‌خروج دام زنده از سیستان و بلوچستان ممنوع شد

‌معاون ‌استاندار سیستان و بلوچستان:
‌خروج دام زنده از سیستان و بلوچستان ممنوع شد

معاون ‌استاندار سیستان و بلوچستان گفت: خروج دام زنده از سیستان و بلوچستان ممنوع شد. 

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، با حضور مسئولان استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و جنوبی، کارگروه دام سیستان و بلوچستان برگزار شد.

معاون سیاسی‌‌‌ ـ امنیتی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان امشب در جلسه کارگروه دام که با حضور دبیر کمیسیون قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی و مسئولان دامپزشکی خراسان جنوبی در استانداری سیستان و بلوچستان برگزار شد، اظهار داشت: خروج دام زنده از سیستان و بلوچستان ممنوع است.

رجبعلی شیخ‌زاده گفت: صنعت کشتارگاهی سیستان و بلوچستان هم‌اکنون 15 درصد فعال است و سالانه حدود 700 هزار رأس دام سنگین در کشتارگاه‌های استان کشتار می‌شود.

وی افزود: به دنبال ورود دام زنده به استان، صنایع کشتارگاهی، بسته‌بندی استان نیز فعال و سبب ایجاد اشتغال بسیاری برای جوانان شده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: واردات دام زنده، صنایع چرم استان را نیز فعال کرده که آن نیز سهمی از اشتغال ایجاد شده در استان را به خود اختصاص داده است.

شیخ‌زاده بیان داشت: در ایامی مانند عید قربان، دام سبک از خراسان رضوی و جنوبی وارد می‌شود.

وی خطاب به مسئولان دامپزشکی استان‌های خراسان رضوی و جنوبی بیان کرد: در صورتی که این دام‌ها در سیستان و بلوچستان به فروش نرسد، خروج مجدد این دام به صورت زنده مسیر نیست و در کشتارگاه‌های استان کشتار و لاشه آنها به مبدأ ارسال می‌شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه یکی از مشکلات سیستان و بلوچستان توزیع مرغ زنده است از مسئولان دامپزشکی خراسان جنوبی خواست: یا مجوز مرغ زنده به توزیع کننده‌ها ندهند و یا مجوز آنها را به مقصد کشتارگاه‌ها صادر کنند.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان خراسان رضوی نیز در این جلسه تعامل و همکاری سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی را برای رفع مشکلات واردات دام بسیار خوب عنوان کرد و گفت: جلسات مشترک این سه استان برای رفع مشکلات ورود دام زنده به کشور تدبیر بسیار خوب و راهگشایی در راستای رفع معضلات در این زمینه دارد.

یکی از مسئولان دامپزشکی خراسان جنوبی نیز گفت: زمانی که تفاوت قیمت طیور در سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی احساس شود ممکن است سودجویان مبادرت به ارسال طیور بدون مجوز کنند که هماهنگی‌های لازم با نیروی انتظامی استان خراسان جنوبی برای کنترل و نظارت بیشتر انجام می‌شود.

حسین خراشادزاده، سیستان و بلوچستان را یکی از بازارهای مصرف طیور خراسان جنوبی عنوان کرد.

انتهای پیام/75004/ش40/ث3001

92/02/07 - 21:36
شماره: 13920207001384

معاون استاندار سیستان و بلوچستان: جلوگیری از تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی

 معاون استاندار سیستان‌وبلوچستان تاکید کرد

جلوگیری از تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی

خبرگزاری فارس: معاون استاندار سیستان‌و‌بلوچستان گفت: با رفع مشکلات پیش روی سرمایه‌گذاران از تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی در استان جلوگیری شود.

 به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، رجبعلی شیخ‌زاده صبح امروز در جلسه کارگروه تخصصی امور اقتصادی سیستان‌وبلوچستان با بررسی اولویت اعطای تسهیلات و اعتبارات بانکی و مشکلات مالی صنایع استان اظهار داشت: با توجه به اهمیت اعطای تسهیلات بانکی در ایجاد اشتغال و رونق تولید و صنعت استان، هدف اصلی این نشست شناسایی مشکلات سرمایه‌گذاران استان و رفع آنها در کنار افزایش میل به سرمایه‌گذاری در تولید و بخش صنعت و معدن استان، با توجه به ظرفیت‌های موجود است.

وی افزود: تعهد ایجاد 44 هزار شغل جدید در استان، فقط در صورتی محقق می‌شود که بانک‌ها و مؤسسات مالی و همچنین سازمان‌های مربوطه دولتی فعال‌تر عمل کنند و به طور جدی در این مسیر گام‌های عملی بردارند.

رئیس کارگروه تخصصی امور اقتصادی سیستان‌وبلوچستان با اشاره به اینکه بیکارشدن افرادی که دارای شغل هستند، علاوه بر هدر رفتن فرصت‌های ایجاد شده، مشکلات و درگیری‌های اجتماعی و فرهنگی بسیاری به دنبال دارد، بیان داشت: علاوه بر ایجاد اشتغال در استان، باید با رفع مشکلات پیش روی سرمایه‌گذاران، از تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی جلوگیری شود.

شیخ‌زاده ادامه داد: ضروری است با نظارت دقیق بر محل هزینه اعتبارات داده شده به بنگاه‌های اقتصادی در استان، از انتقال این تسهیلات به بخش‌های دیگر و محل‌های غیر مصوب، جلوگیری شود زیرا یکی از دلایل تعطیلی واحدهای تولیدی، سرمایه‌گذاری در طرح‌های دیگر توسط صاحبان صنایع می‌باشد.

وی با بیان اینکه همان طور که به دنبال ارائه تسهیلات هستیم، ضروری است مسیر بازگشت تسهیلات بانکی را دنبال کنیم لذا باید با تشکیل یک کارگروه متشکل از کارشناسان ادارات مربوطه هر بخش اقتصادی همچون سازمان صنعت، معدن و تجارت، سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کارشناسان بانک‌های عامل و مدیران و صاحبان واحدهای تولیدی و صنعتی دلایل اصلی به وجود آمدن بدهی‌های معوق بانکی مشخص شود زیرا یکی از مشکلات موجود بنگاه‌های اقتصادی و همچنین از دلایل مقاومت بانک‌ها در اعطای تسهیلات به اینگونه بنگاه‌ها، وجود همین بدهی‌ها است.

معاون برنامه‌ریزی استاندار سیستان‌وبلوچستان ادامه داد: کارگروه وصول مطالبات معوق می‌تواند با حضور بدهکاران در فضایی صادقانه و صمیمی، مشکلات و دلایل به وجود آمدن بدهی‌های معوق آنها را بررسی کند و به بهترین صورت ممکن، برای رفع مشکل و بازگشت آنها به چرخه کار و تولید اقدام کند.

شیخ‌زاده بر کم‌کردن دیوان سالاری و فرآیندهای اداری و کاغذ بازی تاکید کرد و در قالب پیشنهادی به بانک‌ها گفت: برای به دست‌آوردن رضایت ارباب رجوع و متقاضیان سرمایه‌گذاری بسیار مناسب است به یک وحدت رویه در سیستم بانکی استان دست یابید و با اطلاع‌رسانی مناسب سرمایه‌گذاران از مراحل اخذ تسهیلات، مدارک و مستندات لازم شرایط رضایتمندی و استقبال آنها را به وجود آورید.

وی افزود: نیاز است بدنه کارشناسی بانک‌ها تقویت شود تا میزان دقیق و مناسب سهم آورده صاحبان صنایع و میزان تسهیلات اعطایی، مشخص و اعطا شود که در این صورت عملکرد بانک‌ها قابل دفاع خواهد بود و ارزیابی‌ها نیز واقعی‌تر و موثر خواهند شد.

معاون برنامه‌ریزی استاندار سیستان‌وبلوچستان با اشاره به اینکه مردم استان مردمی صبور، مومن و مقاوم و مرزبانانی غیور و وفادار به نظام جمهوری اسلامی هستند، بیان کرد: مشتری‌گرایی باید در تمام کارهای یکایک مسئولان بروز و نمود داشته باشد و از آنجایی که ارباب رجوع به نوعی مشتری ما است، باید با ارائه خدمت بی‌منت به مردم، به بهترین وجه انجام وظیفه کنیم.

شیخ‌زاده مردم استان را مستحق بهترین‌ها دانست و افزود: ما باید خود را مستخدم مردم بدانیم و در انجام مطالبات مردم، تمام تلاش و فعالیت لازم را انجام دهیم.

رئیس کارگروه تخصصی امور اقتصادی سیستان‌وبلوچستان تصریح کرد: باید در اولین فرصت کارگروه‌های مشخص شده این جلسه تشکیل شوند و با حضور مداوم نماینده هر ارگان در جلسات، در اسرع وقت پس از مشخص‌شدن وضعیت بنگاه‌ها (بحرانی، مشکل‌دار، و ...) مشکل سرمایه‌گذاران و فعالان بخش‌های مختلف اقتصادی استان، در زمان معین رفع شود.

وی اضافه کرد: در مرحله بعد باید اعتماد مردم به حمایت دولتی در ارائه تسهیلات و پشتیبانی‌های دیگر را جلب کرد و میل و اشتیاق سرمایه‌گذاری و ایجاد تولید و اشتغال را در استان، افزایش داد که این امر مستلزم هماهنگی دستگاه‌ها و تلاش مضاعف و مداوم مسئولان آنهاست.

 91/05/23 - 11:46

شماره: 13910523000434

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13910523000434

دکتر شیخ زاده : توسعه صنعت و معدن سیستان و بلوچستان نیازمند تدوین راهبرد است

معاون برنامه ریزی استاندار:

توسعه صنعت و معدن سیستان و بلوچستان نیازمند تدوین راهبرد است

زاهدان - معاون برنامه ریزی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: توسعه بخش صنعت، معدن و تجارت این استان نیازمند تدوین راهبرد توسط كارشناسان خبره است.

 

'رجبعلی شیخ زاده' در كار گروه اقتصادی سیستان و بلوچستان افزود: كارشناسان اقتصادی استان، بسته های پیشنهادی خود را برای توسعه صنعت، معدن و تجارت این خطه تدوین و در جلسات مربوطه ارایه كنند.

به گزارش روز شنبه دفتر معاونت برنامه ریزی استانداری سیستان و بلوچستان، دکتر شیخ زاده بیان كرد: موارد پیشنهادی كارشناسان در چارچوب راهبرد و اسناد توسعه استان در جلسات تخصصی كارشناسی و بررسی می شود تا تصمیم نهایی متناسب با نیازهای منطقه اتخاذ شود.

او اظهار داشت: در اجرای مصوبات دور سوم سفر هیات دولت به سیستان و بلوچستان كارگروهی با عضویت برخی مسوولان از وزارتخانه های ذیربط برای تسریع در پیشبرد برنامه‌های توسعه ای و رفع موانع و مشكلات فراوری بخش‌های تجارت، صنعت و معدن استان تشكیل شده است.

دکتر شیخ زاده افزود: اعضای این كارگروه بسته های پیشنهادی كارشناسان سیستان و بلوچستان در بخش صنعت، معدن و تجارت را بررسی و به بحث و تبادل نظر خواهند گذاشت تا راهبرد اصلی توسعه این بخش فراهم شود.

کد خبر: 30696343          (2227232)            تاريخ انتشار : 12/09/1390 - 23:38

http://www.irna.ir/News/30696343/توسعه-صنعت-و-معدن-سیستان-و-بلوچستان-نیازمند-تدوین-راهبرد-است/اقتصادي/

 

دکتر شیخ زاده: گازرسانی به شهركهای صنعتی جنوب سیستان و بلوچستان شتاب گیرد

معاون استاندار:

گازرسانی به شهركهای صنعتی جنوب سیستان و بلوچستان شتاب گیرد

زاهدان - معاون برنامه ریزی استاندار سیستان و بلوچستان بر شتاب بخشی طرح گازرسانی به شهركهای صنعتی جنوب استان در شهرهای ایرانشهر، دلگان و بزمان تاكید كرد.

 

 

'رجبعلی شیخ زاده' یكشنبه در نشست كارگروه تخصصی امور اقتصادی سیستان و بلوچستان افزود: كوره های آجرپزی زیادی در شهرك صنعتی ایرانشهر وجود دارد و مسیر ناهموار ورودی به این شهرك ضرورت شتاب بخشی به طرح گازرسانی را بیش از پیش محسوس كرده است.

به گزارش ایرنا راه نامناسب ارتباطی به این كوره ها حركت تانكرهای سوخت رسان را سخت كرده است.

وی گفت: دستگاههای مسوول باید با امكان سنجی و بررسی لازم نصب لوله های گاز را پیش از اجرای طرح در دستور كار خود قرار دهند.

معاون استاندار به مسوول شركت گاز سیستان و بلوچستان دستور داد هر چه زودتر و حداكثر تا پایان هفته آینده پیمانكار طرح گازرسانی به شهرك صنعتی ایرانشهر تعیین تا عملیات لوله گذاری آغاز شود.

دکتر شیخ زاده اظهار امیدواری كرد عملیات گازرسانی به شهرك صنعتی ایرانشهر و برخورداری همه واحدهای تولیدی آن از شبكه گاز طبیعی تا پایان امسال انجام شود.

به گزارش ایرنا، در اجرای طرح گازرسانی از عسلویه به جنوب شرق كشور، ایرانشهر اولین شهرستان سیستان و بلوچستان بود كه به خطه لوله گاز وصل شد.

کد خبر: 30697373          (2228597)            تاريخ انتشار : 13/09/1390 - 14:41

http://www.irna.ir/News/30697373/گازرسانی-به-شهركهای-صنعتی-جنوب-سیستان-و-بلوچستان-شتاب-گیرد/اقتصادي/

طي سال گذشته و در بخشهاي مختلف 42 هزار نفر شغل در سيستان و بلوچستان ايجاد شد

طي سال گذشته و در بخشهاي خصوصي، تعاوني و دولتي/
42 هزار نفر شغل در سيستان و بلوچستان ايجاد شد
زاهدان - مدير كل دفتر هماهنگي و امور اقتصادي استانداري سيستان و بلوچستان گفت: پارسال 42 هزار فرصت شغلي در بخشهاي تعاوني، خصوصي و دولتي اين استان ايجاد شد.

'عليرضا نورا' جمعه شب به خبرگزاري جمهوري اسلامي افزود: از اين ميزان اشتغال حدود 40 هزار نفر در بخشهاي تعاوني و خصوصي شامل تجارت و بازرگاني، حمل و نقل، ترانزيت، صنعت و معدن، كشاورزي، دام و طيور، مسكن و ترانشيپ (حمل و نقل دريايي ) مشغول كار شدند.
وي بيان داشت: همچنين دو هزار نفر شغل در بخش استخدام هاي دولتي دستگاههاي اجرايي و سازمانهاي مختلف و عمدتا مربوط به حوزه هاي آموزش و پرورش و بهداشت و درمان بوده است.
وي گفت: از كل سهميه اشتغال پارسال آموزش و پرورش كشور به ميزان حدود 12 هزار نفر 10درصد آن معادل يك هزار و 200 نفر در سيستان و بلوچستان استخدام شدند.
وي در پاسخ به سوالي مبني بر آمار دقيق كل اشتغال ايجاد شده در سيستان و بلوچستان طي شش سال گذشته اظهار داشت: اين آمار براي درستي آزمايي در اختيار دستگاههاي مسوول پايتخت قرار گرفته است و در آينده نزديك اعلام مي شود اما آنچه مسلم است به رغم خشكساليهاي پي در پي كه بعضا باعث ركود اشتغال در اين بخش شد، سرجمع فرصت هاي شغلي استان رشد خوبي داشته است .
نورا گفت: به عنوان مثال طي شش سال گذشته فقط 30 هزار نفر در بنگاههاي زودبازده سيستان و بلوچستان مشغول به كار شدند.
وي اظهار داشت: اين در حاليست كه كل منابع و تسهيلات اختصاص يافته دولتي به بنگاههاي زودبازده هر استان بخش كمي از اعتبارات اختصاص يافته به اشتغال زايي آن منطقه است. 2729

کد خبر: 30588391          (2074032)            تاريخ انتشار : 08/07/1390 - 20:20

از محل تسهيلات بنگاههاي زودبازده 30 هزار نفر شغل در سيستان و بلوچستان ايجاد شد

طي شش سال گذشته و از محل تسهيلات بنگاههاي زودبازده/
30 هزار نفر شغل در سيستان و بلوچستان ايجاد شد
مدير كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي سيستان و بلوچستان گفت: با تلاش و سرمايه گذاري كلان دولت طي شش سال گذشته در اين استان و راه اندازي 14 هزار كارگاه زوبازده براي 30 هزار نفر شغل ايجاد شد.

محمد عرب كنگان در كارگروه توسعه و برنامه ريزي سيستان و بلوچستان افزود: از مجموع 282 ميليارد تومان تسهيلات اشتغالزايي اختصاص يافته به اين استان از آغاز پيروزي انقلاب اسلامي تا سال 84 فقط 181 ميليارد تومان جذب شد.
به گزارش روز جمعه ايرنا، وي اظهار داشت: اما با مساعدت دولتهاي نهم و دهم و از محل اجراي طرح بنگاههاي اقتصادي زودبازده و كارآفرين در سيستان و بلوچستان طي شش سال گذشته هزار و 712 ميليارد تومان تسهيلات اشتغالزايي به اين خطه از كشور اختصاص يافت.
وي بيان داشت: اجراي 14 هزار طرح اشتغالزايي زودبازده طي شش سال گذشته در سيستان و بلوچستان 30 هزار نفر شغل در بخشهاي مختلف كشاورزي، صنعت و معدن و خدمات اين استان ايجاد كرد.
اين مسوول تصريح كرد: طي شش سال گذشته به مجريان طرحهاي اشتغالزا در بخش هاي مختلف سيستان و بلوچستان 12 ميليارد يارانه پرداخت شد كه نشان دهنده اراده دولت براي تشويق و ترغيب سرمايه گذاران بخش خصوصي و تعاوني است.
مدير كل دفتر آمار و اطلاعات استانداري سيستان و بلوچستان نيز در اين نشست گفت: از سال 1380 تاكنون و بدون وقفه در ماه مياني هر فصل طرح 'آمارگيري از نيروي كار' برگرفته از تعاريف و دستورالعمل هاي سازمان بين المللي كار (ILO) در سطح كشور و به تبع آن در اين استان اجرا شده است.
محمد حسين جلالي افزود: اين طرح در سيستان و بلوچستان با پوشش حجم نمونه اي معادل هزار و 600 خانوار در سطح مناطق شهري و روستايي با مراجعه به تك تك واحدهاي نمونه، پرسش نامه هاي مربوطه تكميل و بعد از مرحله داده آماري فايل هاي اطلاعاتي براي استخراج به مركز آمار ايران ارسال شده است.
او خاطرنشان كرد: توصيه هاي فني سازمان بين المللي كار در طراحي و اجراي طرح فوق در 130 كشور جهان اجرا مي شود.
مسوول تنظيم سند چشم انداز توسعه استان نيز در اين نشست گفت: براساس آمار مراجع رسمي نرخ بيكاري سيستان و بلوچستان در سال 75 ، 6/30 درصد بوده كه به 62/31 درصد در سال 85 افزايش يافت.
'مصيب پهلواني' افزود: بعد از سال 85 و در نتيجه اقدامات گسترده دولت بويژه در بخشهاي حمل و نقل، شيلات و ترانزيت سيستان و بلوچستان نرخ بيكاري اين استان در روندي تدريجي كاهش يافته و به حدود 9 درصد در ابتداي سال جاري رسيد.
وي بيان كرد: تداوم سرمايه گذاريهاي انجام شده بازهم نرخ بيكاري را در سيستان و بلوچستان كاهش خواهد داد.
کد خبر: 30588399          (2074049)            تاريخ انتشار : 08/07/1390 - 20:34

http://www.irna.ir/NewsShow.aspx?NID=30588399

چابهار و توسعه

اهمیت بندر چابهار و لزوم توسعه آن

بندر چابهار بعنوان یکی از بنادر مهم در جنوب ایران و در بخش شمالی دریای عمان قرار گرفته است . این بندر بعلت موقعیت استراتژیک و دستیابی به آبهای آزاد بین المللی جایگاه ویژه ای در مبادلات ایران با سایر کشورهای منطقه دارد. از سوی دیگر این بندر بعلت نزدیکی به کشورهایی نظیر افغانستان ، پاکستان و آسیای میانه ، در آینده ای نزدیک با اتصال به شبکه ریلی کشور اهمیت ویژه ای در ترانزیت کالا به این کشورها خواهد داشت . همچنین این بندر بعنوان تنها بندر اقیانوسی ایران ، یکی از نقاط کلیدی در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان بوده و در کریدور شمال – جنوب نقش مهمی ایفاد خواهد کرد. ضمناً این بندر در مسیر ترانزیتی شرق – غرب قرار گرفته و فوریتهای مختلف اقتصادی و جغرافیایی در زمینه ترانزیت و ترانشیب می باشد . بندر چابهار که در جنوب استان سیستان و بلوچستان واقع شده ، به دلیل استقرار در کنار دریای عمان از دیر باز کانون داد و ستد و تجارت و دریانوردی بوده است. ویرانه قلعه پرتغالی ها در یکی از روستاهای این بندر (تیس ) در پنج کیلومتری چابهار واقع شده است ،گواه رونق دریانوردی و اهمیت استراتژیک این خطه از بلوچستان درروزگارانی است که دول استعمارگر و تجارت پیشه اروپا بازارهای چین ، هندوستان و بطور کلی شرق را جایگاه مناسب عرضه کالا و مصنوعات خود دانسته و حفظ و تسلط بر آنها را جزئی از سیاستهای استعماری و سلطه جویانه خود قلمداد می کردند. در سال 1352 طرح جامع تاسیس بندر چابهار مطرح و قراردادهای تاسیس با پیمانکار ان مربوطه منعقد شد  و پس از انقلاب اسلامی به دلیل کمبود منابع مالی بخشی از طرح به تعویق افتادوبخشی از طرح شامل اسکله نصب سریع و موج شکن آغازو به انجام رسید. عملیات اجرایی بندر شهید کلانتری که یکی از دو بندر مهم چابهار میباشد، از سال 62 بطور جدی آغاز و باتکمیل 4 پست اسکله فلزی در سال 62 عملاً به بهره برداری رسید و بندر شهیدبهشتی نیز به عنوان دومین بندر مهم چابهار در سال 61 با توجه به شرایط خاص حاکم بر خلیج فارس ( جنگ تحمیلی عراق بر علیه ایران ) و با تاکید دولت بر لزوم داشتن بندر در خارج از تنگه هرمز و خلیج فارس احداث گردید. شایان ذکر است که این بندر در زمان جنگ تحمیلی به دلیل واقع شدن در کرانه دریای عمان و دوری از مرکز بحران نقش مهمی در صادرات ایفاد نمود. بنادر جنوبی استان سیستان و بلوچستان به دلیل استقرار بر کرانه دریای عمان و اقیانوس هند از دیرباز کانون داد و ستد و آمد و شد دریائی بوده است. از زمان حضور پرتغالیها از نخستین دهه های قرن 16 در آبهای جنوب تا ظهور انگلیس بعنوان قدرت خلیج فارس در طول جنگ جهانی اول همواره بخشی از فعالیتهای تجاری و دریانوردی رایج در آبهای جنوبی ایران در بنادر جنوبی استان سیستان و بلوچستان متمرکز بوده است و اولاً که در سالهای جنگ جهانی دوم نیابت کنسول فرانسه را در بوشهر به عهده داشته است، کشتیهای موجود در چابهار را که در خطوط کشتیرانی فعالیت داشته اند را 119 فروند ذکر میکند که از این تعداد 5 فروند کشتی تجاری و 64 فروند کشتی بادبانی بوده اند هنچنین در سالهای مزبور در بنادر گواتر ، بریس و پسابندر دفاتر پستی و گمرکی وجود داشته که حاکی از رونق فعالیتهای تجاری و دریایی در این بندر کوچک بوده است. وجود فعالیتهای دریائی در بنادر جنوب استان در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 نشانه این است که بنادر مزبور در داد و ستد کالاهای تولیدی و مورد نیاز بخش شرقی کشور و مبادله با بنادر پاکستان و هندوستان فعال بوده اند.خلیج چابهار با بریدگی طبیعی در حاشیه دریای عمان است ، چابهار در مقایسه با دیگر مناطق ساحلی و جنوب ایران دارای موقعیت ممتازی در امر کشتیرانی و حمل نقل دریائی است. وجود آبهای عمیق در خلیج وسیع شرایط مناسبی را برای پهلوگیری کشتیهای بزرگ در این منطقه و ایجاد تاسیسات بندری با هزینه مناسب و صرفه اقتصادی فراهم کرده است . چابهار به عنوان مهمترین بندر تجاری در خارج از خلیج فارس از نظر سیاست و استراتژیکی ملی در مواقع جنگ و بحرانهای منطقه مجزا و نقطه ای کلیدی برای تنفس اقتصادی بازرگانی خارجی کشور و ضمانتی برای گردش کار صنایع و فعالیت های اقتصادی آن محسوب می شود قرار گرفتن چابهار در یک خلیج موقعیت بندری ایده آلی را برای توسعه فیزیکی آینده به آن می دهد که بسیاری از بنادر دنیا دارای این حسن نیستند.

کریدور شمال-جنوب

موافقتنامه کریدور حمل ونقل بین المللی شمال - جنوب در شهریور ماه 1379 در سن پترزبورگ به امضای وزرای حمل و نقل سه کشور ایران ، هند و روسیه رسید کریدور شمال - جنوب مهمترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپا میباشد که در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا 40 درصد کوتاهتر و از نظر هزینه تا 30 درصد ارزانتر می باشد.

کریدور شمال – جنوب یکی از مسیرهای مهم ترانزیتی در آسیای میانه است و کشورهای در مسیر این کریدور هر یک با تشکیل اتحادیه و انعقاد قراردادهای همکاری در رقابتی همه جانبه به توسعه و تجهیز بنادر ، جاده ها، ترمینال و مسیرهای ریلی خود می پردازند.

کریدور شمال – جنوب (NOSTRAC) در سال 1993 متعاقب برگزاری اجلاس کمیسیون اروپا وزرای حمل و نقل کشورهای عضو ، علاوه بر کریدورهای شمالی ، مرکزی و جنوبی شاهراه ترانزیتی موسوم به کریدور ترانزیتی شمال – جنوب  (NOSTRAC) را معرفی کرده و به تصویب رساندند.

این کریدور ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا و روسیه از طریق ایران و دریای خزر به کشورهای حوزه اقیانوس هند ، خلیج فارس و جنوب آسیا برقرار می سازد . در ابتدا محور ترانزیتی شمال – جنوب در مسیر هلستیکی جلفا – واقع شده بود که پس از وقوع جنگ در قره باغ این محور عملاُ متروکه شد و ایران، محور سرخس – مسکو – بندر مافاچ قلعه در داغستان را به عنوان مسیر ترانزیت پیشنهاد کرد . مدتی به علت نا امنی و تشنج در محور مافاچ قلعه و فقدان توجیه اقتصادی برای استفاده ار محور سرخس – مسکو ، محور بنادر آستارا خان و لاگان (در شمال دریای خزر) بنادر امیر آباد و انزلی ( در جنوب دریای خزر) و بندر عباس پیشنهاد شد.

این مسیر که بخش مهم آن از خاک ایران می گذرد بسیار سریعتر و ارزان تر از مسیرهای سنتی حمل کالا بوده و حدود 30 درصد برای صاحب کالا صرفه جویی مالی و زمانی به همراه دارد برخورداری از تقاطع های متعدد و انشعابات مختلف بین آسیای میانه وارده از جمله محاسن این کریدور است که در نهایت موجبات توزیع کالاهای مبادلاتی شمال - جنوب را در حوزه شرق و غرب فراهم می سازد و در این میان اتصال بندر چابهار به عنوان بندری استراتژیک به این کریدور در مبادله کالا به شرق کشور و همسایه های شرقی و آسیای میانه نقش مهمی ایفاد خواهد کرد و نقش مهمی در فعال شدن کریدور شمال - جنوب و همچنین شرق - غرب خواهد داشت. در صورت فعال شدن تمام حلقه های این زنجیره ، انتقال کانتینر از بندر بمبئی به مسکو حدود یک ماه زمان نیاز دارد در حالی که ترانزیت کانتینری مشابه از طریق دریای بالتیک افزایش 20درصدی هزینه حمل و نقل را در پی خواهد داشت .

 

آسيبهاي اجتماعي ناشي ازبدسرپرستي افرادمهاجردراستان چهارمحال و بختياري

آسيبهاي اجتماعي ناشي ازبدسرپرستي افرادمهاجردراستان چهارمحال و بختياري

فريده محمدي دهكردي(1)

چكيده تحقيق:

اکثریت افرادمهاجر(50%)ازشهرستان اردل(دشتک)بوده اندباوجوداینکه درآمددرمكانهاي ديگربالامی باشدازخانوادههای خوددورهستندواکثرفرزندان(75%)آنهاازنظرتربیتی دچارمشکلندو بنیادخانواده ی آنان سست است،درآمدبالانتوانسته سعادت فرزندان راتأمین کنند،اکثریت(85%)افرادمهاجرازروی ناچاری و شرایط اقتصادی به مكانهاي ديگرمهاجرت كرده اند.سرپرست خانواده باوجوداینکه ازاثرات منفی عدم حضور خود آگاهی داردولی ناچاربرای کاربه مكانهاي ديگرمهاجرت میکند،علاوه براین خودشخص مهاجر دچارمشکلات روحی وروانی میگرددکه کمترین اثرآن منزوی شدن میباشد.اکثریت(95%)فرزندان و همسران افرادمهاجر از وضعیت موجودناراضی هستندوتنهاراه حل راتحمل وضعیت موجودعنوان میکنند.درمناطقی همچون فارسان، اردل وتوابع(دشتک،پردنجان،کاج و...)بیشترین آسیبها ی اجتماعی درخانواده هایی که سرپرست آنهادر مكان هاي ديگربودند،دختران فراری وپسران معتاد و...ديده ميشود. (75%)اعتيادفردمهاجربادلايل،تنهايي ومشكلات ناشي ازمهاجرت،(80%)اعتيادفرزندان،(45%)طلاق،(97%)اختلافات خانوادگي بين مادران وفرزندان،(35%) فرار دختران،(85%)گريزان بودن پسران ازمحيط خانه،(80%) استفاده نادرست ازرسانه ها(ماهواره،اينترنت،تلفن همراه و...)،(40%)بحران هويت اجتماعي، (65%) انحطاط اخلاقي،(70%)تغييرفرهنگ بومي،(30%) خيانت زنان افرادمهاجر.باتوجه به اينكه علت آسيبهاي اجتماعي خانواده هاي مهاجركمرنگ بودن نقش سرپرست ميباشد بهتراست؛عوامل کیفی شغلی دراستان تقویت شوند.ضمن اینکه بایدعوامل کمی هم موردتوجه قرارگیرند.

مسؤلین استان ميتوانندباشناخت بیشترمسائل ومشکلات افرادمهاجراقدامات مؤثرتری را برای افزایش فرصت های شغلی ایجادنمایدوبه بررسی وضع فرهنگی واجتماعی آنان باتوجه به شرایط بپردازندو میزان اثرآنرادرکاهش مشکلات موجود بسنجندوتصمیم گیریهای بهتری برای کاهش ناهنجاریهای اجتماعی ايجادكنند.

واژگان كليدي: مهاجرت، بدسرپرستي، سرپرست خانواده

 

ادامه نوشته

كاهش قيمت تمام شده، ضرورتي ملي

كاهش قيمت تمام شده، ضرورتي ملي

كاهش قيمت تمام شده، ضرورتي ملي

 تاريخ: 12/10/1388

ارائه دهنده: محمود دودانگه

  كاهش قيمت تمام شده، ضرورتي است كه بايد براساس مباني علمي و همكاري و تعامل گسترده دولت و بخش خصوصي پيگيري شده و هرگونه ايجاد انحراف در موضوع و دادن آدرس‌هاي غلط در اين‌خصوص به مفهوم عدم توجه به واقعيت‌هاي اقتصادي كشور در طول دهه‌هاي اخير است و اساساً اطلاق عنوان نهضت در راستاي ايجاد يك جريان تعاملي، فرابخشي، همه‌جانبه، ملي و مستمر است كه بايد از طريق همكاري گسترده دولت، فعالان اقتصادي و نهادهاي ذيربط صورت گرفته و در يك فرآيند علمي و كارشناسي به نتيجه برسد. آنچه بيش از هرگونه تعصب دستگاهي، بخشي و يا موضوعي اهميت دارد، اتخاذ تدابير لازم براي كاستن از هزينه‌هاي زنجيره تأمين، توليد و توزيع است كه محصولات و خدمات ايراني را در منظر مصرف‌كنندگان ايراني و خارجي متمايز نموده و باعث دوام و توسعه حضور بنگاه‌هاي كشور در عرصه رقابت‌هاي فزاينده داخلي و خارجي شود.

بنابراين، فراخوان وزارت بازرگاني كه تحت عنوان نهضت كاهش قيمت تمام شده به هيچ وجه به معناي كاهش دستوري قيمت تمام شده نبوده و آنچه مدنظر است، تمهيد فرايندي علمي، ترويجي و سياستگذاري است كه بتواند در نهايت باعث كاهش هزينه‌ها شود و اساساً هيچ اقتصاد شادابي وجود ندارد مگر اين كه قلب آن هميشه براي كاهش هزينه توليد و قيمت تمام شده از يك سو و بهبود كيفيت توليد از سوي ديگر مي‌تپد و دوام شادابي آن اقتصاد از چيزي نيست جز حس رقابت و مبارزطلبي كه امروز ديگر حد و مرزي كمتر از عرصه اقتصاد جهاني نمي‌شناسد.
بنابراين طرح مباحثي از قبيل افزايش دخالت دولت در بازار و كنترل مجدد قيمت‌ها و تشديد بازرسي‌ها، در اين نهضت جايگاهي نداشته و ايجاد انحراف در موضوع است كه اگر غرض‌ورزي نباشد، حتماً انحراف علمي است.
در ادامه به چند واقعيت مستند و مسجل اشاره مي‌شود:

ادامه نوشته