معاون سیاسی امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان:
وزارت بهداشت مشکل کمبود پزشک را در سیستان و بلوچستان برطرف کند
معاون سیاسی امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به شرایط خاص سیستان و بلوچستان، وزارت بهداشت مشکل کمبود پزشک را در این منطقه از هر طریق ممکن برطرف کند.
به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، رجبعلی شیخزاده پیش از ظهر امروز در دومین کارگروه سلامت غذایی سیستان و بلوچستان در استانداری اظهار داشت: از تمامی اتباع خارجی که از طریق ویزا و به صورت قانونی وارد کشور بشوند و قوانین کشور ما را رعایت کنند استقبال میکنیم، در غیر این صورت از ورود غیرقانونی آنها به کشور جلوگیری میکنیم.
معاون سیاسی امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: اتباع بیگانه غیرمجاز، زمینه ساز بسیاری از مسائل و مشکلات در کشور ما به ویژه سیستان و بلوچستان هستند.
این مسئول افزود: در کشور ما اتباع بیگانه غیرمجاز دستگیر، در صورت بیمار بودن مداوا و صحیح و سلامت از طریق مرزها تحویل داده میشوند؛ در صورتی که اگر یک تبعه از کشور ما در کشورهای همسایه دستگیر شود آنها بسیار سخت با وی برخورد کرده و حتی وی را محبوس می کنند، این در حالی است که در کشورما چنین برخوردی وجود ندارد.
وی با بیان اینکه این اتباع از زمان دستگیری و خروج هزینههای بهداشتی درمانی و نگهداری بسیاری را برای سیستان و بلوچستان در پی دارد، ادامه داد: مرزبانان کشور ما به عنوان مرزبانان کشورهای همسایه نیز هستند.
معاون سیاسی امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان اذعان داشت: وظیفه مرزبان مقابله با متجاوز مرزی است و درصورت وجود اتباع خارجی در مرزها باید بدون اغماض با وی برخورد کنند گفت: در سایر کشورها هم مرزبانان مقرارت را اجرا می کنند زیرا رعایت قوانین برای هر کشور امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.
شیخزاده خاطرنشان کرد: هم اکنون مرزهای شمالی کشور بخاطر انسداد مرز وضعیت خوبی داشته و تمامی ترددها کاملا تحت کنترل قرار دارد.
این مسئول با اشاره به اینکه اتباع بیگانه غیرمجاز از طریق مرز سراوان وارد منطقه می شوند، افزود: زمانی که اتباع بیگانه با طی مساحت دو هزار کیلومتر از مرز سراوان وارد می شوند قطعا در طول مسیر دچار بیماریهای مختلفی می شوند و بصورت یک بیمار وارد مرز کشور ما می شوند که ما آنها را در اردوگاه مداوا، استحمام و در سلامت کامل به کشورشان باز میگردانیم.
وی اضافه کرد: از این افراد اثر انگشت گرفته شده و مشخصاتشان ثبت میشود و سپس از مسیرهای ارتباطی دوقارون یا میلک تحویل داده می شوند.
وزارت بهداشت در تخصیص بودجهها مرزی بودن سیستان و بلوچستان را مدنظر قرار دهد
معاون سیاسی امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان بیان داشت: باید مسئولان وزارت بهداشت که از اردوگاه و وضعیت بهداشت و درمان این منطقه مطلع هستند، این موضوع را به شبکه بهداشت جهانی منعکس کنند که اتباع بیگانه غیرمجاز به صورت بیمار و مریض وارد کشور ما شده و در اینجا درمان و به کشور خودشان بازگردانده میشوند، زیرا در اینجا اردوگاهی برای انتقال بیماری به آنها وجود ندارد بلکه در این اردوگاه بیماران شناسایی و درمان میشوند.
شیخزاده عنوان کرد: کشور ایران در بسیاری از حوزههای بهداشت و درمان رشد و توسعه یافته و بسیاری از بیماریهای واگیر دار را کنترل کرده است که این نشان از اهمیت موضوعات بهداشتی و درمانی برای مسئولان کشور ایران دارد.
وی افزود: موضوع کمبود اعتبارات یکی از مهمترین مشکلات حوزه بهداشت و درمان است و از آنجائیکه 85 درصد اعتبارات بصورت ملی اداره، توزیع و تخصیص می یابد، از همکاران وزارت بهداشت می خواهیم سیستان و بلوچستان را در زمان توزیع اعتبارات مانند استانهایی از جمله کرمان، یزد و سمنان ونیز از نگاه مرزبانی بسنجند.
معاون سیاسی امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: هزینههای مرزبانی ما زمینی و هوایی نیست بلکه ما از ورود بیماری به داخل کشور نیز مرزبانی میکنیم.
شیخزاده ابراز داشت: در سیستان و بلوچستان بسیاری از آسیبها و ناهنجاریهای اجتماعی ناشی از مسائل مرزی است که قبل از ورود به حوزه داخل کشور باید رفع شود.
وی با بیان اینکه در سیستان و بلوچستان با مشکل کمبود پزشک مواجه هستیم، ادامه داد: در این استان به دلیل وضعیت خاصی که دارد، پزشکان علاقمند برای فعالیت در این منطقه نیستند که باید وزارت بهداشت از هر طریق ممکن این کمبود نیرو را در سیستان و بلوچستان برطرف کند.
این مسئول یادآور شد: هم اکنون هر سه حوزه دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر، زاهدان و زابل نیازمند حمایت و مساعدت وزارت بهداشت در زمینه اعتبارات و تامین پزشک است که کمیسیون بهداشت و درمان مجلس میتواند این موضوع را پیگیر باشد.
معاون سیاسی امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه تنها در شهریور ماه امسال حدود 12 هزار نفر اتباع بیگانه غیرمجاور وارد سیستان و بلوچستان شدهاند، گفت: این افراد نه تنها برای سیستان و بلوچستان بلکه برای کشور هزینههای سنگین در پی دارند.
وی از شرکت آب و فاضلاب روستایی استان خواست: اعتبارات خود را در بخشهایی که با مشکل آب مواجه هستند، هزینه کند و بنیاد مسکن نیز تعبیه سیستم بهداشتی را در روستاها را بیشتر مدنظر داشته باشد.
92/07/02 - 12:49
شماره: 13920702000792