ جنگ‌، پشتیبانی‌ امور مهندسی‌ جبهه‌ و بازسازی‌ و نوسازی‌ مناطق‌ جنگ‌ زده‌ بود. (ایروانی‌، ص‌ 225).

جهاد سازندگی‌ تا 1362 نهادی‌ دولتی‌ محسوب‌ نمی‌شد، اما انجام‌ كارهای‌ زیربنایی‌ و تولیدی‌، اهتمام‌ به‌ مشاركت‌ در سیاست‌گذاریهای‌ كشور و مهم‌تر از همه‌ تلاشهای‌ بی‌وقفه‌ آن‌ سبب‌ شد تا به‌ وزارتخانه‌ تبدیل‌ شود. بدین‌ منظور، مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ در آذر 1362 لایحه‌ تشكیل‌ وزارت‌ جهاد سازندگی‌ را تصویب‌ كرد (ایروانی‌، ص‌ 195؛ ایران‌. قوانین‌ و احكام‌، ص‌ 8). وزارت‌ جهاد سازندگی‌ از 1363 ش‌ عهده‌دار وظایف‌ جدیدی‌ شد.

پس‌ از پایان‌ جنگ‌، جهاد سازندگی‌ به‌ بازسازی‌ مناطق‌ جنگ‌زده‌ پرداخت‌ (وزارت‌ جهاد سازندگی‌، 1372‌، ص80).

 دستاوردهای جهاد سازندگی‌ در دوران‌ فعالیتش: دستیابی‌ به‌ خودكفایی‌ و بی‌نیازی‌ از واردات‌ در بخش‌ دام‌ و طیور؛ بهره‌گیری‌ از روشهای‌ مناسب‌ صید در بخش‌ شیلات‌؛ پرورش‌ و تولید سالانه‌ هزاران‌ تُن‌ میگو و ماهیان‌ سردابی‌ و گرمابی‌؛ اجرای‌ بیش‌ از دو هزار طرح‌ راه‌سازی‌، ساخت‌ مدرسه‌، جایگاه‌ سوخت‌، چاه‌ كشاورزی‌ و برق‌رسانی‌ و احداث‌ جایگاههای‌ توزیع‌ سوخت‌ در بخش‌ عشایر؛ اجرای‌ طرح‌ ساماندهی‌ خروج‌ دام‌ از جنگل‌، مدیریت‌ و احیا و غنی‌سازی‌ جنگلهای‌ دیگر كشور، اجرای‌ طرح‌ ملی‌ تعاون‌ دام‌ و مرتع‌، توسعه‌ فضای‌ سبز و جنگل‌كاری‌ و ایجاد كمربندهای‌ سبز حفاظتی‌ در بخش‌ منابع‌ طبیعی‌ (همان‌، ص‌ 84 ـ 88).

جهاد سازندگی‌ به‌ منظور برقراری‌ پیوند بین‌ فعالیتهای‌ اجرایی‌ با مراكز تحقیقاتی‌، اقداماتی‌ كرد؛ از جمله‌ راه‌اندازی‌ شش‌ مؤسسه‌ تحقیقاتی مادر شامل‌ رازی‌ (فعال‌ در زمینه‌ تولید واكسنهای‌ پزشكی‌ و دامپزشكی‌)، جنگل‌ و مرتع‌، دامپروری‌، شیلات‌، آبخیزداری‌ و مهندسی‌، مركز اطلاع‌رسانی‌ و خدمات‌ علمی‌ جهاد سازندگی‌ به‌ عنوان‌ نخستین‌ مركز اطلاع‌رسانی‌ علمی‌ كشور (تأسیس‌1372)، مؤسسه‌ آموزش‌ عالی‌ علمی‌ ـ كاربردی‌ جهاد سازندگی‌ (همان، ص‌89).

كمك‌ به‌ مناطق‌ محروم‌ كشورهای‌ مسلمان‌ نیز از اهداف‌ جهاد سازندگی‌ بود. جهاد سازندگی‌ با تأسیس‌ دفاتری‌ در كشورهای‌ تانزانیا، سیرالئون‌، غنا و لبنان‌ به‌ اجرای‌ طرحهایی‌ چون‌ كشت‌ آبی‌ و دیم‌، تهیه‌ و توزیع‌ ادوات‌ صیادی‌، آموزش‌ روستاییان‌ و كشاورزان‌، ارائه‌ خدمات‌ و احداث‌ مراكز درمانی‌ در این‌ كشورها پرداخته‌ است‌ (همان، ص‌ 77ـ 78).

جهاد سازندگی پس از جنگ:

واقعیت آن است که پس از پذیرش قطع‌نامه و پایان جنگ تحمیلی عراق برضد ایران، به یک‌باره جریان‎های اقتصادی فعال شدند و جریان‎های فرهنگی در انزوایی مظلومانه قرار گرفتند و پس از مدت کوتاهی، فرهنگ تابع اقتصاد لیبرالی شد. اين سير به همه دنيا و من جمله ايران سرايت كرد. ايران كه به شدت در برابر ليبراليسم فرهنگي و سياسي مقاومت مي كرد، ناگهان ليبراليسم اقتصادي و شايد بتوان گفت ليبراليسم اداري را مشتاقانه پذيرا گشت. حاصل اين پذيرش شتابزده، فراموشي مواضع فرهنگي و حتي سياسي جهاد بود. در واقع در اين شرايط که آشفتگي موضع ايران در برابر تحولات جهاني کاملا آشكار بود، آنچه وجه المصالحه پيشرفت اقتصادي قرار گرفت، ارزش هاي فرهنگي بود.

در این شرایط، اقتصاد لیبرال ‏زده‌ای که دولت وقت به عملیاتی شدن آن به شدت اهتمام می‌ورزید، مشوق فرهنگ لیبرالی گردید و کارگزاران آن، تغییر چهره و ساخت اداری کشور با ظرفیتی منفعل را دنبال کردند. به دلیل شرایط حاکم بر وزارت جهاد سازندگی، طیفی خاص از جریان سیاسی مورد اشاره در این وزارتخانه نیز حاکم شد. این طیف با تفکراتی خاص موضوع انحلال وزارت جهاد سازندگی را با همان تفکری که «بنی صدر» برای مقابله با این نهاد انقلابی در سر می‌پروراند، دنبال کرد البته باید به این نکته نیز اشاره نمود که برخی منافع و رانت‌های اقتصادی نیز در کنار این تفکر وجود داشت که طی سال‌های پس از جنگ توسط تیم اقتصادی کارگزاران در این وزارتخانه دنبال می‌شد. در فاصله‌ی کوتاهی پس از پایان جنگ تحمیلی، «اکبر هاشمی رفسنجانی» سکان هدایت کشور را بر عهده گرفت و اجرای نخستین برنامه‌ی 5 ساله‌ی توسعه‌ی اقتصادی پس از انقلاب آغاز شد. در این دوره، هم‌زمان با افزایش درآمدهای نفتی و دریافت وام‌های خارجی، با نفوذ طیف لیبرال‌ها در تیم اقتصادی دولت و چراغ سبز رییس جمهور وقت، سیاست درهای باز اقتصادی عملیاتی شد.

در اين دوران بازخواني و حتي يادآوري ارزش ها، شعارزدگي و دهه اولي(دهه اول انقلاب) ناميده مي شد. سپس به تدريج جرياني تقويت شد كه در امتداد آن، دهه اولي ها و دهه دومي ها، جاي خود را به دهه سومي ها دادند كه در آن همه چيز فراموش شده بود، جز خاطراتي داستانگونه كه از قصه رستم و سهراب جديدتر بودند ولي عمق تراژديك آن ها كمتر از آن بود؛ زيرا از اين به بعد هنرمندان حقوق بگير (نه هنرمندان مجاهد غيرقابل خريد و فروش) مدافع آن ارزش ها شده بودند. پس روحيه و فرهنگ جهادي به تاريخ پيوست؛ زيرا حتي هنرمندان مجاهد نيز به تدريج از جريان هنر پس از جنگ حذف شدند و زيبايي هنر براساس معيارهايي جديد تعريف شد.

اما جهاد به تدريج به يک بوروکراسي ماشيني تبديل شد که از مجموعه اي از افراد حرفه اي، متخصص، مأموريت گرا و داوطلب، در کنار عده اي بوروکرات تشکيل شده بود. به تدريج فراگردهاي رسمي استخدام از طرق قراردادي، رسمي و طرح سربازي، به تدريج بر تعداد بوروکرات ها افزود و از نسبت تعداد داوطلبان به کل شاغلين جهاد کاست و اينچنين بود که جهاد سازماني شد که وزارت جهاد کشاورزي نام گرفت.

ابوالفضل حسن‌بيكي فرمانده قرارگاه پشتيباني و مهندسي حمزه سيد الشهدا(ع) در برنامه تلویزیونی «راز» كه آخرين برنامه پيش از ماه مبارك رمضان 1389 با "موضوع دلايل انحلال جهادسازندگي" بود، اظهار داشت: بعد از جنگ و با پذيرش قطعنامه 598، مثلث شومي در كشور ايجاد شد كه برخاسته از نظرياتي خاص بود؛ سه نفر از سه طيف فكري احساس مي‌كردند بايد در اين مقطع با شعارهاي امام (ره)، تير خلاص را به ارگان‌هاي انقلابي بزنند و اين بحث را مطرح مي‌كردند كه "چه كسي مي‌خواهد به پابرهنگان برسد"؛ در حالي كه قبل از اتمام جنگ همواره از طريق مسئولان مطرح مي‌شد كه وقتي جنگ تمام شود، نيروهايي كه در جبهه‌ها عاشقانه و شهادت‌طلبانه كار مي‌كنند، كشور را مي‌سازند؛ چون به موازات انقلابي كه كردند يك فرهنگ جديد در كشور و در دنيا به وجود آوردند.

بحث ديگري كه آن مثلث شوم مطرح مي‌كرد، موضوع توجيه اقتصادي بود؛ آنها مي‌گفتند "بايد هزينه‌ها را پايين بياوريم" بالاخره شرايط سختي حاكم بود؛ نفت بشكه‌اي 8 دلار بود كه به جنگ هم فشار بسياري مي‌آورد؛ درست است كه مردم بسيار كمك مي‌كردند و نواقص را تأمين مي‌كردند، اما امام و مقامات كشور همواره در صدد اين بودند كه به مردم فشار نيايد. توجيه مثلث شوم اين بود كه جهاد، توجيه اقتصادي ندارد. وقتي اين مسئله مطرح شد توجه‌ها معطوف ارگان‌هاي انقلابي شد.

حسن‌بيكي با اشاره به جلسه ادغام جهادسازندگي با وزارت كشاورزي گفت: وقتي از جلسه ادغام بيرون آمديم، من و شرعي خيلي ناراحت بوديم؛ گفتم "آقاي شرعي خدمت حاج آقا (مقام معظم رهبري كه در آن دوران رئيس جمهور بودند) برويم "؛ آقاي شرعي به دلايلي نتوانست بيايد و بنده خدمت آقا رسيدم و گفتم " آقا وضعيت اينگونه است. اينها مي‌خواهند پادگان‌هاي سپاه و ارتش را بفروشند و چند تا شعار هم در جامعه توي بوق كرده‌اند مثل مستضعفين و پابرهنگان و بهداشت و درمان و آموزش و پرورش "؛ آقا آن روز خيلي ناراحت شدند؛ گفتم "اينها مي‌خواهند پادگان‌هاي فلان و فلان را تحت عنوان اينكه مردم را خانه‌دار كنند، بفروشند " و آقا فرمود: "اگر اينها مي‌گفتند ما مي‌خواهيم پادگان‌ها را پارك كنيم من ناراحت نمي‌شدم. محيط سبز تهراني‌ها و اكسيژن‌ساز تهراني‌ها اين پادگان‌ها است؛ اگر مي‌گفتند مي‌خواهيم پارك درست كنيم، ناراحت نمي‌شدم".

پس از این دوران و روی کار آمدن دولت اصلاحات، نیروهای نهادینه شده در وزارت جهاد سازندگی، تحرکات خود برای انحلال این وزارتخانه را سرعتی بیش‌تر بخشیدند و عاقبت با فشار به وزیر وقت (محمد سعیدی‌کیا)، وی را وادار به امضای طرح ادغام وزارت جهاد سازندگی با وزارتخانه‌ی کشاورزی کردند. پس از انحلال جهاد سازندگی، وزارتخانه‌ی جدید تحت عنوان وزارت «جهاد کشاورزی» تشکیل شد که این موضوع با مخالفت‌های بسیاری روبه‌رو گردید. رهبر معظم انقلاب نیز با نارضایتی از این ادغام در سخنانی فرمودند: «باید ویژگی‌های ‌مثبت ‌جهاد سازندگی ‌و روحیه‌ی ‌جهادی‌ در وزارتخانه‌ی ‌جدید حفظ شود و گسترش‌ یابد تا مشکلات ‌کشاورزی‌، روستاها و مسأله‌ی ‌مهاجرت ‌حل ‌گردد.»

اما برخلاف این توصیه‌ی رهبری، وزارتخانه‌ی جدید با تفکراتی انحرافی تشکیل شد. «محمود حجتی» که از سوی «سیدمحمد خاتمی» به عنوان وزیر وزارتخانه‌ی جهاد کشاورزی به مجلس معرفی شده بود، در جریان اخذ رأی اعتماد آشکارا اعلام کرد که من مقلد «آیت‌الله منتظری» هستم. وی پس از اخذ رأی اعتماد، با حذف نیروهای انقلابی از این وزارتخانه، تیم مورد نظر خود را که عمدتاً از باند «عبدالله نوری»، وزیر کشور دولت‌های کارگزاران و اصلاحات بود را در این وزارتخانه، حاکم کرد. این تیم که سال‌ها انتظار چنین فرصتی را می‌کشید، در مدت کوتاهی توانست با حاکم شدن بر بخش‌های استراتژیک این وزارتخانه، صادرات و واردات بسیاری از بخش‌ها نظیر واردات پروتئین، لبنیات، میوه و علوفه‌ی کشور را در دست بگیرد و ثروت عظیم و باد آورده‌ای را به جیب باندها و جریان‌هایی خاص بریزد.

به منظور رفع نابسامانی‌ها و نارسایی‌ها در بخش کشاورزی! براساس قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در جهت اصلاح نظام اداری!، کاهش تصدی‌های غیر ضروری!، ارتقای بهره‌وری و کارایی نیروی انسانی و مدیریت دستگاههای اجرایی، حذف موازی کاری‌ها و تجمع امور کشاورزی، دام، توسعه و عمران روستایی لایحه ادغام وزارت جهاد سازندگی و وزارت کشاورزی و تشکیل وزارت جهاد کشاورزی توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی تهیه شد و در تاریخ ۲۶ مرداد ۱۳۷۹ با قید یک فوریت به مجلس شورای اسلامی رفت. این لایجه در تاریخ ۶ دی ۱۳۷۹ به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید و در تاریخ ۱۰/9/۱۳۷۹ توسط شورای نگهبان تایید شد.

واقعيت اين است که نظام فکري جديد ايران پس از پيروزي انقلاب، به سازه هاي سازماني جديدي نياز داشت و نهاد جهاد سازندگي نويدبخش توسعه چنين سازماني بود. ولي اين نهاد در سير تطور خود، به وزارتخانه اي بوروکراتيک تبديل شد و سپس با يک بوروکراسي سنتي ادغام گشت و به تدريج در آن استحاله شد(عزت پور، 1390).

جهاد سازماني بود متفاوت با همه سازمان هاي معاصر خود! ولي متاسفانه به لحاظ برخي سهل انگاري ها در ثبت و ضبط مختصات ويژه فرهنگي آن و اصرار بر تبديل آن به بوروکراسي ماشيني، بسياري از ويژگي هاي منحصر به فرد خود را از دست داد و به سازماني معمولي با مختصات سازمان هاي متداول ايراني تبديل شد. بدينسان سازهاي متناسب با اهداف انقلاب، به سازهاي متناسب با نظام هاي اداري پيش از آن تغيير ماهيت داد؛ در حالي که ماهيت اين نهاد، با ادهوکراسي[5]­هاي مستقل تناسب بيشتري داشت؛ ادهوکراسي­هايي وابسته به يک سيستم بوروکراتيک مرکزي؛ ادهوکراسي هايي که در قالب هسته هاي مستقل جهادي، در شبکه اي از گروه هاي حرفه اي و تخصصي مي توانستند، سيستم خدمت رساني بي نظيري را در جهان تحولات ساختاري معرفي نمايند و سازماني ايجاد نمايند ماموريت گرا، هدف مند، کم هزينه، و ايثارگر که همواره موجوديت خود را وقف شده در جهت نيل به هدف انگاشته، مهياي رفع استضعاف از محرومين جامعه گردد. اما شرايط دوره هاي پس از جنگ و استراتژي هاي توسعه اقتصاد محور، وجود چنين سازماني را تاب نياورد و در جريان استحاله فرهنگي، جهاد سازماني شد که اکنون فقط خاطره اي دارد از سازماني که بقاي خود را در استمرار خدمت به جامعه مي يافت؛ و اکنون فقط انگاره هايي ذهني از آن بر جاي مانده است.

طرح بسیج سازندگی

در این مقطع بود که تدبیر هنرمندانه، تیز بینانه و هوشیارانه رهبر معظم انقلاب حضرت آیت ا... خامنه ای(مدظله) جهت تشکیل سازمان بسیج سازندگی کاملا مشهود است. ایشان به منظور  برون­رفت از مشکلات بروکراتیک ذکرشده و همچنین حفظ روحیه جهادی و خودجوش اقشار مختلف در تاریخ 17/2/79 فرمان تشکیل بسیج سازندگی را به شرح صادر فرمودند:

«بسیج یك نعمت بزرگی است كه امروز در اختیار ماست، اگر از این نعمت خوب استفاده نشود كفران نعمت شده است. هر نعمتی كه كفران بشود خدای متعال، آن كفران كننده  را مجازات خواهد كرد و اولین مجازات این است كه از آن نعمت محرومش می كند. یك چیز دیگری به ذهن من آمد كه گفتیم آقای حجازی و آقای سعیدی كیا شاید بتوانند آن كار را راه بیاندازند، نمی دانم حالا به كجا رسیده، طرح «بسیج سازندگی». یعنی این سه ماه تابستان بچه ها بیكارند عده ای بعد از تابستان هم بیكارند .پشت كنكوریها و ... اینها را سازماندهی كنید. سازماندهیش با شما، سازماندهی و اعزام با شما، شناسائی های قبلی با جهاد سازندگی و دفتر مناطق محروم ریاست جمهوری و بقیه جاها، بودجه هم با دولت، پول بگذارند بروند روستاهای فراوانی را پیش بینی كنند، بروند در این روستاها، اینجا مسجد ندارد، اینجا غسالخانه ندارد، اینجا جاده ندارد، اینجا مزرعه چهار تا خانواده درو نشده است... مثل كارهائی كه اول انقلاب می كردند. بچه ها از خدا هم می خواهند، یك چیز مختصری هم مثل دهان­شیرینی كه توی جنگ به بچه ها می دادید وقتی به دوره های بیست روزه می رفتند. هر كسی بیست روز در بسیج كار بكند. البته در این بین مهندس هم لازم است، كارگر فنی هم لازم است، موتوری هم لازم است، بنا، همه جور آدمی ممكن است لازم باشد. جنس را جور كنید، سازماندهی و دسته بندی و اعزام و اداره كار با شما، شناسائی و بقیه ی كارها با جهاد سازندگی، پشتیبانی هم با دستگاههای دولتی، راه بیافتید امسال الان در اردیبهشت هستیم یك ماه و اندی وقت دارید. امسال تمرینی عمل بكنید، تجربه درست كنید، از سال آینده به طور مبسوط عمل كنید. آخر تابستان می توانید آمار بدهید، این نیروها رفتند كمك كردند، این تعداد مدرسه توی روستاها ساخته شده است، كه در بوشهر آن منظره رقت بار بوجود نیاید كه توی خانه آنچنانی ، صد تا پنجاه تا بچه دختر به آنجا بروند، پول هم ازجیبشان بدهند آنجا درس بخوانند كه انسان واقعا نمی تواند این طور مناظر را تحمل كند.»

با این فرمان دوباره روحیه و تفکر جهادیِ دردمند از طریق گروه های خودجوشی از بطن جامعه(دانش آموزان، دانشجويان، هیئات، سازمانهای مردم نهاد(NGO)، پایگاههای بسیج محلات و ...) با همان اهداف عالی جهاد سازندگی یعنی خدمت بنا به‌ ضرورت‌ و مقتضیات‌ جامعه، تقویت شد که با نام زیبای حرکتهای جهادی(اردوهای جهادی) به همان شکل خودجوش اوایل انقلاب آغاز شد.

اکنون که 11 سال از فرمان تشکیل بسیج سازندگی توسط مقام معظم رهبری(مدظله) می گذرد؛ حدود 1800 گروه جهادی خودجوش از اقشار مختلف مردم به منظور خدمت­رسانی در عرصه­های مختلف(فرهنگی، آموزشی، عمرانی، بهداشت و درمان، کشاورزی و ...) در ایام تعطیلات عید نوروز و تابستان هر سال به روستاهای محروم اقصی نقاط کشور هجرت نموده و در مدت 10 الی 20 روز به انجام فعالیت­های خویش می پردازند.

البته نباید فراموش شود اگر روزی همين سازماني كه يدك كش نام زيباي جهادي می باشد، اين روحيه جهادي را به دام بروکراسی های اداری و فعالیتهای امنیتی انداخته و با واهمه و ترس به این فعالیتهای خودجوش و با کیفیت نگاه کند،  آن روز، روز مرگ روحیه جهادی خواهد شد باید با نگاه اعتماد و همیاری به گروه هاي بسیجی، جهادی و چريكي فعال در کشور نظر نمود و بسیاری از فعالیتهای روی زمین مانده را با مدیریتی پدرانه و مرادگونه به آنها واگذار کرد.

 بيانات جالب رهبر معظم انقلاب، در جمع برخي از دانشجويان 19/5/90 : «جهتهاي كلي تقريباً با هم يكسان است، خوب است. نميخواهيم هم بگوئيم كه اين تشكلها با مختصاتي كه هر كدام دارند، بايستي اين مختصات را همه يك كاسه كنند؛ نه، تنوع و مختصات گوناگون در تشكلها هيچ ايرادي ندارد؛ منتها در جهتگيري ها، در پيشرفت به سمت اهداف انقلاب، يك هماهنگي انجام بگيرد تا بتوانيد بر محيط دانشجوئي اثرگذاري كنيد». باید مقداری از بودجه هاي اين سازمان را به امر پژوهشي اختصاص یابد يعني اين اعتبار مستقيم به اين امر اختصاص يابد تا پشتوانه های علمی و فكري خوبي براي حفظ، هدايت و ساماندهي اين شور جوانان توليد كرد البته موج سازي و شبكه سازي براي برانگيختن انگيزه هاي نسل جوان نيز يك كار فكري است.



[1]- ‌بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي در دیدار جمعی از جهادگران کشاورزی، 14/10/82.

-[2]‌ بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي در جمع مردم و كاركنان صنعت نفت عسلويه، 8/1/1390 .

[3]- پيام نوروزی رهبر معظم انقلاب اسلامي به مناسبت تحويل سال 1390 .

[4]- بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامي در حرم مطهر رضوی 1/1/1390.

[5]-  «Adhocracy»، "Ad hoc" درلغت به معني ويژه، خلق‌الساعه و برحسب ضرورت است. در اين ساخت سازماني گروه­هاي كاري تشكيل مي‌شوند و بر حسب ضرورت مأمور انجام امور مي­شوند. ويژگي‌هاي برجسته ادهوكراسي عبارتند از: 1- گروههاي كاري موقت 2- عدم تمركز در اختيارات  3- مسئوليت‌بخشي اقتضائي 4- قوانين و ضوابط محدود(رضائيان، علي؛ اصول مديريت، تهران، سمت، 1376، چاپ هشتم، ص179).

معاون استاندار سیستان و بلوچستان:توسعه پرورش آبزیان راهکار کاهش نرخ بیکاری در مناطق جنوب استان

 معاون برنامه ریزی استاندار سیستان و بلوچستان :

توسعه پرورش آبزیان راهکار کاهش نرخ بیکاری در مناطق جنوب استان


 معاون برنامه ریزی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با توسعه و پرورش آبزیانی چون میگو و ایجاد سایت های متعدد جهت بهره برداری از این نوع آبزی می توان گام بلندی در جهت اشتغالزایی در مناطق جنوب استان برداشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه سیستان و بلوچستان، شیخ زاده در نشست اعضای ستاد میگو استان که با موضوع بررسی پسته حمایتی پرورش دهندگان میگو استان در معاونت برنامه ریزی استانداری برگزار شد. اظهار داشت: توسعه و پرورش آبزیان به عنوان یکی از راهکارهای رونق اقتصادی به ضرورتی انکار ناپذیر تبدیل شده است.

معاون استاندار با تبریک هفته جهاد کشاورزی به جهاد گران و تلاشگران این عرصه گفت: روحیه و تفکر جهادی کمک به حوزه جهاد کشاورزی می کند و حوزه شیلات الگو برای دیگر حوزه های جهاد کشاورزی می باشد که اسباب اشتغال جمع کثیری از هم استانی ها را فراهم می کند.

وی با تأکید تشکیل کار گروه ویژه حوزه شیلات، جهاد کشاورزی و دامپزشکی اظهار داشت: این کار گروه باعث هماهنگی بین دستگاههای متولی و سرمایه گذاران بخش خصوصی و فعالین حوزه های مختلف بخش کشاورزی می شود.

شیخ زاده با بیان اینکه سواحل دارای ظرفیت ها و پتانسیل های بسیاری هستند اظهار داشت: دولت برای سواحل بویژه سواحل جنوب راهکارهای وسیعی را برای توسعه در زمینه شیلات، صنایع تبدیلی حوزه شیلات، صنایع دریایی و بحث خدمات دریایی در نظر گرفته است.

وی افزود: وجود اراضی وسیع و بل استفاده، هم جواری با دریا، نیروی کار فراوان و متخصص و وجود جاذبه های گردشگری از مهم ترین دلایلی است که توسعه پرورش آبزیان را به عنوان یکی از فعالیت های اقتصادی در مناطق مرزی و ساحل نشین استان سیستان و بلوچستان ضروری ساخته است.

شیخ زاده اظهار داشت: مطالعه  جامع و وسیع نسبت به امکان سنجی و کشف این موهبت الهی و تبدیل آن ها به فرصت های شغلی بخشی از این اقدامات است که در راستای توسعه پایدار و مدیریت یک پارچه مناطق ساحلی در حال اجراست.

وی گفت: وجود آب نامحدود دریای عمان، شوری مناسب برای پرورش میگو، وجود اراضی وسیع، سازگاری میگو در منطقه، پرورش سایر آبزیان مناسب با آب شور، وجود نیروی کار فراوان، متخصص و دانشگاهی از مزیت های سایت پرورش میگوی گواتر است.

در ادامه جلسه تعدادی از سرمایه گذاران و پرورش دهندگان میگو در استان به بیان مشکلات و نقطه نظرات خود در این حوزه پرداختند.

اقتصادي  22/3/1391  09:54:06

913-2984-5 كد خبر

http://sb.isna.ir/Default.aspx?NSID=5&SSLID=46&NID=28696
 

مهر ماندگار و تحقق شعار عدالت محوری و محرومیت زدایی دولت احمدی نژاد

 

مهر ماندگار و تحقق شعار عدالت محوری و محرومیت زدایی دولت احمدی نژاد
مهرماندگار: سرکشی به همه مناطق و بازدید نزدیک از اوضاع شهرها و روستاها و لمس کمبودها و عقب افتادگی های تاریخی در جای جای کشور ؛ حرکت شتابانی را در روند توسعه و آبادانی کشور رقم زد و در طول حدود هفت سال از عمر دولت های نهم و دهم نتایج بسیار مطلوبی در تامین زیرساخت ها و رفع بسیاری از نیازهای کشور در زمینه های گوناگون به جای گذاشت.
  

نتیجه انتخابات ریاست جمهوری نهم و آغاز به کار دولت نهم در سال 1384 نقطه عطفی در تاریخ سه دهه انقلاب اسلامی بود . تغییر شیوه مدیریت رئیس جمهور نهم و ابتکار سفرهای استانی هیات دولت خبر از شروع فصل جدیدی در توسعه همه جانبه کشور و رفع محرومیت ناشی از رژیم گذشته و آثار مخرب جنگ تحمیلی داشت . سرکشی به همه مناطق و بازدید نزدیک از اوضاع شهرها و روستاها و لمس کمبودها و عقب افتادگی های تاریخی در جای جای کشور ؛ حرکت شتابانی را در روند توسعه و آبادانی کشور رقم زد و در طول حدود هفت سال از عمر دولت های نهم و دهم نتایج بسیار مطلوبی در تامین زیرساخت ها و رفع بسیاری از نیازهای کشور در زمینه های گوناگون به جای گذاشت.
اما در آخرین سال کاری دولت دهم ، بر خلاف رویکرد معمول دولت های گذشته ، دولت همه توان خود را در جهت تکمیل پروژهای نیمه تمام با عنوان طرح های مهر ماندگار به کار بسته است تا از یک سو ، بار دیگر مردم و دولت طعم شیرین خدمت را تجربه کنند و از سوی دیگر شرایط خدمت برای دولت یازدهم سهل تر و روان تر گردد .
طرح های مهر ماندگار شامل پروژه هایی است که نیمه تمام بوده و دولت با اختصاص اعتبار ویژه ای برای آنها در تلاش است در طول یک سال آینده آنها را تکمیل و به بهره برداری برساند . از این رو دولت با تشکیل کارگروه مهر ماندگار و همچنین مامور کردن علی اکبر محرابیان به عنوان دستیار ویژه رئیس جمهوری و مسئول رسیدگی به این طرح ها ، ضمن شناسایی حدود 800 پروژه کلان در سطح کشور و تخصیص اعتبارات مورد نیاز ، در صدد است با رفع موانع کاری و تکمیل این پروژه ها در کمترین زمان ممکن آنها را برای بهره برداری آماده سازد .
طی سه سفر استانی هیات دولت و 4 سفر پروژه ای رئیس جمهور به استان سیستان و بلوچستان 690 مصوبه در زمینه های مختلف در جهت رفع کمبودها و نیازهای استان و تامین زیرساخت های اساسی در استان به تصویب رسیده است . در این رهگذر سهم استان در طرح های مهر ماندگار 36 طرح بود که با پیگیری های ویژه استاندار و ظرفیت و توان بالای استان برای تکمیل این پروژه ها این تعداد به 46 طرح در عرصه های فرهنگی ، عمرانی ، درمانی ، حمل و نقل ، راه سازی و صنعتی افزایش پیدا کرده است که زمینه اشتغال ، رفاه ، آسایش ، عمران ، آبادانی ، رونق بازرگانی و تجارت را در استان در پی دارد .
حجم اعتبارات و سرمایه گذاری دولت در این طرح ها بیش از 55 هزار میلیارد ریال است که این میزان گردش پول در استان اثرات مطلوب فراوانی در استان به جای خواهد گذاشت .
ساخت مراکز جامع فرهنگی – ورزشی و توانبخشی ایثارگران ، ساخت و تجهیز بیمارستان در نیکشهر و میرجاوه ، تکمیل بخش سوختگی بیمارستان حضرت علی ابن ابیطالب (ع) زاهدان ، احداث مرکز شبانه روزی 10 تختخوابی در شهرهای زابلی ، فنوج و گلمورتی ، ، بهره برداری از دانشکده بهداشت زابل و دانشکده پرستاری و مامایی ایرانشهر ، خوابگاه 500 نفری دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و بهره برداری از مرکز بهداشتی درمانی شبانه روزی سیب سوران جزء طرح های مهر ماندگار در حوزه بهداشت و درمان است .
سهم حوزه راه و شهر سازی در طرح های مهر ماندگار 12 طرح است . توسعه بندر شهید بهشتی چابهار ، تکمیل بیمارستان سراوان، بیمارستان شهرهای زهک ، دوست محمد و سرباز ، تکمیل بزرگراه زاهدان – زابل ، بزرگراه ایرانشهر – بمپور ، بزرگ راه به – زاهدان ، حذف و اصلاح نقاط حادثه خیز در راه های استان و آسفالت راه های روستایی بالای 50 خانوار ، بهسازی محور کنارک – بندر عباس ، توسعه ناوگان حمل و نقل روستایی و اتصال راه آهن چابهار به شبکه ریلی کشور از طرح های مهر ماندگار در این حوزه است .
در حوزه صنعت ، معدن و تجارت 10 طرح صنعتی و معدنی و اشتغالزایی وجود دارد که مهمترین آنها بهره برداری از مس چهل کوره تا پایان سال 91 است .
همچنین طرح های حوزه وزارت نیرو نیز شامل خط هفتم انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان ، گاز رسانی به شهرهای جدید و گاز رسانی به روستاه ها ، بهره برداری از خط 2 آبرسانی از زابل به زاهدان ، آبرسانی به شهرهای زابل و شهرهای مسیر ، بهره برداری از سد ماشکید علیا ، شبکه آبیاری و زه کشی زیردان و کهیر ، تاسیسات فاضلاب شهرهای چابهار و زابل و افتتاح فاز 1 نیروگاه ایرانشهر (324 مگاوات ) می باشد .
اجرای 1215 طرح محرومیت زدایی و ساخت و بهره برداری از سالن ورزشی 2 هزار نفری چابهار از طرح های مهر ماندگار در استان سیستان و بلوچستان است که با برنامه ریزی های انجام شده در این خصوص بخش عمده ای از این طرح ها در هفته دولت و دهه فجر امسال و باقیمانده آن تا پایان دولت دهم در سال 92 به بهره برداری می رسند .
قطعا با تکمیل و مورد استفاده قرار گرفتن این طرح ها ، بخش عظیمی از نیازها و زیرساخت های استان مهیا شده و حلاوت خدمات و اقدامات ماندگار دولت نهم و دهم در کام مردم صبور و فهیم استان خواهد ماند و با توسعه و بالندگی استان در ابعاد مختلف زمینه رفاه و آسایش عمومی فراهم می شود.

اداره روابط عمومی و امور بین الملل استانداری سیستان و بلوچستان

 

دولت برای تکمیل طرح‌های مهر ماندگار مصمم است

وضعیت طرح‌های ماندگار در سیستان‌وبلوچستان

دولت برای تکمیل طرح‌های مهر ماندگار مصمم است
 

خبرگزاری فارس: اهتمام دولت برای تکمیل طرح‌های مهر ماندگار در استان سیستان‌وبلوچستان تحقق شعار عدالت محوری و محرومیت‌زدایی است.

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، نتیجه انتخابات ریاست جمهوری نهم و آغاز به کار دولت نهم در سال 1384 نقطه عطفی در تاریخ سه دهه انقلاب اسلامی بود.

سرکشی به همه مناطق و بازدید نزدیک از اوضاع شهرها و روستاها و لمس کمبودها و عقب افتادگی‌های تاریخی در جای جای کشور، حرکت شتابانی را در روند توسعه و آبادانی کشور رقم زد و در طول حدود هفت سال از عمر دولت‌های نهم و دهم نتایج بسیار مطلوبی در تامین زیرساخت‌ها و رفع بسیاری از نیازهای کشور در زمینه‌های گوناگون به جای گذاشت.

اما در آخرین سال کاری دولت دهم، بر خلاف رویکرد معمول دولت‌های گذشته، دولت همه توان خود را در راستای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام با عنوان طرح‌های مهر ماندگار به کار بسته تا از یک سو، بار دیگر مردم و دولت طعم شیرین خدمت را تجربه کنند و از سوی دیگر شرایط خدمت برای دولت یازدهم سهل‌تر و روان‌تر شود.

طرح‌های مهر ماندگار شامل پروژه‌هایی است که نیمه‌تمام بوده و دولت با اختصاص اعتبار ویژه‌ای برای آنها در تلاش است در طول یک سال آینده آنها را تکمیل و به بهره‌برداری برساند.

از این رو دولت با تشکیل کارگروه مهر ماندگار و همچنین مامورکردن علی‌اکبر محرابیان به عنوان دستیار ویژه رئیس جمهوری و مسئول رسیدگی به این طرح‌ها، ضمن شناسایی حدود 800 پروژه کلان در سطح کشور و تخصیص اعتبارات مورد نیاز، در صدد است با رفع موانع کاری و تکمیل این پروژه‌ها در کمترین زمان ممکن آنها را برای بهره‌برداری آماده سازد.

طی سه سفر استانی هیئت دولت و چهار سفر پروژه‌ای رئیس جمهور به استان سیستان‌وبلوچستان 690 مصوبه در زمینه‌های مختلف در راستای رفع کمبودها و نیازهای استان و تامین زیرساخت‌های اساسی در استان به تصویب رسیده است.

در این رهگذر سهم استان در طرح‌های مهر ماندگار 36 طرح بود که با پیگیری‌های ویژه استاندار و ظرفیت و توان بالای استان برای تکمیل این پروژه‌ها این تعداد به 46 طرح در عرصه‌های فرهنگی، عمرانی، درمانی، حمل و نقل، راهسازی و صنعتی افزایش پیدا کرده که زمینه اشتغال، رفاه، آسایش، عمران، آبادانی، رونق بازرگانی و تجارت را در استان در پی دارد.

حجم اعتبارات و سرمایه‌گذاری دولت در این طرح‌ها بیش از 55 هزار میلیارد ریال است که این میزان گردش پول اثرات مطلوب فراوانی در استان به جای خواهد گذاشت.

ساخت مراکز جامع فرهنگی ـ ورزشی و توانبخشی ایثارگران، ساخت و تجهیز بیمارستان در نیکشهر و میرجاوه، تکمیل بخش سوختگی بیمارستان حضرت علی‌ابن‌ابیطالب (ع) زاهدان، احداث مرکز شبانه‌روزی 10 تختخوابی در شهرهای زابلی، فنوج و گلمورتی، بهره‌برداری از دانشکده بهداشت زابل و دانشکده پرستاری و مامایی ایرانشهر، خوابگاه 500 نفری دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و بهره‌برداری از مرکز بهداشتی درمانی شبانه‌روزی سیب سوران جزء طرح‌های مهر ماندگار در حوزه بهداشت و درمان است .

سهم حوزه راه و شهرسازی در طرح‌های مهر ماندگار 12 طرح است و توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، تکمیل بیمارستان سراوان، بیمارستان شهرهای زهک ، دوست محمد و سرباز، تکمیل بزرگراه زاهدان ـ زابل، بزرگراه ایرانشهر ـ بمپور، بزرگراه به ـ زاهدان، حذف و اصلاح نقاط حادثه‌خیز در راه‌های استان و آسفالت راه‌های روستایی بالای 50 خانوار، بهسازی محور کنارک ـ‌ بندر عباس، توسعه ناوگان حمل و نقل روستایی و اتصال راه‌آهن چابهار به شبکه ریلی کشور از طرح‌های مهر ماندگار در این حوزه است.

در حوزه صنعت، معدن و تجارت 10 طرح صنعتی و معدنی و اشتغالزایی وجود دارد که مهم‌ترین آنها بهره‌برداری از مس چهل کوره تا پایان سال 91 است.

همچنین طرح‌های حوزه وزارت نیرو نیز شامل خط هفتم انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان، گازرسانی به شهرهای جدید و گازرسانی به روستاها ، بهره‌برداری از خط دو آبرسانی از زابل به زاهدان، آبرسانی به شهرهای زابل و شهرهای مسیر، بهره‌برداری از سد ماشکید علیا، شبکه آبیاری و زه‌کشی زیردان و کهیر، تاسیسات فاضلاب شهرهای چابهار و زابل و افتتاح فاز یک نیروگاه ایرانشهر (324 مگاوات) است.

اجرای هزار و 215 طرح محرومیت‌زدایی و ساخت و بهره‌برداری از سالن ورزشی دو هزار نفری چابهار از طرح‌های مهر ماندگار در استان سیستان‌وبلوچستان است که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در این زمینه بخش عمده‌ای از این طرح‌ها در هفته دولت و دهه فجر امسال و باقیمانده آن تا پایان دولت دهم در سال 92 به بهره‌برداری می‌رسند.

....قطعا با تکمیل و مورد استفاده قرارگرفتن این طرح‌ها، بخش عظیمی از نیازها و زیرساخت‌های استان مهیا شده و حلاوت خدمات و اقدامات ماندگار دولت نهم و دهم در کام مردم صبور و فهیم استان خواهد ماند و با توسعه و بالندگی استان در ابعاد مختلف زمینه رفاه و آسایش عمومی فراهم می‌شود.

جواد سالارزهی

تصمیمات جامع دولت برای حمایت از صنعت میگو

 تصمیمات جامع دولت برای حمایت از صنعت میگو

خبرگزاری فارس: هیأت وزیران بنا به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی با اتخاذ تصمیمات جامع دولت برای حمایت از صنعت میگو، با بخشش جرایم و سود تسهیلات بانکی صنعت میگو موافقت کرد. براین اساس هیئت وزیران، بانک مرکزی را موظف کرد از طریق بانکهای عامل نسبت به بخشودگی جرایم بدهی بدهکاران صنعت میگوی پرورشی شور مطابق قانون بودجه سال 1390 کل کشور اقدام و مانده بدهی ناشی از اصل تسهیلات دریافتی اعم از سرمایه در گردش و سرمایه گذاری را به مدت یک سال از تاریخ ابلاغ این تصویب نامه امهال کند و پس از آن باقیمانده را مطابق بند یاد شده در پنج سال تقسیط کند.
تصويب نامه دولت در خصوص احتساب سود تسهيلات بانكي اعطايي به صنعت ميگوي پرورشي به عنوان بدهي دولت به بانك هاي عامل در تاريخ 30 مهر 1390 به شرح ذيل ابلاغ شده است:
        1ـ سود تسهيلات بانكي (اعم از سود تا سررسيد و سود پس از سررسيد) اعطايي به صنعت ميگوي پرورشي (شامل تكثير و توليد بچه ميگو، پرورش، توليد غذا، فرآوري و صادرات ميگو) از سال 1373 تا پايان سال 1389 و نيز سود يك سال دوره تنفس تا سقف يك هزار ميليارد (1.000.000.000.000) ريال، به عنوان بدهي دولت به بانكهاي عامل محسوب مي گردد.
        2ـ بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران موظف است از طريق بانكهاي عامل نسبت به بخشودگي جرايم بدهي بدهكاران صنعت ميگوي پرورشي كشور مطابق بند (28) قانون بودجه سال 1390 كل كشور اقدام و مانده بدهي ناشي از اصل تسهيلات دريافتي اعم از سرمايه در گردش و سرمايه گذاري را به مدت يك سال از تاريخ ابلاغ اين تصويب نامه امهال نمايد و پس از آن باقيمانده را مطابق بند يادشده در پنج سال تقسيط نمايد.
        3ـ وزارت جهاد كشاورزي (سازمان شيلات ايران) موظف است نسبت به اجراي تصميمات زير اقدام و هر شش ماه، گزارش اقدامات انجام شده را به دفتر هيئت دولت ارائه نمايد:
    
    الف ـ تقويت نظارت بر روند توليد در صنعت ميگو براي تمامي مراكز تكثير، مزارع پرورشي و كارخانه هاي توليد غذاي ميگوي پرورشي و ارزيابي سالانه كمي و كيفي توليد نهاده ها.
    
    ب ـ حمايت از صنايع تبديلي، تكميلي و فرآوري و اجراي مكانيزاسيون مزارع پرورشي ميگو و تجهيز مجتمع هاي فعال به آب شيرين، راه دسترسي، برق و مخابرات با همكاري وزارتخانه هاي مربوط از محل كمكهاي فني و اعتباري براساس ظرفيت ها و توانايي هاي هر واحد.
    
    ج ـ مراقبت دائمي و پيشگيري به موقع از شيوع بيماريهاي ميگو در كشور.
        4ـ وزارت جهاد كشاورزي موظف است از طريق شركت خدمات حمايتي و صندوق بيمه كشاورزي نسبت به تامين نهاده هاي كشاورزي و بيمه فراگير براي مراكز تكثير، مزارعپرورشي، كارخانه هاي توليد خوراك ميگو و مراكز فرآوري داراي كد EC از سازمان دامپزشكي كشور اقدام نمايد.
        5 ـ وزارت نيرو موظف است ظرف دو سال با هماهنگي سازمان شيلات ايران و با مشاركت پنجاه درصدي استانداري هاي خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سيستان و بلوچستان و گلستان نسبت به تامين برق و آب حداكثر سه مجتمع پرورش ميگو در هر يك از استان هاي مذكور اقدام نمايد.

    6 ـ سازمان حفاظت محيط زيست موظف است با همكاري وزارت صنعت، معدن و تجارت با توجه به استانداردهاي علمي و فني و حريم هاي قانوني مصوب، نسبت به جلوگيري از ايجاد صنايع مزاحم در حريم فعاليت صنعت ميگو اقدام و استانداردهاي زيست محيطي فعاليت هاي آبزي پروري را تدوين نمايد.
        7ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است نسبت به اجراي موارد زير اقدام نمايد:
    
    الف ـ اعلام سالانه يارانه صنعت ميگو به منظور حمايت و تقويت صنعت ميگو در طول برنامه پنجم توسعه مطابق با توليد و صادرات سال قبل به دولت تا پس از تامين اعتبار با هماهنگي وزارت جهاد كشاورزي (سازمان شيلات ايران) در اختيار ذينفعان قرار گيرد.
    
    ب ـ انجام اقدامات لازم جهت پيش بيني ميگو در سبد
    غذايي خانوار.
    
    ج ـ تدوين استانداردهاي نوين حلقه هاي اصلي توليد ميگو از توليد تا مصرف توسط موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ظرف يك سال، كدگذاري و تطابق آن با استانداردهاي بين المللي و ابلاغ براي اجرا.
        8 ـ اختصاص اعتبار لازم براي نوسازي و به روز كردن كارخانه هاي مرتبط با صنعت ميگوي پرورشي.
        9ـ سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران موظف است جهت تشويق و ترويج مصرف ميگوي پرورشي در بازارهاي داخل كشور، فيلم هاي تبليغاتي و تيزرهاي ارائه شده از سوي سازمان شيلات ايران و ساير تشكلهاي توليدي ميگو را نمايش دهد.
        10ـ دستگاههاي دولتي جهت افزايش مصرف آبزيان و ميگو در كشور از ميگوي پرورشي در سامانه هاي عمومي مصرف مواد غذايي خود استفاده نمايند.

    11ـ مسئوليت حسن اجراي اين تصويب نامه بر عهده وزارت جهاد كشاورزي و بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران مي باشد و گزارش اجراي آن را به دفتر هيئت دولت ارا ئه مي نمايند.

این مصوبه از سوی محمد رضا رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.

معاون استاندار: احتمال افزایش شمار طرحهای مهر ماندگار سیستان و بلوچستان وجود دارد

معاون برنامه ریزی استاندار:

احتمال افزایش شمار طرحهای مهر ماندگار سیستان و بلوچستان وجود دارد

زاهدان - معاون برنامه ریزی استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به افزایش شمار طرحهای مهر ماندگار استان از 28 به 35 و در نهایت 46 طرح گفت: این احتمال وجود دارد كه بازهم ارقام این طرحها افزایش یابد.

'رجب علی شیخ زاده' جمعه به خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: پس از سفر دستیار ویژه رییس جمهوری به سیستان و بلوچستان و بازدید از طرحهای مهر ماندگار استان و متعاقب آن ییشنهادات مسوولان منطقه و برگزاری جلساتی در زاهدان و تهران تصمیات جدیدی اتخاذ شد.

وی اضافه كرد: توجه ویژه دولت به سیستان و بلوچستان و پیگیری مدیریت ارشد استان نتایج خوبی از حیث جذب اعتبارات ملی و استانی و اجرای طرحهای عمرانی مختلف در منطقه داشته است .

وی با بیان اینكه از مجموع 10 هزار طرح محرومیت زدایی در كشور یك هزار و 15 مورد مربوط به سیستان و بلوچستان است، اجرای طرحهای مصوب سفرهای استانی و مهر ماندگار اثراث بلند مدت اقتصادی و اجتماعی بر بخشهای مختلف استان خواهد گذاشت.

معاون استاندار با ذكر مثالی گفت: اكنون بدلیل نبود خط لوله گاز اجرای برخی طرحهای اقتصادی در سیستان و بلوچستان توجیه ندارد اما با اتمام گازرسانی به كل استان ایجاد كارخانجات صنعتی صرفه بهتری خواهد داشت و برای سرمایه گذاران جاذبه ایجاد می كند.

شیخ زاده افزود: اجرای طرحهای مهر ماندگار از حیث میزان اعتبار و گردش پول در سیستان و بلوچستان نیز اثرگذاری عمیقی دارد مثلا در حالیكه پارسال كل اعتبارات استانی سه هزار و 100میلیارد ریال بود، برای طرحهای مهر ماندگار این خطه 55 هزار میلیارد اعتبار هزینه می شود.

وی بیان داشت: در استانی كه همواره از حیث شاخص های بهداشت و درمان وضعیت مطلوبی نداشته است احداث 11 بیمارستان به طور همزمان انقلابی در این بخش ایجاد خواهد كرد.

معاون استاندار با تصریح بر اینكه پیشرفت اجرای پروژه های بیمارستانی سیستان و بلوچستان مطلوب است، گفت: حتی در شهرهای كوچك نظیر فنوج، زابلی و گلمورتی بیمارستانهای 10 تختخوابی در دست ساخت است و در شهرهای بزرگ همچون سراوان بیمارستان دوم بزرگتر  و مجهزتر از مورد قبلی احداث می شود.

کد خبر: 80172522          (2650944)            تاريخ انتشار : 19/03/1391 - 15:12

http://www.irna.ir/News/80172522/احتمال-افزایش-شمار-طرحهای-مهر-ماندگار-سیستان-و-بلوچستان-وجود-دارد/اقتصادي/

 http://www.mehremandegar.com/view-84.html

استاندار: 46 طرح مهر ماندگار در سیستان و بلوچستان تا پایان دولت دهم به بهره برداری می رسد

استاندار:

46 طرح مهر ماندگار در سیستان و بلوچستان تا پایان دولت دهم به بهره برداری می رسد

زاهدان- استاندار سیستان و بلوچستان گفت: 46 طرح در بخش های مختلف كه جزو طرح های مهر ماندگار در استان محسوب می شود تا پایان دولت دهم به بهره برداری می رسند.

به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی استانداری، 'علی محمد آزاد' در نشست بررسی وضعیت طرح های مهر ماندگار استان، بر شتاب بخشی به اجرای این طرحها از سوی متولیان و مسوولان دستگاههای اجرایی تاكید كرد.

وی گفت: براساس برنامه ریزی های انجام گرفته، بخش عمده ای از طرحهای مهر ماندگار كه مربوط به بخشهای فرهنگی، افتصادی، درمانی، حمل و نقل، راهسازی و صنعتی است تا هفته دولت و دهه فجر امسال به بهره برداری خواهند رسید و باقی طرحها تا اردیبهشت ماه سال آینده آماده بهره برداری خواهند شد.

وی حجم اعتبارات و سرمایه گذاری دولت در طرح های مهر ماندگار سیستان و بلوچستان را بیش از 55 هزار میلیارد ریال عنوان و بیان كرد: تكمیل و بهره برداری از این طرح ها شعار خدمتگذاری و عدالت محوری دولت نهم و دهم را محقق می سازد.

نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان، ساخت 500 كیلومتر بزرگراه، آسفالت سه هزار كیلومتر راه روستایی و اصلاح نقاط حادثه خیز محورها، ساخت 11 بیمارستان، احداث سالن ورزشی دو هزار نفری، ساخت نیروگاه، راه اندازی معادن مس چهل كوره زاهدان را از جمله طرحهای مهر ماندگار در استان برشمرد.

وی گفت: تكمیل سدسازی و اجرای شبكه آبیاری و زهكشی، احداث راه آهن چابهار - زاهدان، گاز رسانی به زاهدان، طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار و اجرای هزار و 215 پروژه محرومیت زدایی از دیگر طرح های مهر ماندگار در سیستان و بلوچستان هستند.

آزاد با اشاره به بازدید اخیر 'علی اكبر محرابیان' دستیار ویژه رئیس جمهور از طرح های مهر ماندگار سیستان و بلوچستان و تاكید رئیس جمهور بر تكمیل پروژه های تاثیر گذار در استان گفت: با توجه به ظرفیت بالای استان در اتمام طرح های مهر ماندگار، تعداد طرحها از 35 به 46 طرح افزایش یافته است./1

کد خبر: 80172006          (2650410)            تاريخ انتشار : 18/03/1391 - 22:15

http://www.irna.ir/News/80172006/46-طرح-مهر-ماندگار-در-سیستان-و-بلوچستان-تا-پایان-دولت-دهم-به-بهره-برداری-می-رسد/اقتصادي/

18 هزار میلیارد ریال یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار در استان سیستان و بلوچستان واریز شد

معاون استاندار سیستان و بلوچستان:

18 هزار میلیارد ریال یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار در استان واریز شد

زاهدان – معاون برنامه ریزی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: از ابتدای اجرای قانون هدفمندی یارانه ها تاكنون طی 16 مرحله 18 هزار و 928 میلیارد ریال یارانه به حساب سرپرستان خانوار در استان واریز شده است.

به گزارش روز پنجشنبه دریافتی ایرنا، 'رجبعلی شیخ زاده' در نهمین كمیسیون ماده 10 قانون هدفمندی یارانه ها در سیستان و بلوچستان افزود: طی 9 جلسه قبلی این كمیسیون به 164 پرونده مربوط به متقاضیان یارانه در استان رسیدگی شده است.

وی بیان كرد: تاكنون اطلاعات 155 پرونده در جلسات این كمیسیون تائید شده و به سازمان هدفمندسازی یارانه ها به منظور واریز مجدد یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار اعلام شده است.

معاون استاندار در پایان این جلسه بر شتاب بخشی به تكمیل و ارسال پرونده های مرتبط به كمیسیون ماده 10 قانون هدفمندی یارانه ها از سوی فرمانداری های سیستان و بلوچستان تاكید كرد.

به گزارش ایرنا، براساس سرشماری نفوس و مسكن سال 13۹۰ سیستان و بلوچستان بیش از دو میلیون و 700 هزار نفر جمعیت دارد./1

کد خبر: 80171636          (2649983)            تاريخ انتشار : 18/03/1391 - 16:03

http://www.irna.ir/News/80171636/18-هزار-میلیارد-ریال-یارانه-نقدی-به-حساب-سرپرستان-خانوار-در-استان-واریز-شد/اقتصادي/

معاون استاندار سیستان و بلوچستان: نامه امام علی (ع) به مالك اشتر، سند توسعه مدیریتی جهان است

معاون برنامه ریزی استاندار سیستان و بلوچستان گفت:

نامه امام علی (ع) به مالك اشتر، سند توسعه مدیریتی جهان است

زاهدان – معاون برنامه ریزی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: نامه حضرت علی (ع) به 'مالك اشتر' نمونه بارز سند توسعه مدیریتی جهان و منشوری است برای مدیران تا براساس آن پیشرفت جامعه خود را رقم بزنند.

به گزارش روز چهارشنبه استانداری سیستان و بلوچستان، 'رجبعلی شیخ زاده' در مراسم جشنی كه به مناسبت 13 رجب؛ میلاد امیر مومنان علی (ع) در محل ساختمان معاونت برنامه ریزی استانداری برگزار شد، افزود: این سند افتخار امت اسلامی است كه باید نصب العین مدیران در جامعه اسلامی برای اعمال مدیریت صحیح و سودمند باشد.

وی بیان كرد: توسعه و پیشرفت جامعه باید در جهتی باشد كه هم به نیازهای مادی و هم به نیازهای معنوی افراد پاسخ دهد.

وی اظهار داشت: جامعه اسلامی براساس باورها و اعتقادات خود نمی تواند در دستیابی به توسعه معنوی، الگوی غرب را ملاك عمل خویش قرار دهد.

وی تاكید كرد: باید مولفه های پیشرفت جامعه اسلامی را با دیدگاه نبوی مطابقت داد كه تحقق این مهم نیازمند برقراری آرامش در سطح جامعه است تا مردم در محیطی آرام به دینداری مشغول شوند و معنویت خود را تقویت كنند.

معاون استاندار گفت: در پیشرفت نظام مادی جامعه باید مولفه های توسعه معنوی را نیز لحاظ كرد تا بعد معنوی همزمان با بعد مادی تقویت شود و جامعه به تعالی دست یابد./1

کد خبر: 80170537          (2648579)            تاريخ انتشار : 17/03/1391 - 21:34

http://www.irna.ir/News/80170537/نامه-امام-علی--ع--به-مالك-اشتر،-سند-توسعه-مدیریتی-جهان-است/اجتماعي/