مراکز پرواربندی دام در سیستان و بلوچستان ایجاد می‌شود

معاون استاندار سیستان و بلوچستان:
 
مراکز پرواربندی دام در سیستان و بلوچستان ایجاد می‌شود

معاون استاندار سیستان و بلوچستان گفت: مجوز ایجاد مراکز پرواربندی دام زنده در سیستان و بلوچستان اخذ شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، رجبعلی شیخ‌زاده ظهر امروز در کمیسیون اصلی مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان در استانداری اظهار داشت: سیستان و بلوچستان قرنطینه دام کشور است و این فرصت بسیار خوبی است که مسئولان نباید از دست بدهند.

معاون سیاسی- امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان عنوان کرد: قطعا موقعیت قرنطینه بودن استان یک سری مشکلات را برای جمعیت ساکن در محدوده‌های قرنطینه دام به وجود می‌آورد که ضروری است شبکه بهداشت استان نظارت بیشتری را اعمال کند.

این مسئول ادامه داد: نظارت بر مراکز قرنطینه دام از امراض و بیماری‌های مشترک انسان و دام جلوگیری می‌کند.

وی ابراز داشت: واردات دام، پرواربندی و کشتار آن در سیستان و بلوچستان زمینه ایجاد اشتغال را برای مردم منطقه فراهم خواهد کرد.

شیخ‌زاده با بیان اینکه در مناطق مرزی مجوز ایجاد مراکز پرواربندی داده شده، گفت: اینکه اسرار داریم دام در سیستان و بلوچستان کشتار شود به دلیل ایجاد اشتغال و رعایت بهداشت و سلامت کشور است زیرا اگر یک مورد دام زنده آلوده باشد و وارد کشور شود، سلامت مردم را به مخاطره می‌اندازد.

معاون سیاسی- امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان اذعان داشت: از طرفی اینکه دام در داخل استان کشتار شده و در تهران به فروش برسد بیشتر به سود مردم منطقه است.

این مسئول بر نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت بر قیمت مواد پروتئینی به ویژه گوشت در قصابی‌ها تاکید کرد.

وی عنوان کرد: هم اکنون هیچگونه محدودیت و ممنوعیتی برای خروج دام بومی زنده به شرطی که پلاک کوبی بوده و پروانه بهداشتی نیز داشته باشند، از سیستان و بلوچستان نداریم.

شیخ‌زاده اذعان داشت: مجوز ایجاد مراکز  پرواربندی دام زنده در سیستان و بلوچستان اخذ شده که برای اجرایی کردن ساز و کار آن برنامه‌ ریزی‌های لازم صورت می‌گیرد.

92/08/12 - 14:50
شماره: 13920812001148

واردات دام به سیستان و بلوچستان با مجوز دامپزشکی آزاد است

معاون استاندار سیستان و بلوچستان:
واردات دام به سیستان و بلوچستان با مجوز دامپزشکی آزاد است

معاون سیاسی امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: واردات دام به سیستان و بلوچستان با اخذ پروانه و مجوز از دامپزشکی آزاد است.

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، رجبعلی شیخ‌زاده ظهر امروز در جلسه کارگروه دام و تنظیم بازار شب عید قربان در استانداری اظهار داشت: دام‌هایی که از خارج از کشور وارد استان می‌شود آلوده هستند، باید قرنطینه شوند و تنها در کشتارگاه‌ها ذبح شود.

معاون سیاسی امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: تقریبا 10 هزار راس دام سبک از طریق اداره عشایری فقط در مرکز عشایری در آستانه عید قربان عرضه می شود.

این مسئول ادامه داد: واردات دام به این استان با اخذ پروانه و مجوز از دامپزشکی آزاد است و در غیر این صورت اجازه خروج از استان را ندارد.

وی اذعان داشت: دام و تمام دام‌هایی که از این نقطه وارد شود چه از استان‌های دیگر و چه از خارج از کشور باید در بازار استان به فروش برسد در غیر این صورت هر دامی که باقی می‌ماند به کشتارگاه منتقل می شود.

شیخ‌زاده در این جلسه از فرمانداران شهرستان‌های استان خواست: تا جلسات کارگروه دام را در شهرهای خود با حضور شهرداران برگزار کنند و این حوزه را به خوبی مدیریت کنند تا دام سالم به مردم تحویل داده شود.

وی از مسئولان مربوطه به ویژه شهرداری‌ها خواست تا در ایام عید قربان عرضه دام بصورت متفرقه در نقاط مختلف شهر را مدیریت کنند تا دام سالم به نحوه بسیار خوبی به مردم عرضه شود چرا که در شان مردم و استان نیست که هرگونه و به هر طریقی دام به مردم به فروش برسد حتی فروش دام بدون ‌برنامه‌ریزی زندگی مردم را به هم می‌ریزد.

شیخ‌زاده از سازمان صنعت و معدن و تجارت خواست: تا قیمت‌های دام در سطح استان یکسان باشد چرا که اگر قیمت یکسان باشد دامدار دیگر هیچ رغبتی برای جابه‌جایی دام خود از این شهر به شهر دیگر را ندارد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان عنوان کرد: با قاچاق دام حتما برخورد می‌شود و دامی که به عنوان قاچاق شناسایی شود، فورا به کشتارگاه منتقل می‌شود.

این مسئول از دامدارانی که رغبت به واردات دام دارند خواست: تمام مجوز‌های پزشکی را بگیرند و بعد به کشتارگاه ببرند و هر کس که خواهان مجوز است با بررسی و تایید صلاحیت ورود دام به آن مجوز داده شود.

در این جلسه مقرر شد: اطلاع رسانی از طریق سازمان دامپزشکی مبنی بر حمل دام سبک و سنگین در سطح شهرستان‌های استان از طریق رسانه‌های عمومی صورت گیرد.

92/07/07 - 16:51
شماره: 13920707001059
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920707001059

وزارت بهداشت مشکل کمبود پزشک را در سیستان و بلوچستان برطرف کند

معاون سیاسی امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان:

وزارت بهداشت مشکل کمبود پزشک را در سیستان و بلوچستان برطرف کند

معاون سیاسی امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به شرایط خاص سیستان و بلوچستان، وزارت بهداشت مشکل کمبود پزشک را در این منطقه از هر طریق ممکن برطرف کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، رجبعلی شیخ‌زاده پیش از ظهر امروز در دومین کارگروه سلامت غذایی سیستان و بلوچستان در استانداری اظهار داشت: از تمامی اتباع خارجی که از طریق ویزا و به صورت قانونی وارد کشور بشوند و قوانین کشور ما را رعایت کنند استقبال می‌کنیم، در غیر این صورت از ورود غیرقانونی آنها به کشور جلوگیری می‎کنیم.

معاون سیاسی امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: اتباع بیگانه غیرمجاز، زمینه ساز بسیاری از مسائل و مشکلات در کشور ما به ویژه سیستان و بلوچستان هستند.

این مسئول افزود: در کشور ما اتباع بیگانه غیرمجاز دستگیر، در صورت بیمار بودن مداوا و صحیح و سلامت از طریق مرزها تحویل داده می‎شوند؛ در صورتی که اگر یک تبعه از کشور ما در کشورهای همسایه دستگیر شود آنها بسیار سخت با وی برخورد کرده و حتی وی را محبوس می کنند، این در حالی است که  در کشورما چنین برخوردی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه این اتباع از زمان دستگیری و خروج هزینه‌های بهداشتی درمانی و نگهداری بسیاری را برای سیستان و بلوچستان در پی دارد، ادامه داد: مرزبانان کشور ما به عنوان مرزبانان کشورهای همسایه نیز هستند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان اذعان داشت: وظیفه مرزبان مقابله با متجاوز مرزی است و درصورت وجود اتباع خارجی در مرزها باید بدون اغماض با وی برخورد کنند گفت: در سایر کشورها هم مرزبانان مقرارت را اجرا می کنند زیرا رعایت قوانین برای هر کشور امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

شیخ‌زاده خاطرنشان کرد: هم اکنون مرزهای شمالی کشور بخاطر انسداد مرز وضعیت خوبی داشته و تمامی ترددها کاملا تحت کنترل قرار دارد.

این مسئول با اشاره به اینکه اتباع بیگانه غیرمجاز از طریق مرز سراوان وارد منطقه می شوند، افزود: زمانی که اتباع بیگانه با طی مساحت دو هزار کیلومتر از مرز سراوان وارد می شوند قطعا در طول مسیر دچار بیماری‌های مختلفی می شوند و بصورت یک بیمار وارد مرز کشور ما می شوند که ما آنها را در اردوگاه مداوا، استحمام و در سلامت کامل به کشورشان باز می‌گردانیم.

وی اضافه کرد: از این افراد اثر انگشت گرفته شده و مشخصاتشان ثبت می‌شود و سپس از مسیرهای ارتباطی دوقارون یا میلک تحویل داده می شوند.

وزارت بهداشت در تخصیص بودجه‌ها مرزی بودن سیستان و بلوچستان را مدنظر قرار دهد

معاون سیاسی امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان بیان داشت: باید مسئولان وزارت بهداشت که از اردوگاه و وضعیت بهداشت و درمان این منطقه مطلع هستند، این موضوع را به شبکه بهداشت جهانی منعکس کنند که اتباع بیگانه غیرمجاز به صورت بیمار و مریض وارد کشور ما شده و در اینجا درمان و به کشور خودشان بازگردانده می‌شوند، زیرا در اینجا اردوگاهی برای انتقال بیماری به آنها وجود ندارد بلکه در این اردوگاه بیماران شناسایی و درمان می‌شوند.

شیخ‌زاده عنوان کرد: کشور ایران در بسیاری از حوزه‌های بهداشت و درمان رشد و توسعه یافته و بسیاری از بیماری‌های واگیر دار را کنترل کرده است که این نشان از اهمیت موضوعات بهداشتی و درمانی برای مسئولان کشور ایران دارد.

وی افزود: موضوع کمبود اعتبارات یکی از مهم‌ترین مشکلات حوزه بهداشت و درمان است و از آنجائیکه 85 درصد اعتبارات بصورت ملی اداره، توزیع و تخصیص می یابد، از همکاران وزارت بهداشت می خواهیم سیستان و بلوچستان را در زمان توزیع اعتبارات مانند استان‌هایی از جمله کرمان، یزد و سمنان ونیز از نگاه مرزبانی بسنجند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: هزینه‌های مرزبانی ما زمینی و هوایی نیست بلکه ما از ورود بیماری به داخل کشور نیز مرزبانی می‌کنیم.

شیخ‌زاده ابراز داشت: در سیستان و بلوچستان بسیاری از آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی ناشی از مسائل مرزی است که قبل از ورود به حوزه داخل کشور باید رفع شود.

وی با بیان اینکه در سیستان و بلوچستان با مشکل کمبود پزشک مواجه هستیم، ادامه داد: در این استان به دلیل وضعیت خاصی که دارد، پزشکان علاقمند برای فعالیت در این منطقه نیستند که باید وزارت بهداشت از هر طریق ممکن این کمبود نیرو را در سیستان و بلوچستان برطرف کند.

این مسئول یادآور شد: هم اکنون هر سه حوزه دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر، زاهدان و زابل نیازمند حمایت و مساعدت وزارت بهداشت در زمینه اعتبارات و تامین پزشک است که کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می‌تواند این موضوع را پیگیر باشد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه تنها در شهریور ماه امسال حدود 12 هزار نفر اتباع بیگانه غیرمجاور وارد سیستان و بلوچستان شده‌اند، گفت: این افراد نه تنها برای سیستان و بلوچستان بلکه برای کشور هزینه‌های سنگین در پی دارند.

وی از شرکت آب و فاضلاب روستایی  استان خواست: اعتبارات خود را در بخش‌هایی که با مشکل آب مواجه هستند، هزینه کند و بنیاد مسکن نیز تعبیه سیستم بهداشتی را در روستاها را بیشتر مدنظر داشته باشد.

92/07/02 - 12:49
شماره: 13920702000792

نداشتن آمار دقيق از بيماران خاص مهمترين معضل استان در درمان آنان است

معاون استاندار سيستان و بلوچستان:
نداشتن آمار دقيق از بيماران خاص مهمترين معضل استان در درمان آنان است

زاهدان - معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار سيستان و بلوچستان گفت: نداشتن آمار و اطلاعات دقيق از تعداد بيماران خاص مهمترين معضل براي درمان اين گروه در استان است.

به گزارش ايرنا، رجبعلي شيخ زاده روز دوشنبه در نشست كميته بيماري هاي خاص سيستان و بلوچستان افزود: جمع آوري آمار دقيق از وضعيت بيماران تالاسمي، كليوي، هموفيلي و ام اس در استان نقش مهمي در ارتقاي سطح خدمات به اين گروه خواهد داشت.
وي اظهار داشت: بسياري از بيماران خاص در سيستان و بلوچستان به دليل آگاهي نداشتن از نوع بيماريشان از مراجعه به پزشك خوداري مي كنند و خيلي ها نيز اين بيماري ها را صعب العلاج مي دانند، در صورتي كه بسياري از اين گروه بيماري ها قابل درمان و كنترل است.
وي خاطر نشان كرد: بنابر فرمايشات رهبر معظم انقلاب يك مريض و اطرافيان وي نبايد جز استرس درمان بيماري، دغدغه اي در رابطه با مسائل اداري، هزينه هاي درمان و كمبود دارو داشته باشند.
شيخ زاده گفت: طولاني بودن مدت درمان بيماران خاص علاوه بر تحميل هزينه هاي بالاي درمان، تاثير منفي در روح و روان اين گروه از بيماران مي گذارد، لذا به منظور بهبود شرايط روحي آنان بايد امكانات و زمينه هاي لازم براي حضورشان در فعاليت هاي اجتماعي فراهم شود.
معاون استاندار سيستان و بلوچستان افزود: بايد سعي شود علاوه بر فراهم شدن زمينه اشتغال بيماران خاص در فضاي مناسب، نگاه به اين گروه در محيط هاي كار ترحم آميز نباشد تا در روحيه آنان تاثير منفي نگذارد.
شيخ زاده گفت: مشكلات در حوزه درمان بيماران خاص در سيستان و بلوچستان بسيار زياد است اما بايد با همين اندك اعتبار اقدامات لازم براي بهبود شرايط اين گروه انجام شود.
وي افزود: بيماران خاص به دليل طولاني شدن مدت درمان از نظر وضعيت زندگي جزو اقشار آسيب پذير جامعه قرار مي گيرند به همين سبب بايستي با برنامه ريزي هاي لازم از بسياري از هزينه هاي تحميلي به آنان كاسته شود.
وي با اشاره به علاقه نداشتن مردم سيستان و بلوچستان به اهداي اعضاي بيمار مرگ مغزي تاكيد كرد: مزاياي اين حركت خداپسندانه بايد از سوي اصحاب رسانه ها، علما، بزرگان طوايف و ائمه جمعه در بين اقشار مختلف مردم استان تبيين شود.
كارشناس مسوول بيماري هاي خاص دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني زاهدان نيز در اين نشست گفت: بطور تقريبي حدود دو هزار و ۵۳۱ بيمار تالاسمي، ۲۵۵ بيمار پيوندي، ۵۳۲ هموفيلي، ۱۷۸ بيمار ام اس، ۳۹۴ بيمار دياليزي و هزار و ۴۰۰ بيمار سرطاني در حوزه زيرپوشش اين دانشگاه شناسايي شدند و در حال طي كردن مراحل درمان هستند.
مهدي زادهمر افزود: افزايش قيمت برخي داروهاي بيماران خاص، فرهنگ سازي نشدن اهداي عضو در سيستان و بلوچستان، كمبود پزشك متخصص در مراكز درماني تالاسمي و هموفيلي و بالا بودن هزينه هاي تردد بيماران از شهرهاي مختلف به زاهدان از جمله مشكلات اين گروه از بيماران در استان است.

کدخبر : 80763385(3459879)
تاریخ مخابره : ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
زمان مخابره : ۱۴:۲۲
سرویس خبر : اجتماعي- بهداشت - رفاه-

http://zahedan.irna.ir/html/1392/13920514/80763385.htm

استفاده از قلیان در قهوه‌خانه‌ها ممنوع شود

در کارگروه بانوان و خانواده استانداری سیستان و بلوچستان مطرح شد
استفاده از قلیان در قهوه‌خانه‌ها ممنوع شود

در کارگروه بانوان و خانواده استانداری سیستان و بلوچستان بر ممنوعیت استفاده از قلیان در قهوه‌خانه‌ها و چایخانه‌های سیستان و بلوچستان تأکید شد.

خبرگزاری فارس: استفاده از قلیان در قهوه‌خانه‌ها ممنوع شود

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، معاون سیاسی ـ امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان در کارگروه بانوان و خانواده استانداری سیستان و بلوچستان اظهار داشت: برای تحکیم بنیان خانواده و پیشگیری از معضلات و آسیب‌های اجتماعی باید به کارگروه بانوان و خانواده بیشتر اهمیت دهیم.

رجبعلی شیخ‌زاده با تأکید بر حضور شخص مدیران مربوطه در کارگروه فوق افزود: با توجه به اینکه در کارگروه‌ها تصمیمات مهم اتخاذ می‌شود باید خود مدیران شخصاً حضور داشته باشند تا مصوبات کارگروه هنگام اجرا با مشکل مواجهه نشود.

وی مهم‌ترین رکن اجتماعی را خانواده عنوان کرد و بیان داشت: خانواده یک نهاد جاودان و پایدار است.

کارگروه بانوان و خانواده استانداری سیستان و بلوچستان از اعضای کارگروه خواست مصوبات جلسه را تا مرحله اجرا پیگیری کنند.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری سیستان و بلوچستان نیز با تأکید بر اجرای آیین‌نامه مقررات پوشش اسلامی در محیط ادارات و ارگان‌های دولتی در سطح سیستان و بلوچستان گفت: در این آیین‌نامه چگونگی پوشش بانوان و آقایان در محیط ادارات و دانشگاه‌ها ذکر شده است.

پس از بحث و بررسی اعضای کارگروه مقرر شد این آیین‌نامه بازخوانی و بعضی از موارد در آن حذف و یا اضافه شود.

ممنوعیت استفاده از قلیان در قهوه‌خانه‌های سطح استان از دیگر موضوعات مورد بحث کارگروه بود که مقرر شد با توجه به اثرات سوء و آسیب‌های ناشی از آن، با هماهنگی و تعامل دستگاه‌های مربوطه در کارگروه سلامتی و کارگروه فرهنگی اجتماعی، زمینه‌های فراخوان عمومی ممنوعیت استفاده از قلیان در قهوه‌خانه‌های استان فراهم شود.

تأکید بر موضوع تفکیک جنسیتی در ادارات و سازمان‌های دولتی نیز از دیگر مباحث کارگروه بود.

تفکیک جنسیتی کارکنان آقا و خانوم در بیشتر ادارات سیستان و بلوچستان انجام شده است.

انتهای پیام/75004/ش3

92/03/13 - 17:16
شماره: 13920313001179

معلولیت پرورش توانمندی‌ها را در پی دارد

معاون استاندار سیستان‌وبلوچستان:

معلولیت پرورش توانمندی‌ها را در پی دارد

خبرگزاری فارس: معاون استاندار سیستان‌وبلوچستان گفت: معلولیت یک آزمون برای پرورش سایر توانایی‌های انسان است.

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان به نقل از روابط عمومی بهزیستی سیستان‌وبلوچستان، رجبعلی شیخ‌زاده در مراسم گرامیداشت روز جهانی عصای سفید اظهار داشت: سهم سه درصد قانونی معلولان از حوزه استخدامی دستگاه‌های اجرایی با احصای حوزه‌های کاری مناسب برای آنان محقق خواهد شد.

معاون استاندار سیستان‌وبلوچستان با تاکید بر حفظ استقلال معلولان در جامعه گفت: باید به گونه‌ای عمل کرد که شهروندان معلول از زندگی در کنار خانواده و اجتماع رضایت داشته باشند و تسهیلات لازم برای حفظ آرامش و امنیت آنان فراهم شود.

شیخ‌زاده تصریح کرد: در بخش رعایت حقوق شهروندی از اشتغال تا مناسب‌سازی محیط نسبت به معلولان به ویژه نابینایان غفلت‌های زیادی در جامعه انجام گرفته که باید مدیران برای جبران آنها اهتمام ورزند.

وی ادامه داد: معلولیت یک آزمون و پرورش توانایی‌های فرزندان با یک معلولیت خاص آزمونی بزرگتر برای والدین است.

معاون استاندار سیستانو‌بلوچستان بیان داشت: خانواده‌های دارای فرزندان معلول که نسبت به توانمندسازی آنان در خانه و اجتماع کوشش می‌‌کنند ارزشمند و قابل احترام هستند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای سیستان‌وبلوچستان نیز در این مراسم از راه‌اندازی رشته مهارتی قالی‌بافی ویژه نابینایان استان در آینده نزدیک خبر داد.

محمد جهانتیغی افزود: اخیرا گروه نابینایان مرودشت استان فارس در طرحی ابتکاری اقدام به بافتن تابلو فرش از طریق نقش نوشته شده با حروف بریل کردند که این طرح در سیستان‌وبلوچستان نیز به مرحله اجرا گذاشته می‌شود.

91/07/24 - 10:54
شماره: 13910724000346

توجه به بیماری‌های مشترک انسان و حیوان اولویت‌های دامپزشکی است

معاون استاندار سیستان‌وبلوچستان:
توجه به بیماری‌های مشترک انسان و حیوان اولویت‌های دامپزشکی است

خبرگزاری فارس: معاون استاندار سیستان‌وبلوچستان گفت: ریشه‌کنی بیماری‌های مشترک انسان و حیوان از اولویت‌های کاری دامپزشکی استان سیستان‌وبلوچستان است.

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، رجبعلی شیخ‌زاده پیش از ظهر امروز در جمع کارکنان دامپزشکی استان به مناسبت روز دامپزشکی اظهار داشت: شبکه گسترده دامپزشکی علاوه بر نظارت و صحت و سلامت تولیدات دامی، فضای روانی جامعه را نیز مدیریت می‌کند تا مردم با اطمینان نسبت به مصرف فرآورده‌های دامی اقدام کنند.

وی افزود: مهم‌ترین وظایف دامپزشکی، تأمین بهداشت دام، بررسی بیماری‌های دامی، کمک به ارتقای سطح بهداشت عمومی، همکاری با وزارت بهداشت، نظارت بر ساخت، ورود و فروش انواع دارو و واکسن، همکاری در امر آموزش و ترویج بهداشت دام و تقویت و توسعه بخش خصوصی دامپزشکی است.

معاون استاندار سیستان‌وبلوچستان بیان داشت: توجه به توسعه منابع انسانی در حوزه دامپزشکی، توجه به امر پیشگیری و به‌کارگیری شیوه‌های پیشگیرانه برای کنترل و ریشه‌کنی بیماری‌ها و توجه به بیماری‌های مشترک انسان و حیوان از جمله اولویت‌های کاری دامپزشکی استان است.

شیخ‌زاده ادامه داد: با توجه به همزیستی انسان و حیوان به ویژه در مناطق روستایی، آموزش و ترویج فرهنگ دامپزشکی و مراقبت، از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی هماهنگی بین بخشی با دستگاه‌های بهداشتی و درمانی، کشاورزی و دامپروری را مهم عنوان کرد.

91/07/12 - 14:29
شماره: 13910712000789